کپی رایتینگ چیست؟
آیا برای شما هم پیش آمده است که تبلیغ محصول یا خدماتتان، علیرغم تلاشی که کردهاید نتیجه نداده باشد؟ آیا میدانید علت آن چیست؟ چرا نتوانستهاید به آنچه میخواهید دست پیدا کنید؟
با کپی رایتینگ چقدر آشنایی دارید؟ بد نیست بدانید یکی از عواملی که باعث میشود تبلیغات موجب فروش محصول یا جذب مخاطب نشود، اشتباه در نحوه خلق متنی است که برای ترغیب خوانندگان مینویسید. شاید باور نکنید، اما اگر قالب درستی برای نگارش متن خود انتخاب نکنید و بر اساس قوانین اثبات شده عمل نکنید، شکست نتیجهای است که به دست میآورید.
تفاوتی ندارد که قرار است محصولی را بفروشید که در خانه درست کردهاید یا برای جذب مشتری بیمه عمر تبلیغات میکنید. درهرصورت قالبی که استفاده میکنید میتواند بال پرواز به سمت موفقیت باشد. باور نمیکنید؟ با ما همراه باشید.
آشنایی با کپی رایتینگ
چه باور کنید چه نکنید، فرایند نوشتن کلمات بهنحویکه خواننده را به انجام کار موردنظر شما ترغیب کند، بیش از آنچه تصور میکنید مهم است. به این، جادوی کپی رایتینگ میگویند. تبلیغات چه در قالب آگهی در مجله باشد، چه بخشی از یک وبسایت یا حتی یک تیزر تلویزیونی، درهرحال اگر از فرمولبندی درست استفاده نشده باشد، محکوم به شکست خواهد بود.
البته اشتباه نکنید. کپی رایت و Copywriting با هم زمین تا آسمان تفاوت دارند. کپی رایت محافظت معنوی از محصولی است که قبلاً تولید شده است و مالکیت توزیع یا انتشار آن را منحصراً به تولیدکننده ارائه میدهد اما Copywriting خلق متنی است که مخاطب را تشویق میکند تا اقدام به کاری کند که مدنظر نویسنده است. با کمک این قالب میتوانید محصولتان را به جهان معرفی کنید و منتظر جذب مشتری باشید.
محتوا سئو به چه معناست؟
مهمترین کاری که کپی رایتینگ برای محتوای شما انجام میدهد این است که متن را سئو میکند. این بدان معناست که به صفحات وبسایت شما کمک میکند تا موتورهای جستجو آن را راحتتر بتوانند پیدا کنند. هرآنچه که در نوشتن متن و ساختار اصلی محتوایی که تولید کردهاید به شما کمک کرده است، برای گوگل مهم خواهد بود. اما از سه عنصر اصلی برای محتوای سئو هرگز غافل نشوید: استراتژی کلمه کلیدی، ساختار سایت و کپی رایتینگ!
سئوی محتوا ازآنجهت مهم است علاوه بر مخاطب و حتی پیش از آن، گوگل محتوای شما را اسکن میکند و بر اساس کلمات موجود در متن تشخیص میدهد که آیا سایت شما ارتباطی به محتوای جستجو دارد یا خیر؟ البته بد نیست بدانید که سئو تنها به محتوا ارتباطی ندارد، بلکه بخش فنی وبسایت مانند طراحی سایت، رابط کاربری عالی و مواردی ازایندست نیز به دیده شدن محتوا بسیار کمک میکنند. بااینحال حرف اصلی را برای دیده شدن، محتوای باکیفیت میزند.
چرا گوگل بعضی صفحات را بالاتر قرار میدهد؟
سئو، بزرگترین و مهمترین بخش سایت است. همه جنبهها و زوایای نوشته شما میتواند مؤثر باشد. چرا؟ چون اگر متن شما قابلقبول نباشد، نهتنها مخاطب، بلکه گوگل هم آن را نمیخواند. گوگل الگوریتمی دارد که بخش اعظم آن بر اساس محتوایی است که در سایت قرار میدهید. اگر محتوا بر اساس قالببندی الگوریتم نباشد، همه زحماتتان به باد خواهد رفت. سؤال اصلی اینجاست: اکنون چه باید کرد؟
نکاتی که در هنگام کپی رایتینگ باید رعایت کنید
زمانی که اقدام به نوشتن مطلبی میکنید باید به مهمترین نکته توجه کنید. اگر متن شما به شیوهای نوشته شود که خواندن آن جذاب باشد، مخاطب را مجبور به کاری میکند که شما در نظر دارید. از طرف دیگر باید تلاش کنید نهتنها مخاطب را جذب کنید، بلکه نظر مساعد سرچ گوگل محترم را نیز به سمت خود جلب کنید. این کار بهینهسازی محتوا است. بااینحال اگر میخواهید قالب نوشتاریتان درست باشد، باید این نکات را بهدرستی انجام دهید.
اولین گام، داشتن یک ایده اصلی است
در گام اول، محتوای اصلی خود را تولید کنید. کلمه کلیدی در این زمینه، تازگی متن است. متن کپی رایتینگ باید به شیوهای نوشته شود که هرگز قبل از آن در اینترنت وجود نداشته است. باید محتوایی تولید کنید که هم تازه و بدیع باشد، هم مخاطب بخواهد آن را بخواند.
برای این کار لازم است کلمات کلیدی خود را بهدرستی جستجو کرده باشید. اشتباه نکنید، منظور ما این نیست که محتوا کاملاً جدید باشد، بلکه باید زاویه دید شما به این مطلب نوین باشد. همین زاویه دید جدید است که محتوای یونیک شما را برای مخاطب جذاب و آنها را جذب خود میکند.
خودتان را بهجای مخاطب بگذارید
حال که کلمه کلیدی را پیدا کردید و قلم به دست گرفتید، خودتان را بهجای مخاطب قرار دهید. مخاطب شما چه کسانی هستند و قرار است از شما چه چیزی بشنوند؟ هدف و پیام مقاله شما چیست؟ دقیقاً منظور ما این است که مخاطب شما، پس از خواندن مقاله شما باید چه کاری انجام دهد؟ باید محصولی بخرد یا برای خدماتی که ارائه میدهید با شما تماس بگیرد؟ یا اصلاً قرار است فقط سایر پستهایتان را مطالعه کند؟ پاسخ این سؤالات در طی نیمی از مسیر به شما کمک میکند.
اگر تمایل به یادگیری سئو به شکل کامل و در کوتاه ترین زمان را دارید میتوانید با مشاهده آموزش سئو مقدماتی به راحتی به مباحث سئو تسلط پیدا کنید.
آیا متن شما قابل خواندن است؟
منظور از خوانایی ساختار متنی که مینویسید، درست بودن طول جمله و پاراگراف و در کل مواردی ازایندست است. البته توجه کنید نظر گوگل را هم باید در این زمینه جلب کنید. باید گوگل را متوجه کنید که هدف صفحه شما چیست؟ به همین منظور استفاده درست از کلمات کلیدی و مترادفهای آن میتواند موفقیت کپی رایتینگ شما را چندبرابر کند. در نهایت کاری که میکنید بررسی بهینهسازی محتوایی است که تولید کردهاید. از سئو یواست کمک بگیرید و برای پرواز آماده شوید.
کلام پایانی
برای اینکه بتوانید به قلههای موفقیت سفر کنید و به هدف اصلی تبلیغات خود برسید، باید مهمترین نکته یعنی کپی رایتینگ را جدی بگیرید. بهترین کار این است از کسانی کمک بگیرید که در این کار حرفهای هستند و آموزش دیدهاند. تنها در صورت استفاده از copywriting درست است که مطمئن باشید همه چیز سر جای خود قرار دارد و مخاطب جذب محصول یا خدمات شما شده است. برای copywriting تبلیغات خود منتظر چه هستید؟