گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟ آشنایی با تبلیغات گوگل ادز

4

یکی از خدماتی که شرکت گوگل ارائه می دهد، ارائه یک سیستم تبلیغاتی به نام گوگل ادز است که این فرصت را در اختیار تبلیغ کنندگان و صاحبان مشاغل قرار می دهد تا تبلیغات خود را انجام بدهند. این تبلیغات در سایت ها انجام می شود که مهم ترین و نام آشناترین روش تبلیغاتی در این سیستم، تبلیغات در گوگل است.

این روش تبلیغاتی چندان سخت و پیچیده نیست و برای انجام آن تنها کافی است که در سیستم Google Ads  عبارات مهم و یا به اصطلاح کیورد ها و کلمات کلیدی وارد شوند. زمانی که این عمل را انجام دادید، نحوه تبلیغات شما به این صورت است که افرادی که این کلمات و عبارات را در گوگل سرچ می کنند، تبلیغات شما را مشاهده خواهند کرد.

البته شما به عنوان شخص تبلیغ کننده باید مبلغی را برای هر بار کلیک پرداخت کنید که قیمت و هزینه ای که برای هر کلیک باید پرداخت کنید، متفاوت است و به رقبا و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. فقط شما نیستید که از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده می کنید پس گوگل قانون و قواعد خاص خود را دارد تا از میان تبلیغات مختلف برخی از آن ها را به نمایش بگذارد که در قسمت های بعدی اطلاعاتی در این خصوص در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

در این مقاله از وبسایت پلاتیوم قصد داریم در مورد گوگل ادز اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم و به شما بگوییم تبلیغات در گوگل چگونه است. با ما همراه باشید.

گوگل ادوردز یا گوگل ادز
گوگل ادوردز یا گوگل ادز

میزان تاثیر گذاری گوگل ادز

قطعا و بدون شک هر روش تبلیغاتی نیازمند انجام مراحل و ریزه کاری هایی است تا نتیجه و اثر بخشی آن افزایش یابد. تبلیغات گوگل ادز نیز اگر به درستی انجام بگیرد، بدون شک یکی از تاثیرگذار ترین روش های تبلیغاتی برای هر کسب و کار به حساب می آید. برای آنکه تاثیرگذاری تبلیغات گوگل ادز افزایش پیدا کند، توجه به موارد زیر لازم و ضروری است:

  • کلمات کلیدی یا اصلاحات باید به درستی و با دقت بالا انتخاب شوند تا امکان سرچ کردن آن ها توسط کاربران افزایش پیدا کند‌.
  • تبلیغات باید نظر و توجه کاربران را به خود جلب کنند که این امر با نوشتن تبلیغات بسیار جذاب امکان پذیر است.
  • هزینه کردن مناسب و به جا در گوگل ادز برای کلمات کلیدی یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در این نوع تبلیغات است.
  • کاربران را باید با شیوه های درست و مناسب به سایت خود منتقل کنید تا آن ها را با نوع خدمات، محصولات و کسب و کار خود آشنا سازید.
  • هدف قرار دادن کاربرانی که مدنطر شماست با تنظیمات درست و راهکارهای صحیح از دیگر مواردی است که در تبلیغات گوگل باید انجام گیرد.

با رعایت کردن این موارد و همچنین مواردی از این قبیل، تبلیغات گوگل ادز بسیار تاثیر گذار می باشد که می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. توجه کنید که اگر این نوع تبلیغ به درستی انجام بگیرد، یک تبلیغ اقتصادی به حساب می آید زیرا میزان تاثیر گذاری آن زیاد است.

تبلیغات در گوگل ادوردز
تبلیغات در گوگل ادوردز

برای انجام تبلیغات در گوگل ادوردز چه مقدار باید هزینه کرد؟

برای رشد و پیشرفت کسب و کار خود باید تبلیغات گسترده ای انجام دهید پس هزینه کردن برای تبلیغات بخشی از کسب و کار شما به حساب می آید که هر روش تبلیغاتی دارای هزینه خاص خود است. برای تبلیغات در گوگل ادوردز شما برای ایجاد اکانت و نشان دادن تبلیغات هزینه ای پرداخت نخواهید کرد و تنها هزینه پرداختی شما محدود به کلیک بر روی تبلیغات می شود.

هزینه کلیک بر روی کیوردها متفاوت است و این هزینه توسط رقبای دیگر شما در کسب و کار مرتبط تعیین می شود و نمی توان مبلغ مشخصی را برای آن در این مطلب ذکر کرد. در واقع اگر کلمه کلیدی زیاد سرچ شده باشد و در بین کاربران استفاده از آن افزایش پیدا کند، برای برنده شدن اینکه گوگل تبلیغ شما را نشان دهد باید هزینه ای بیشتر نسبت به رقبای خود، برای هر کلیک انتخاب کنید.

اگر تمام نکات گفته شده در تبلیغات گوگل وردز را به درستی انجام دهید، هزینه ای که پرداخت می کنید کاملا اقتصادی است زیرا می تواند بر تعداد افراد زیادی بدون محدودیت مکانی و زمانی تاثیر بگذارید.

نحوه کار با گوگل ادز برای انجام تبلیغات

حال اگر با توضیحات داده شده در فوق و تجربیات دیگران تصمیم گرفته اید، تبلیغات خود را در گوگل ادوردز انجام دهید باید کاملا آگاهانه و هوشمندانه عمل کنید.

اگر میخواهید بدانید تبلیغات در گوگل چگونه است، مراحل چگونگی تبلیغ در گوگل ادوردز در ادامه لیست شده است:

  1. اولین قدم یادگیری نحوه کار کردن با سیستم گوگل ادوردز می باشد که می توانید از فیلم ها و پک های آموزش گوگل ادوردز استفاده کنید.
  2. حال که مراحل یادگیری این نوع سیستم تبلیغاتی را گذرانده اید، باید در این سیستم یک حساب ادوردز برای خود ایجاد کنید.
  3. در نهایت می توانید تبلیغات خود را با علم و دانش خود انجام دهید که خدمات شارژ ادوردز جی ادز نیز می تواند در این راه کمک کننده باشد.

با انجام مراحل فوق تبلیغ شما در گوگل ادوردز ثبت می شوند و اگر کلمات کلیدی به خوبی انتخاب شده باشند، اثرگذاری تبلیغ را به خوبی مشاهده خواهید کرد. اگر فرصتی برای یادگیری سیستم گوگل ادز و نحوه تبلیغ در آن را ندارید، می توانید انجام تبلیغات را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید تا این کار را به طور صحیح انجام دهند و در نهایت می توانید عملکرد و نحوه تبلیغات را زیر نظر داشته باشید.

تعریفی از Max CPC  و نحوه تعیین آن

در زمان انجام تبلیغ در گوگل ادوردز با کلمه Max CPC  مواجه خواهید شد که معنای آن بیشترین و بالاترین هزینه ای است که تبلیغ کننده به ازای هر کلیک برای تبلیغات خود می پردازد.  قیمت Max CPC  به صورت تک کلمه کلیدی و یا به صورت گروهی تعیین می شود که در زمان پرداخت هزینه باید به آن توجه شود.

به یاد داشته باشید که این رقبا و نوع کسب و کار شماست که میزان Max CPC  را مشخص می کند پس می توان هزینه ای را که برای هر کلمه کلیدی به صورت تکی و گروهی مشخص می شود را رقابتی دانست که در این رقابت، این رقبای شما در کسب و کار مربوطه هستند که مقدار آن را  تعیین قیمت می کنند.

Average CPC  و میانگین هزینه برای هر کلیک در گوگل ادوردز

یکی دیگر از مواردی که در گوگل ادوردز و تبلیغات باید در نظر بگیرید، Average CPC  است که به معنای میانگین هزینه برای هر کلیک است. شما برای هر کدام از کلمات کلیدی به صورت تکی یا گروهی هزینه ای را مشخص می کنید که ممکن است، تمامی این هزینه ها نیز یکسان باشد.

اما این هزینه ثابت نمی باشد و هزینه ای که برای کلیک بر روی تبلیغات خود مشخص کرده اید، ممکن است هر بار تغییر کند و این تغییر باز هم بستگی به رقبای شما دارد که این هزینه می تواند کمتر، بیشتر و یا مساوی هزینه انتخابی شما باشد.

نحوه شرکت در مزایده گوگل
نحوه شرکت در مزایده گوگل

نحوه شرکت در مزایده گوگل

برای شرکت در تبلیغات گوگل ادوردز و شرکت در مزایده باید یک اکانت داشته باشید که پس از آنکه کلمات کلیدی و تبلیغات خود را در آن به ثبت برسانید، اجازه شرکت در مزایده گوگل به شما داده می شود. در این مزایده برای آنکه پیروز شوید، باید به هزینه ای که برای هر کلیک مشخص می کنید و همچنین امتیاز کیفی توجه بسیار کنید زیرا نقش مهمی را در برنده شدن شما در مزایده دارد.

تعداد برگزاری های مزایده های گوگل

روزانه هزاران نفر به گوگل سر می زنند و مطلبی را با کلمه کلیدی های مختلف سرچ می کنند که این امر نشان دهنده برگزاری مزایده های مکرر در گوگل است و می توان گفت، تعداد این مزایده ها در هر ماه ممکن است به مرز میلیارد را رد کند.

به طور کلی می توان گفت، کلمه سرچ شده در موتور جست و جو منجر به شروع یک مزایده می شود که در نهایت میزان هزینه تبلیغات برای هر کلمه کلیدی و موقعیت آن برای تبلیغ کننده ها مشخص می گردد. این تبلیغات با توجه به اینکه تعداد افراد زیادی به سرچ در موتورهای جست و جو می پردازند، این نوع تبلیغ بسیار ارزان محسوب می شود زیرا تعداد افراد زیادی که ممکن است به مشتری تبدیل شوند، آن را مشاهده خواهند کرد و همچنین با پیروز شدن در مزایده های گوگل نسبت به رقبا پیشی خواهید گرفت.

نحوه کار مزایده گوگل ادوردز

شما به همراه رقبای خود در گوگل برای کسب و کار، خدمات، محصولات و … تبلیغاتی را انجام می دهید اما اینکه تبلیغ شما نمایش داده شود یا نه و اینکه جایگاه آن به چه صورت است، همگی به رتبه تبلیغ شما یعنی Ad Rank  بستگی دارد. Ad Rank  یکی از مواردی است که در تبلیغ گوگل وردز به چشم می خورد و به معنای رتبه آگهی است که هر چه تبلیغ شما رتبه بیشتر دریافت کند، جایگاه بهتر و رتبه بالاتری را در میان تبلیغات کسب خواهید کرد.

حال که رتبه آگهی شما مشخص شد، نوبت به مشخص شدن CPC  می شود که هزینه ای است که برای هر بار کلیک بر روی کلمه کلیدی تبلیغ تعیین می شود. قیمت واقعی تعیین شده با توجه به هزینه ای که پس از تبلیغ شما قرار می گیرد، تعیین می گردد.

این بدان معناست، مبلغی که به شما پیشنهاد داده می شود هزینه کلیک بر کلمه کلیدی برای قرار گرفتن در یک رتبه بالاتر است که تفاوت آن یک سنت است.

اگر شما کمترین قیمت را برای هر کلیک مشخص کرده باشید، قانون قبلی نقض می‌شود و شما باید بیشترین قیمتی را که تعیین کرده اید،  برای هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما پرداخت پرداخت نمایید. لازم به ذکر است، تنها پیشنهاد قیمت بالا شما را در رتبه های اول برای تبلیغ قرار نمی دهد بلکه یک ویژگی دیگر به نام امتیاز کیفیت یا Quality Score  است که برای برنده شدن در مزایده ها از اهمیت برخوردار است.

هر چه این امتیاز بیشتر باشد، سبب می شود که تبلیغ با پرداخت هزینه ای کمتر، رتبه ای بهتر را به دست آورد. اگر پیشنهاد پولی شما زیاد باشد اما امتیاز Quality Score  پایین باشد، احتمال نمایش تبلیغ کم خواهد بود.

معرفی Quality Score  در گوگل ادز

یکی از معیارهایی که در تبلیغ گوگل ادوردز دارای اهمیت است، Quality Score  یا همان امتیاز کیفیت می باشد که زمانی این امتیاز افزایش پیدا می کند که مفید بودن و مرتبط بودن تبلیغ صورت گرفته برای کاربر توسط گوگل تشخیص داده شود. موارد زیادی می تواند سبب افزایش رتبه Quality Score  شود که مهم ترین های آن عبارتند از:

  • داشتن ارتباط بین محتوا یا همان کلمات کلیدی انتخاب شده با تبلیغ راهی برای افزایش این امتیاز است.
  • نرخ کلیک نیز از مواردی است که بر افزایش این امتیاز تاثیر گذار است.

معنا و مفهوم رتبه تبلیغ در گوگل

رتبه تبلیغ یا Ad Position  نشان دهنده جایگاه و محل قرار گیری تبلیغ های انجام گرفته در صفحه نتایج گوگل است. رتبه تبلیغ در گوگل متاثر از دو عامل مهم یعنی امتیاز کیفیت یا Quality Score  و همچنین هزینه ای که برای کلیک بر روی کلمات کلیدی تعیین شده است، می باشد پس هر چه این دو مورد امتیاز و رتبه بهتری داشته باشند، رتبه تبلیغ نیز بهتر می شود.

چه ارتباطی میان Quality Score  و CPC  وجود دارد؟

Quality score  یا همان امتیاز کیفیت به همراه CPC  یا هزینه برای هر کلیک در کنار هم برای یک تبلیغ در گوگل بسیار مهم و حیاتی هستند که در قسمت های قبلی به طور کامل به معرفی آن ها پرداختیم. دلیل این اهمیت را می توان به ارتباطی که بین آن ها وجود دارد، نسبت داد چرا که این دو معیار رتبه تبلیغ را که نشان دهنده جایگاه تبلیغ در صفحات گوگل است، مشخص می کنند.

آشنایی با شبکه نمایش گوگل

شبکه نمایش گوگل یا GDN  که مخفف شده عبارت google display network  می باشد، یک شبکه گسترده است که امکان انجام تبلیغات کاربران را فراهم می آورد. در واقع این شبکه از سایت هایی تشکیل شده است که این اختیار را به گوگل داده تا تبلیغات کاربران خود را در آن به نمایش بگذارد.

شبکه نمایش گوگل که بسیار گسترده است، دارای یک مزیت مهم است که آن هم دسترسی به بیشتر کاربران در فضای اینترنت است. هزینه ها در شبکه نمایش گوگل نسبت به صفحه جست و جو گوگل کمتر است.

ادگروپ و تعریف آن

ادگروپ یا گروه تبلیغاتی یک دسته بندی است که اگر به درستی انجام بگیرد، رتبه تبلیغ شما را به واسطه افزایش امتیاز معیار کوالتی اسکور بهبود می بخشد. شما می توانید کلمات کلیدی یا همان کیورد ها را دسته بندی کنید و آن ها را در ادگروپ های مختلف قرار دهید. البته باید توجه کنید که به شما این امکان داده شده است تا ادگروپ های مختلفی را تشکیل دهید پس قرار دادن تمامی کلمات کلیدی در یک ادگروپ کار اشتباهی است.

تشکیل ادگروپ های مختلف نیازمند توجه به نوع کلمات کلیدی، نوع خدمات، هدف مشخص شده از انجام تبلیغ و … می باشد که سبب ایجاد یک ساختار قوی در کمپین ها می شود.

معرفی CPM، CPA  و بررسی تفاوت های آن ها با CPC

در قسمت های ابندایی این مطلب با CPC  آشنا شدید که قیمت به ازای هر کلیک در تبلیغات بر روی کلمات کلیدی می باشد که باید توسط تبلیغ کننده پرداخت گردد. دو روش دیگر نیز وجود دارد که آن ها را به عنوان جایگزین CPC  می توان تلقی کرد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم:

  1. CPM: این نوع هزینه بر اساس تعداد نمایش ها مشخص می شود.
  2. CPA: هزینه ای است که به ازای هر خرید تعیین و پرداخت می شود.
  3.  

اهمیت  کلمات کلیدی در گوگل ادوردز

انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهم ترین بخش های تبلیغات انجام گرفته در گوگل ادوردز است. در واقع کلمات کلیدی یا کیورد کلمات و عباراتی هستند که به واسطه انتخاب دقیق آن ها، تبلیغ انجام گرفته در موتورهای جست و جو به نمایش در می آید بنابراین این کلمات کلیدی هستند که باید بر روی آن ها سرمایه گذاری کنید و کاملا مطابق با هدف و نوع تبلیغ خود آن ها را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی برای فروش گوشی شیائومی دارید، باید کلماتی چون خرید گوشی شیائومی، خرید بهترین گوشی با قیمت مناسب و … را به عنوان کلمات کلیدی خود انتخاب کنید.

تعریف مرتبط بودن در گوگل ادوردز

مرتبط بودن در گوگل ادوردز را می توان ارتباط و تناسب کلمات کلیدی با نوع تبلیغ انجام گرفته تعریف کرد. در واقع هر چه کلمات و نوع تبلیغ با یکدیگر همخوانی داشته باشند و هدف شما را از تبلیغ برآورده کنند، مرتبط بودن در گوگل ادوردز را رعایت کرده اید که سبب بالا رفتن امتیاز کیفیت و بهبود جایگاه تبلیغتان می شود.

البته این معیار نیز باید در مواردی چون انتخاب کلمات منطقی، صفحات فرود و … نیز رعایت شود.

تعریف نرخ تبدیل یا CRO

بهینه سازی یا بهبود نرخ تبدیل را می توان مجموعه فعالیت هایی دانست که شامل بهینه سازی تبلیغات، صفحات فرود و … می شود که نرخ تبدیل را افزایش می دهد.

نحوه سنجش و نتایج تبلیغ در گوگل

برای آنکه نحوه عملکرد خود در انجام تبلیغ های گوگل بسنجید، بهترین راه مقایسه تبلیغ و گروه خود با سایر رقبا است. اگر قصد چنین مقایسه را دارید، توصیه می کنیم که حتما به اطلاعاتی را در این خصوص به دست آورید.

نتیجه گیری

گوگل ادوردز یا Google Ads یکی از روش های تبلیغات است که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود. سیستم گوگل ادز بر اساس مزایده است. یعنی هر وبسایتی که هزینه کلیک بیشتری پرداخت کند در صدر نتایج جستجو قرار خواهد گرفت.

گوگل ادز روش تبلیغاتی بسیار مقرون به صرفه ای نسبت به دیگر روش ها است. اما یک لینک فقط تا زمانی در صدر نتایج جستجو باقی می ماند برای کمپین تبلیغاتی خود هزینه پرداخت کند.

اگر قصد دارید بدون پرداخت هزینه همیشه در صدر نتایج باشید باید وبسایت خود را سئو کنید. آموزش سئو و یادگیری آن نیاز به زمان، مطالعه و تمرین دارد که وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است.

گوگل ادز چیست؟

یکی از خدمات شرکت گوگل پلتفرم تبلیغاتی به نام گوگل ادز است که این فرصت را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می دهد تا تبلیغات خود در نتایج جستجو گوگل نمایش دهند.

گوگل ادوردز بهتر است یا سئو؟

هر کدام از این دو روش دیجیتال مارکتینگ مزایا و معایب خود را دارند اما یک وبسایت برای موفقیت در کمپین های فروش خود باید از هر دو روش استفاده کند.

4 نظرات
  1. سارا می گوید

    سلام. میشه لطفا در مورد سیستم مزایده ای گوگل ادز هم توضیح بدین؟ مثل اینکه این مورد خیلی مهم هست.

    1. وحید پارسا می گوید

      سلام . سیستم مزایده ای گوگل ادز بطور خلاصه به این صورت کار میکنه که توی هر کلمه کلیدی، هر سایتی که مبلغ بیشتری برای هر کلیک بپردازه، در رتبه بالاتری قرار میگیره.

  2. سمیرا می گوید

    سلام وقت بخیر آقای پارسا. من چگونگی تبلیغ در گوگل رو میخواستم بدونم. امکانش هست یه ویدئو در این مورد بسازید؟

    1. وحید پارسا می گوید

      سلام وقت بخیر، بله حتما این مورد رو در دستور کار قرار خواهم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.