7 نکته برای یادگیری سریع تر برنامه نویسی

0

شما چه در حال یادگیری علوم کامپیوتر باشید، چه یک برنامه نویس خودآموز باشید، یا چه در حال گذراندن یک دوره برنامه نویسی آنلاین باشید، باید بدانید که تسلط بر مهارت برنامه نویسی یک مبارزه دائمی است. برای کمک به یادگیری شما پلاتیوم در اینجا 7 نکته برای یادگیری سریع تر برنامه نویسی آماده کرده است.

1. با انجام دادن یاد بگیرید. همیشه موقع یادگیری با کدها بازی کنید.

فرقی نمی کند چه زبانی را می خواهید یاد بگیرید، هر چه زودتر شروع به بازی با کدها کنید، زودتر آن مفاهیم را یاد خواهید گرفت. حتی اگر به مفاهیم خیلی ساده ای مثل حلقه های لوپ برسید باز هم موقع نوشتن کد برای اولین بار سر خود را می‌خارانید. با خود فکر خواهید کرد که ” صبر کن ببینم، طرز نوشتن اون تیکه کد چطوری بود؟ “. در برنامه نویسی یک جمله معروف است که می گوید ” use it or lose it “.

نکته: هنگام یادگیری مطالب برنامه نویسی یک پروژه بسازید. یک پروژه شخصی اغلب همیشه بهترین نقطه شروع است.

2. مفاهیم پایه را خوب یاد بگیرید و برای همیشه راحت باشید.

هر چقدر هم در ابتدا مفاهیم پایه ساده به نظر برسند، برنامه نویسی این مفاهیم اولیه در درجه اول است: هر چه بهتر آن ها را بفهمید، مطالب پیشرفته تر را آسان تر یاد خواهید گرفت. بنابراین سعی کنید فصل های اول هر دوره یا کتاب برنامه نویسی را به دقت بخوانید و خوب یاد بگیرید تا در آینده به مشکل بر نخورید.

3. قلم را بردارید و با قلم کد بزنید. این کار مهارت شما را افزایش می دهد و برای شاغل شدن به این مهارت نیاز دارید.

مانیتورها باریک تر می شوند، هارد دیسک ها سبک تر می شوند، و زبان های برنامه نویسی قدرتمندتر می شوند، اما کدنویسی با دست هنوز یکی از بهترین روش های موثر در یادگیری برنامه نویسی است. چه بر روی وایت بورد و چه در دفتر یادداشت، کدنویسی با دست نیاز به دقت بیشتر، هوشیاری بیشتر و فکر بیشتر برای هر خط کد دارد. چرا که بر عکس کامپیوتر، دیگر نمی توانید وسط کدنویسی کدهای خود را اجرا کنید و ببینید که آیا درست نوشته اید یا نه. همچنین با انجام بیشتر این کار شما تبدیل به یک برنامه نویس قوی تر خواهید شد، هم در کلاس و هم در بازار کار. در امتحان های دانشگاه یا مصاحبه های کاری یکی از مولفه های مهم این است که شما مجبورید با دست کد بنویسید. چرا که نه تنها برای یادگیری خوب است بلکه در همه جای دنیا در امتحان ها و در مصاحبه های کاری، کدنویسی با دست برای تست مهارت برنامه نویس شناخته شده است. بنابراین زودتر شروع کنید و به کد نوشتن با دست عادت کنید.

4. کمک بگیرید. به آن نیاز خواهید داشت

هر چقدر هم جذاب باشد که به استیو جابز دنیای خود تبدیل شوید، واقعیت این است که آدم ها با کمک گرفتن از مربیان و بازخورد گرفتن زودتر یاد می گیرند. مشکلی که حل نشدنی به نظر می رسد و یا مطلبی که یادگیری اش سخت است ممکن است خیلی سریع توسط کسی دیگر یا یک تفسیر متفاوت حل شود. چه آنلاین چه به صورت حضوری از درخواست کمک نترسید، چرا که هر برنامه نویسی قبلا مثل شما بوده است. در ضمن، برنامه نویس ها عاشق کد زدن هستند، و اگر یک چیز باشد که این افراد مشتاق از آن لذت ببرند، آن به اشتراک گذاری دانش خود با دیگران است.

دقت کنید که: قبل از این که از کسی سوال بپرسید، حداقل 20 دقیقه شخصا بر روی مشکل خود وقت بگذارید و سعی کنید خودتان آن را بفهمید و حل کنید. خیلی وقت ها جواب جلوی چشمان شماست، و در کنار آن، با دست و پنجه نرم کردن با کدها و مشکلات به برنامه نویس بهتری تبدیل خواهید شد.

نکته: سایت Stackoverflow و بخش آموزش برنامه نویسی reddit معدن های طلا برای کمک گرفتن و سوال پرسیدن است.

5. به منابع آنلاین دیگر سر بزنید. محتواهای با ارزشی در اینترنت وجود دارد.

چه در کتابی که مطالعه می کنید و چه در دوره ای که شرکت کرده اید، اگر در یادگیری مطلب خاصی مشکل دارید، ناامید نشوید و دنبال مطلب مشابه در منابع آنلاین جایگزین بگردید. هر کسی نوع تدریس متفاوتی دارد و اگر مطلبی برای شما فهمیدنش سخت است به این معنی نیست که مشکل از شماست. منابع آموزش برنامه نویسی در اینترنت نامحدود هستند. همیشه در یوتیوب یا یک وبلاگ آموزشی یا در Stackoverflow می توانید مطلبی را پیدا کنید که بسیار خوب و واضح مشکل و یا سوال شما را توضیح داده باشد.

نکته: قدرت جست و جوی گوگل را دست کم نگیرید.

6.نمونه کدها را فقط نخوانید. آن ها را اجرا کنید.

خواندن نمونه کد برای فهمیدن آن که چطور کار می کند کافی نیست. برای آن که واقعا کدی را بفهمید، نیاز است که کد را اجرا کنید و آن را دنبال کنید. کامنت های توضیحی و دستورالعمل های همراه یک نمونه کد به منظور قابل هضم کردن کد برای خواننده است؛ اما در واقعیت، درک کردن چگونگی اجرا شدن یک کد بسیار سخت است. خواندن کد مانند فهمیدن کد نیست، و در واقع نوشتن کد یا حداقل اجرا کردن آن روند یادگیری را خیلی آسان تر می کند.

7. موقع خطایابی استراحت کنید

موقع یافتن خطای یک کد، خیلی راحت می شود که ساعت ها دنبال سوراخ خرگوش بگردید، و هیچ تضمینی نیست که مشکل را حل کنید. برای پیشگیری از این اتفاق، بهترین کار این است که چند ساعتی بیخیال پیدا کردن خطا شوید و بعد دوباره با یک ذهن تازه و دیدی متفاوت به سراغش بروید. نه تنها این روش راهی تضمین شده برای کمک به حل مشکل است، بلکه خود را از ساعت ها سردرد نجات می دهید. بنابراین اگر دسترسی به کمک دیگران ندارید بهتر است کمی استراحت کنید تا به ذهن خود استراحت دهید و بعدا به سراغش بروید. در ضمن خطای برنامه شما هیچ جا فرار نمی کند و شما حداقل به افزایش بهره وری خود کمک کرده اید.

نتیجه گیری :

Keep Calm and Keep On Coding

با وجود این 7 نکته، مهمترین جزء یادگیری سریع تر برنامه نویسی حفظ اعتماد به نفس است. برای این کار، شما باید انتظار شکست های پیاپی را داشته باشید و نسبت به پیشرفت خود صبور باشید. چرا که حرفه ای شدن در هر زمینه ای نیازمند تلاش زیاد و زمان است. و اگر ذهن شما دچار تردید شد، به یاد بیاورید که هر برنامه نویسی قبلا این مسائل را پشت سر گذاشته است – هیچ کدام از آن ها یک برنامه نویس به دنیا نیامده اند. هر مسیری را که انتخاب کرده باشید، موفقیت شما به پایداری اخلاق کاری و اعتماد به نفس شما بر می گردد.

از طريق پلاتیوم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.