کار نکردن راست کلیک در ویندوز 10 را چگونه بر طرف کنیم؟

با Restart کردن کامپیوتر یا سیستم خود یا تعمیر فایل های خراب سیستم، و تعویض دکمه ی کلیک و راست کلیک مشکل را حل کنید.

3

کار نکردن راست کلیک مشکلی هست که اکثرا افراد با آن مواجه شده اند. اگر آدم بد شانسی باشید، پس از نصب ویندوز 10، ممکن است با مشکلات متداولی روبرو شوید. من قبلاً چندین مشکل و روش های خلاص شدن از مشکلات ویندوز 10 را برای شما عزیزان به اشتراک گذاشتم. اما، اکنون، شما با یک مشکل جدیدی مواجه هستید. و آن: ” کار نکردن راست کلیک در ماوس و یا تاچ پد لبتاب شماست”.

برخی مواقع، در هنگام کار با ویندوز 10 ممکن است متوجه شوید که دکمه ی سمت راست ماوس یا صفحه کلید لمسی لب تاب شما که مرتب کلیک می کنید، کار نمی کند. در واقع کامپیوتر شما هیچ پاسخی نمی دهد. این مشکل ممکن است در ویندوز 8 یا 7 نیز اتفاق بیفتد. اما، راه حل های بر طرف کردن این مشکل تقریباً یکسان هستند.

با ترفند های دیگر ویندوز 10 آشنا شوید

چه عواملی باعث کار نکردن راست کلیک می شود؟

این مشکل کمی متفاوت است. اکثر مشکلات کار نکردن راست کلیک، سخت افزاری نیست. این مسئله می تواند به خاطر فایل های خراب سیستم ویندوز شما یا سرویس های های Third-Party باشد.

بنابراین، ممکن است با راست کلید کردن روی نوار وظیفه یا Taskbar، منوی شروع و برخی از برنامه های اصلی مشاهده کنید که؛ راست کلید کردن بر روی این گزینه ها به خوبی انجام می شود، اما وقتی که می خواهید دسک تاپ یا میز کار یا صفحه ی نمایش خود را Refresh کنید، کلیک راست شما کار نمی کند. اگر این مشکل مربوط به سخت افزار سیستم، یا مربوط به قطعات بکار رفته در تاچ پد و یا خود ماوس  شما باشد، راست کلیک در هیچ جایی از سیستم شما کار نمی کند.

 به چه دلایلی راست کلیک کار نمی کند؛ مشکل از کجاست؟

در واقع، این مشکل می تواند ناشی از چند عامل زیر باشد:

  • می تواند مشکل از درایور صفحه ی لمسی موس یا تاچ پد در لبتاب و یا ماوس باشد
  • می تواند بر اثر فایل خراب و فاسد سیستم شما باشد
  • برنامه ها، خدمات یا سرویس های Third-Party
  • ناسازگاری درایور ها نیز می تواند موجب کار نکردن راست کلیک در سیستم شما شود

شاید برایتان سوال پیش آمده است که Third-Party چیست؟ Third-Party ها به برنامه ها ویا نرم افزار هایی گفته می شود که توسط سازندگان اصلی سیستم عامل شما ساخته نشده اند. به عبارت دیگر، برنامه ها توسط یک شرکت دیگری توسعه داده شده اند.

ممکن است کار نکردن راست کلیک بر اساس دلایل دیگری نیز باشد ولی ما متداول ترین ها را برای شما در این جا آوردیم.

نحوه ی تعمیر کار نکردن راست کلیک در ویندوز 10

در ابتدا لازم است که قبل از رفع این مشکل، یک سری موارد دیگری را بررسی کنید:

  • در ابتدا بررسی کنید که  ماوس و تاچ پد هر دو این مشکل یکسان را دارند یا خیر؟!
  • اکنون، بررسی کنید که آیا می توانید بر روی نوار وظیفه (Taskbar)، یا منوی شروع (Start menu) می توانید راست کلیک کنید یاخیر؟!
  • سپس، بررسی کنید که دکمه ی سمت چپ شما یا خود کلیک، کار می کند یا خیر؟

پس از بررسی این موارد، می توانید برای رفع این مشکل اقدام کنید. اقدامات شامل موارد زیر است:

روش 1: ویندوز اکسپلورر را مجددا راه اندازی یا Restart کنید

این روش باید امتحان شود. هربار که متوجه کار نکردن راست کلیک شدید، می توانید Windows Explorer را مجدداً راه اندازی یا Restart کنید. این روش، یک راه حل موقت است. اما، اگر شما به طور موقت با این مشکل روبرو شدید، این کار می تواند تنها راه حل ممکن باشد. در اینجا چگونگی راه اندازی مجدد Windows Explorer را برایتان آوردیم.

  • بعضی مواقع، راست کلیک ممکن است فقط در نوار وظیفه یا Taskbar کار کند. اگر با این مسئله مواجه شدید، می توانید بر روی نوار وظیفه راست کلیک کرده و Task Manager را انتخاب کنید. اگر راست کلیک روی قسمت نوار وظیفه کار نکرد، از صفحه کلید خود، کلید های ترکیبی  CTRL + ALT + DEL را فشار داده و Task Manager را انتخاب کنید.
  • اکنون، Windows Explorer را پیدا کرده و بر روی آن راست کلیک کنید. سپس راه اندازی مجدد یا Restart را انتخاب کنید.
حال بررسی کنید که به شکل کاملا سحر انگیزی راست کلیکتان کار می کند یا خیر؟

رفع مشکل کار نکردن راست کلیک
چه عواملی باعث می شود که راست کلیک بر روی نوار وظیفه یا Taskbar کار نکند؟

آره. گاهی اوقات، ممکن است برای شما اتفاق بیفتد.کلید راست کلیک ممکن است در نوار وظیفه یا taskbar سیستم شما کار نکند. بنابراین، ترفند راه اندازی مجدد ویندوز اکسپلورر تقریبا غیرممکن است. در این حالت، شما می توانید ترفند زیر را اجرا کنید. جزئیات آن شامل موارد زیر است:

  • در Task Manager، مانند گذشته Windows Explorer را پیدا کنید.
  • سپس دکمه Delete را از صفحه کلید فشار دهید. Task یا وظیفه تمام می شود. منظور من این است که Windows Explorer را خواهد بست.
  • اکنون، روی File from task manager کلیک کنید و Run new task را انتخاب کنید.
  • جعبه ی RUN باز خواهد شد. فقط کافی است Explorer را تایپ کنید و کلید enter را بزنید یا OK را کلیک کنید.
  • این کار مجدداً Windows Explorer را باز خواهد کرد و همچنین ممکن است مشکل کار نکردن راست کلیک در ویندوز 10 را بر طرف کند.

روش دوم: برای رفع مشکل کار نکردن راست کلیک Shell Extensions ها را غیر فعال کنید

این روش یک ترفند دیگر، برای کار نکردن راست کلیک، بر روی context menu در Windows 10/8 است که باعث ایجاد مشکل شده است. برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • CCleaner را باز کنید.
  • به قسمت Tools > Startup > Context Menu بروید.
  • همه ی Shell Extensions ها را غیرفعال کنید و رایانه ی شخصی خود را مجدداً راه اندازی یا Restart کنید.

اگر این مورد نیز کار نکرد، می توانید آیتم های Third-Party را از context menu توسط موارد زیر، فیر فعال کنید:

  • در ابتدا لازم است ShellExView را دانلود کنید.
  • آن را در رایانه ی شخصی خود باز کنید.
  • اکنون به قسمت Filter Extension Type بروید.
  • Context Menu را انتخاب کنید.
  • اکنون، تمامی موارد shell extensions های بر روی context menu، که با رنگ صورتی، برجسته و پر رنگ شده است را خواهید دید.
  • یکی یکی آن ها را انتخاب کنید و آن ها را غیرفعال کنید. بر روی دکمه قرمز کلیک کنید یا فقط روی آیتم ها راست کلیک کرده و Disable selected items را انتخاب کنید. 

روش 3: دکمه های اصلی و ثانویه را با یکدیگر تعویض نمایید

راه حل خوب دیگر تعویض دکمه های ماوس است. برخی از مردم ادعا کرده اند که این روش برای آن ها خوب جواب داده است. بنابراین، شما می توانید برای رفع مشکل کار نکردن راست کلیک این روش ها را امتحان کنید:

  • ابتدا  کلید های ترکیبی Windows Key + R (کلید با تصویر ویندوز) را از صفحه کلید خود فشار داده تا پنجره ی RUN باز شود.
  • control panel  را تایپ کرده و Enter را بزنید.
  • اکنون به مسیر  Control Panel > Hardware and Sound > Mouse بروید.
  • سپس، از ویژگی های ماوس یا mouse properties، روی Buttons کلیک کنید.
  • اکنون Switch primary and secondary buttons را تیک کنید.
رفع مشکل کار نکردن راست کلیک
  • این بار، راست کلیک شما تبدیل به کلیک، و دکمه ی کلیک شما در روی صفحه کلید به راست کلیک تبدیل می شود. حال باید تیک آن گزینه ای را که از کلیک چپ استفاده می کرد، بردارید.
  • حالا مشاهده کنید که مشکل کار نکردن راست کلیک از بین رفته است.

روش 4: برای رفع مشکل کار نکردن راست کلیک ، ماوس یا تاچ پد یا صفحه ی لمسی لبتاب یا کامپیوتر خود را بررسی کنید

Windows Device Manager را باز کنید. سپس ببینید که آیا موس و تاچ پد شما به درستی نصب شده اند یا خیر. برای باز کردن windows device manager، فقط کافی است پنجره ی RUN را باز کنید و devmgmt.msc را تایپ کنید. سپس Enter را فشار دهید.

ممکن است برخی مواقع، ماوس یا تاچ پد دستگاه شما مشکل ساز شود. اما درdevice manager خوب به نظر برسد. در این حالت، می توانید ماوس دیگری را به دسک تاب و لپ تاپ خود وصل کنید. سپس بررسی کنید که دکمه ی سمت راست آن خوب کار می کند یا خیر. می توانید پورت های مختلف USB را برای ماوس USB امتحان کنید. اگر می بینید که دستگاه دیگری خوب کار می کند، بدون شک می توان گفت که شما باید یک ماوس یا تاچ پد جدیدی را برای خود تهیه کنید.

روش 5: Junk ها یا پرونده های نا خواسته را پاک کرده و Registry را تعمیر کنید

من می خواهم به شما پیشنهاد بدهم با استفاده از پاک کننده ی دیسک ویندوز CCleaner، پرونده ها و فایل های ناخواسته و اسناد خراب کامپیوتر یا لب تاب خود را پاک کنید. بعضی مواقع، ممکن است این راهکار خوب به نظر برسد. می توانید ccleaner را طبق آدرس زیر بارگیری کنید: https://www.piriform.com/ccleaner/download

روش 6: برای رفع مشکل کار نکردن راست کلیک سیستم خود را به حالت ایمن یا Safe mode بوت کنید

اگر مشکلی در سخت افزار وجود نداشته باشد، باید بوت شدن در حالت ایمن خوب کار کند. در این حالت، باید بدانید که هیچ یک از برنامه ها و خدماتی که نرم افزار های Third-party و افزونه ها موجب کار نکردن راست کلیک نمی شوند. سعی کنید آن ها را پیدا کنید. اگر بلافاصله پس از نصب یک برنامه با این مشکل روبرو هستید، آن را به طور کامل حذف نصب کنید.

روش 7: تعمیر فایل های خراب سیستم برای رفع کار نکردن راست کلیک می تواند تنها مسئله ی ممکن باشد!!

اگر هیچ یک از روش های فوق کار نکند، یک روش دیگر خواهید داشت. اجرای دستورات SFC و DISM ممکن است، مسئله ی راست کلیک را بر روی ویندوز  نشان دهد. زیرا، گاهی اوقات، این مشکل می تواند به دلیل پرونده های فاسد سیستم شما باشد. این دستورات می توانند این پرونده های خراب و فاسد سیستم را تعمیر کنند. از طرق لینک زیر می توانید : نحوه ی ترمیم پرونده های خراب در سیستم را مشاهده کنید. در آنجا تمام دستورالعمل های لازم را می توانید دریافت یا مشاهده کنید.

امیدوارم که این مقاله، برای حل مشکل کار نکردن راست کلیک در ویندوز 10 یا 8 رایانه ی شما مفید واقع شده باشد. اگر تکنیک های دیگری را می شناسید یا بلد هستید که می تواند به دیگر کاربران کمک می کند، می توانید آن را برای ما به اشتراک بگذارید.

وبسایت پلاتیوم به روزترین وبسایت آموزش سئو در ایران است. اگر قصد دارید این مهارت پول ساز را یاد بگیرید حتما به صفحه آموزش سئو در وبسایت ما سر بزنید.

منبع

3 نظرات
  1. هاتف می گوید

    خیلی عالی و کامل بود

  2. ویندوز می گوید

    دستیار و راهنمای شما برای کار با
    ویندوز ۱۰ و ۱۱

  3. Selena gomez می گوید

    وقتی اینترنت رو وصل میکنم و میرم تو اپارات تا میخواهد وارد شود سایت سفید میشود و می ایستد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.