رابطه تمرکز و برنامه نویسی

0

چرا کدنویسی سخت است؟

“The purpose of life is not to get. The main aim of life is to grow. And to give.”

Robin Sharma

من حدس می زنم این سوالی باشد که هر کس می خواهد کدنویسی را یاد بگیرد از خود پرسیده است: ” آیا کد زدن سخت است؟ ”  و بسته به این که این سوال را از چه کسی می پرسید جواب متفاوتی می شنوید. یادگیری کدنویسی کاری جالب است، مخصوصا وقتی که در یک کمپ قرار می گیرید. برنامه نویس های مشتاق و شبیه به خود را می بینید و شانس این را دارید که با مربیان با تجربه کار کنید.

اما وقت هایی هست که دچار شکست ها، مشکلات و چالش های بی پایان می شوید، به این دلیل که می خواهید مهارت یا زبان جدیدی را یاد بگیرید. شاید ما حتی احساس کنیم تمام راه دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و سختی ها است. اما چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید، چالش ها بخشی از مسیر برنامه نویسی است. یکی از مشکلاتی که تقریبا همه ما با آن درگیر هستیم تمرکز کردن بر روی وظایف و کارهایی که باید انجام دهیم است.

تمرکز کردن سخت است

“Good performance is about the capacity to focus and concentrate.”
Betty Buckley

طبق مطالعات موسسه تکنولوژی گرجستان توسعه دهندگان نرم افزار بعد از هر وقفه زمانی بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد که دوباره به کار خود ادامه دهند. برنامه نویسی نیازمند تمرکز است، مخصوصا برای کسانی که تازه پا به عرصه برنامه نویسی گذاشته اند. در کمپ هایی مثل Coding Dojo توقع می رود که دانش آموزان در هفته حداقل 70 ساعت وقت سپری کنند تا به یک توسعه دهنده بی نیاز از غیر تبدیل شوند.

اما حالا که ما در دنیایی زندگی می کنیم که همه چیز در اطراف ما می جنگند تا توجه ما را به خود جلب کنند، تمرکز کردن بر روی کارهایمان سخت تر و سخت تر می شود. طبق گفته یک مجله هفتگی آمریکایی در نیویورک به نام TIME، از سال 2000 تا به اکنون میانگین اندازه توجه انسان از 12 ثانیه به 8 ثانیه تقلیل پیدا کرده است، کمتر از یک ماهی گلی.

حواس پرتی ها قاتل بهره وری هستند زیرا که بر روی عملکرد ما به شدت تاثیر می گذارند. ما وقتی حواسمان پرت می شود تعداد اشتباهاتمان نسبت به حالت معمول دو برابر می شود. عصبانی می شویم، فراموش کار می شویم و کارها را عقب می اندازیم چون که که احساس می کنیم هیچ یک از کارهایمان را کامل انجام نداده ایم. برای غلبه بر این مشکل بیاید اول بعضی از فاکتورهای داخلی و بیرونی که باعث حواس پرتی ما می شوند را بشناسیم:

  • شبکه های اجتماعی:

مهم نیست انسان ها در چه محیطی قرار دارند، مهم این است که بتوانیم بر روی کارهای مهم تمرکز کنیم. ما در دنیایی زندگی می کنیم که تقریبا هر کس دیگر در هر جای دنیا در شبکه های اجتماعی حضور دارد. به همین خاطر است که وقتی از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنیم احساس می کنیم ارتباط ما با دنیا قطع شده است. اما نکته همینجاست، این کار حواس ما را پرت می کند و ما تمرکزمان را در انجام کارهایمان از دست می دهیم.

  • صدا

یکی از فاکتورهای بیرونی که باعث حواس پرتی می شود صدای اطراف مان است. می تواند صدای پیامک یا زنگ خوردن گوشی همراه باشد یا صدای افراد پشت سرمان که در حال صحبت کردن هستند.

  • کم خوابی

بدن ما نیاز به مقدار خواب کافی دارد تا بتواند کاملا کارایی خود را حقظ کند. بیشتر وقت ها کم خوابی به سردرد منتهی می شود، و وقتی سردرد داریم ضعیف عمل می کنیم.

  • استرس

استرس بخشی از زندگی است، اما استرس زیادی می تواند کشنده باشد. نه تنها باعث کم خوابی شما می شود بلکه حتی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و بر روی تصمیم گیری های شما اثر منفی داشته باشد.

  • گرسنگی

درست مثل خواب، بدن ما برای درست کار کردن نیاز به غذا دارد. ما با یک شکم پر خیلی بهتر می توانیم عمل کنیم تا یک شکم خالی.

احساس سیری می تواند به شادی بلند مدت بیانجامد. هیچ چیزی بهتر از احساس رضایت از خود بخاطر کارهایی که توانسته اید در یک روز به اتمام برسانید نیست. بهره وری اساس انجام کار است. اما گاها، به خاطر حواس پرتی ها کمتر به کارهایمان می رسیم که باعث نارضایتی و و بعضی وقت ها پشیمانی می شود.

چطور بر حواس پرتی ها غلبه کنیم؟

” تمرکز یک ماهیچه است، و شما می توانید آن را بسازید. بسیاری از افراد به این باور رسیده اند که فرد متمرکزی نیستند و این در ضمیر خودآگاه آن ها جا افتاده است. زمانی که این باور اشتباه را رها کنید، شما می توانید شروع به ساختن تمرکز خود بکنید.”

Elie Venezky, author of Hack Your Brain

عوامل حواس پرتی در همه جا وجود دارد، پس تعجبی نیست که اندازه توجه ما در طول زمان کاهش یافته است. چه فاکتور بیرونی و چه فاکتور داخلی، حواس پرتی بهره وری ما را کاهش می دهد. خبر خوب این است که راه های زیادی وجود دارد که از این حواس پرتی ها جلوگیری کنیم:

یک محیط مناسب برای خود فراهم کنید

شما نمی توانید تمرکز کنید وقتی که خیلی چیزها در برابر چشمان شما قرار دارد. تمرکز کردن خیلی راحت تر می شود وقتی که یک محیط کار تمیز و منظم داشته باشید. چیزهایی که لازم ندارید را از خود دور کنید. آهنگ گاها می تواند به تمرکز شما کمک کند اما اگر خیلی حواستان را پرت می کند آن را خاموش کنید.

استرس خود را مدیریت کنید

اگرچه استرس می تواند مهلک باشد، مقداری استرس عادی می تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند. از استرس خود به عنوان یک انگیزه استفاده کنید تا سخت تر کار کنید و تحت فشار کار کردن را یاد بگیرید. تلاش کنید که از محیط آسودگی خود خارج شوید اما از آستانه تحمل خود عبور نکنید. استراحت های کوتاه بکنید و نفسی بکشید تا ذهن خود را ری استارت کنید.

اگر کار فعلی شما نیازمند تمرکز است از انجام دادن چند کار به صورت همزمان پرهیز کنید. مهم است که قبلا از رفتن به سراغ انجام کارهای دیگر کار فعلی خود را تمام کنید. چرا که این کار کمک می کند که کارهای انجام شده را از لیست و ذهن خود پاک کنید تا بتوانید بر روی پروژه بعدی تمرکز کنید.

اعلان های شبکه های اجتماعی خود را خاموش کنید

“ابزار های اجتماعی ما پیشرفتی به سوی یک جامعه مدرن نیست، آن ها در نقطه مقابل هستند.”

Clay Shirky, writer of Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations

چک کردن گوشی های هوشمند وقتی که یک نوتیفیکیشن می آید تبدیل به عادت همه شده است. و این چیز خوبی نیست. کافی است یک نگاه به صفحه موبایل بکنید و متوجه نخواهید شد که چقدر زمان صرف چرخیدن در شبکه های اجتماعی کرده اید. گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و همه نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید تا از حواس پرتی دور بمانید.

استراحت کنید و با انرژی ادامه دهید

یادگیری برنامه نویسی و کد زدن کاری سرگرم کننده است که گاها زمان را فراموش می کنیم. یاد گرفتن اینکه چه موقع و چطور استراحت کنیم مهارتی است که باید یاد بگیریم. ما وقتی خواب و استراحت کافی داشته باشیم هوشیارتر هستیم.

سبک زندگی سالم

داشتن یک بدن سالم – از طریق ورزش و تغذیه – کلید یک زندگی بهتر است، نه تنها در خانه بلکه در شغل شما.

David Vollmer, CEO of Isolator Fitness

مغز شما هنگامی که تغذیه مناسب داشته باشد بهتر عمل می کند. مطمئن شوید که وعده های غذایی را به موقع می خورید. در ضمن فراموش نکنید که در روز 6 لیوان آب بخورید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. داشتن یک تناسب اندام خوب نیز به شما در انجام کارهای روزانه کمک می کند. به یاد داشته باشید، شما با یک فیزیک خوب بهره وری بیشتری خواهید داشت.

با اینکه عوامل حواس پرتی ما را احاطه کرده است، تمایل ما برای یادگیری کدنویسی به ما کمک می کند مسیر سرگرم کننده توسعه نرم افزار را بگذرانیم. همیشه به یاد داشته باشید که اگر تمرکز کردن را یاد بگیرید  می توانید بهتر کد بزنید.

همیشه و در هر شرایطی ادامه دهید

“متمرکز بمانید، آرزوهای خود را دنبال کنید و همیشه به سمت اهداف خود حرکت کنید.”

LL Cool J

هیچ کس یک شبه برنامه نویس نمی شود. برای اینکه توسعه دهنده ای ماهر شوید، باید تمرکز کنید و زمان زیادی صرف کنید، تلاش کنید و هزینه کنید. و حتی بعد از همه ی این تلاش ها باز هم با ارورهای زیادی مواجه خواهید شد. اما این ها همه قدم هایی است که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب باید بردارید.

بخشی از کار پلاتیوم تهیه مطالب آموزش برنامه نویسی است که سعی داریم به افراد در سطوح مختلف کمک کنیم تا بتوانید آسان تر به اهداف خود در برنامه نویسی و پروژه های مختلف برسید. مطالب آموزشی پیشرفته تر در آینده نزدیک اضافه خواهد شد.

منبع CODING DOJO
از طريق پلاتیوم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.