الگوریتم پاندا – هر آنچه باید درمورد پاندای گوگل بدانید!

0

الگوریتم پاندا نام معروف ترین و مهمترین الگوریتم گوگل است.

وظفه الگوریتم پاندا سنجش کیفیت محتوای منتشر شده توسط وبسایت ها و میزان رضایتی است که کاربران نسبت به محتوا دارند.

خیلی از افراد فکر می کنند این الگوریتم فقط و فقط به محتوا توجه می کند اما طبق بررسی های وبسایت پلاتیوم ما اکنون میدانیم کهکارایی این الگوریتم بسیار پیچیده تر است.

الگوریتم پاندا چیست؟ هر آنچه باید در مورد الگوریتم پاندا بدانید.

پاندا اسم الگوریتم تخصصی گوگل برای مقابله با محتواهای بی کیفیت و اسپم است.

این الگوریتم اجازه نمی دهد که محتوای کپی، کوتاه و کم ارزش در نتایج جستجو ظاهر شود و همچنین باعث می شود محتواهایی کهبرای کاربران مفیدتر هستند و از کیفیت بالاتری برخوردارند شانس بسیار بیشتری برای حضور در نتایج برتر داشته باشند.

در سال هایی که هنوز الگوریتم پاندا منتشر نشده بود کاربران زیادی از وجود محتواهای اسپم و بی کیفیت در نتایج جستجو شکایتداشتند، پس گوگل دست به کار شد و این الگوریتم را ایجاد کرد.

بعد از اینکه گوگل از این الگوریتم رونمایی کرد، معیارهای محتوای با کیفیت را نیز منتشر کرد. 

این معیارها، به همزاه تجربه کاربری و میزان رضایت آن ها به یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در رتبه بندی نتایج جستجو تبدیل شد.

بعد از معرفی الگوریتم پاندا، بسیاری از وبسایت ها که کیفیت محتوای قابل قبولی نداشتند جریمه شدند و از نتایج گوگل حذف شدند وبسیاری دیگر خود را با‌ تغییرات هماهنگ کردند، یعنی محتواهای بی کیفیت خود را تغییر دادند و شروع به تولید محتوای با کیفیت کردندتا بتوانند در صدر نتایج جستجو باقی بمانند.

چرا گوگل الگوریتم پاندا را ساخت
چرا گوگل الگوریتم پاندا را ساخت

پیش از اینکه بخواهیم در مورد الگوریتم پاندا صحبت کنیم اجازه دهید یک افسانه چینی در‌مورد پانداها را برای شما بگویم.

همانطور که میدانید زادگاه پانداها کشور چین است و گفته می شود در گذشته پانداها کاملا سفید بوده اند. امپراطور چین دختریداشته که عاشق پانداها بود، بعد از اینکه دختر پادشاه درگذشت پانداها بخشی از رنگ پوست خود را به رنگ سیاه به نشانه عزاداریبرای دختر پادشاه در آوردند.

چرا گوگل الگوریتم پاندا را ساخت؟

در سال 2010 محتواهای بی کیفیت مثل قارچ در اینترنت رشد می کرد و گوگل را دچار یک بحران اساسی کرده بود.

کسب و کار گوگل بر پایه رضایت کاربر و اعتماد آن به نتایج جستجو است و وجود محتواهای بی کیفیت و کاهش اعتماد کاربران به نتایججستجو یک خطر جدی برای گوگل به حساب می آمد.

با وجود این مشکلات در نتایج گوگل، روزنامه  Business Insider در سال 2011  بک تیتر منتشر کرد که گوگل را لرزاند:

الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

این عنوان در یک روزنامه رسمی یک خطر بزرگ برای گوگل بود و سهام شرکتش را به شدت کاهش می داد. اعتماد به گوگل کم کم داشتاز بین میرفت.

اما گوگل نیز تسلیم نشد و با انتشار الگوریتم پاندا، پاسخی قاطع به این موضوع داد.

آپدیت‌های الگوریتم پاندا

گوگل در تاریخ 23/2/2011 اولین ورژن الگوریتم پاندا را معرفی کرد.

بعد از گذشت یک روز یعنی در 24/2 گوگل در وبلاگ رسمی خود یک پست در مورد الگوریتم پاندا منتشر کرد و گزارش داد که برای بهینهسازی نتایج جستجو گوگل یک الگوریتم بسیار مهم و اساسی ایجاد کرده است که بر روی ۱۱/۸ درصد نتایج جستجو تاثیر گذار بودهاست.

این بخشی از متن ترجمه شده وبلاگ گوگل است:

“این به‌روز‌رسانی در پی کاهش رتبه وبسایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وبسایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا محتوای آن‌ها مفید و قابل استفاده نیست. 

در همین حالاین الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایت‌های با کیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وبسایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.”

بنیانگذار سایت Search Engine Land اسم این الگوریتم را «Farmer» گذاشته بود، البته این نام رسمی الگوریتم نبود و گوگل بعداز مدتی اعلام کرد که از ابتدای ساخت این الگوریتم نام «پاندا» را برای آن انتخاب کرده است.

بعد. از اینکه الگوریتم پاندا منتشر شد موسیه Search Metrics  طی تحقیقاتی که نام آن را «برنده ها و بازنده ها» گذاشت فاش کردکه اکثر سایت هایی که رتبه آن ها در نتایج گوگل افت کرده است واقعا کیفیت محتوای خوبی ارائه نمیکرده اند و لیاقت ماندن در جایگاههای برتر را نداشته اند.

بسیاری از وبسایت ها نیز سعی کردند بعد از انتشار این الگوریتم، محتوای خود را مطابق با آن تولید کنند و توانستند جایگاه خود را حفظ کنند و حتی ارتقاع دهند.

مهمترین تغییری که در‌ نتایج جستجوی گوگل به وجود آمده بود، این بود که مزرعه محتوا (Content Farm) را بطور کامل از نتایج کنارزده شدند.

مزرعه محتوا، وبسایتی است که مدیران این وبسایت ها اقدام به ایجاد تعداد زیادی محتوای بی کیفیت و کم ارزش می کردند و بعد از انتشار در آن ها لینک سازی های غیر اصولی انجام می دادند که همگی خلاف قوانین گوگل بود.

آماری که پس از شروع فعالیت الگوریتم پاندا منتشر شد نشان می دهگاد که وبسایت هایی که افت رتبه داشته اند حداقل یکی از اشکالات زیر را در وبسایت خود داشته اند:

  • طراحی بد و رابط کاربری ضعیف
  • تبلیغات بسیار زیاد و کلافه کننده
  • کیوورد استافینگ یا تکرار خیلی زیاد کلمات کلیدی
  • عدم رعایت نکات ویرایشی و نگارشی
  • استفاده از عبارات و ترکیب های تکراری
  • پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا
  • استفاده از محتوای کپی از دیگر وبسایت ها

چگونه جریمه پاندا را رفع کنیم؟

در صورتی که الگوریتم پاندا یک سایت را جریمه کند کار بسیار سختی خواهد بود تا دوباره اعتماد پاندا را جلب کند. اگر تجربه ای در این مورد ندارید میتوانید از یک مدیر سئو حرفه ای کمک بگیرید.

تا زمانی که این الگوریتم وجود دارد، بهترین راه برای رشد در گوگل، تمرکز بر تولید محتوای با کیفیت و منحصر بفرد و با ارزش برایکاربران است.

بارها دیده‌ایم که یک وبسایت توانسته با حذف صفحات بی کیفیت و کم ارزش و همچنین تولید محتوای خوب و با کیفیت از شر جریمهپاندا رها شود.

هنگامی که الگوریتم پاندا شروع به کار کرد بسیاری از سایت هایی که در خطر جریمه قرار داشتند با ترکیب و ادغام محتواهای ضعیفبا صفحات مرتبط و با‌کیفیت، توانستند به محتوای سایت خود سر و سامان دهند و دچار جریمه نشوند.

همچنین در ویرایش و ارتقاع کیفیت برخی از محتواها توانستند رتبه از دست رفته خود را ‌مجدد به دست آورند.

اما الگوریتم پاندا نیز از سال 2010 تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته است. در ابتدای راه اندازی اگر این الگوریتم تعدادی محتوایبی کیفیت را در سایتی مشاهده می کرد کل نتایج آن سایت را تحت تاثیر قرار می داد اما امروزه در 99% مواقع فقط به جریمه صفحاتمتخلف می پردازد.

در واقع با تخلف در چند صفحه محدود تمام سایت جریمه نمی شود اما اگر تعداد صفحات جریمه شده بسیار زیاد باشد، الگوریتم پانداتمامی رتبه های سایت را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

سایت من توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است، چه کار کنم؟

اگر فکر میکنید الگوریتم پاندا سایت شما ا جریمه کرده است و از این بابت مطمئن هستید، بهتر است بدانید راهی طولانی را در پیشدارید تا سایتتان دوباره به حالت قبل باز گردد.

اول باید ببینید آیا هزینه کردن برای بازیابی سایتتان ارزش دارد یا خیر؟

اگر تعداد مطالب سایتتان زیاد نیست و اکثرا از مطالب کم کیفیت استفاده کرده‌اید به شما توصیه نمیکنم که انرژی و هزینه خود را صرفچنین سایتی کنید.

سایت هایی که توسط الگوریتم پاندا جریمه می شوند معمولا دو دسته هستند. اولی دسته آن سایت هایی هستند که مطالب با‌کیفیت وارزشمند بسیار زیادی دارند اما فقط تعدادی مطلب بی ارزش منتشر کرده اند و به خاطر این مطالب جریمه شده اند، دومین دستهسایت‌هایی هستند که کلا هیچ مطالب مفید و منحصر بفردی ارائه نکرده‌اند.

اگر سایت شما جز دسته اول است به شما توصیه میکنم اول مطالب کپی را از سایت خود با ابزار  ابزار Remove URLs در Google Search Console حذف کنید، و شروع به تولید محتوای با کیفیت کنید تا اعتبار از دست رفته شما به مرور زمان برگردد و سایت شمانزد گوگل محبوب شود.

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده باشد و شما جز گروه اول هستید احتمالا نمودار بازدیدکنندگان سایت شما مشابه عکس زیر است.

اما اگر شما جز گروه دوم هستید وضعیت بازدیدهای سایتتان احتمالا مشابه این تصویر است. 

در واقع شما زحمت زیادی برای سایتتاننکشیده‌اید و به شما توصیه می‌کنم سایت کنونی را فراموش کنید و شروع به تمرکز روی یک دامنه جدید کنید. وقت و هزینه‌تان را صرفیک وبسایت مرده نکنید. شانس نتیجه گرفتن شما با یک دامنه جدید بسیار بیشتر از یک دامنه جریمه شده است.

تاپیر الگوریتم پاندا
تاپیر الگوریتم پاندا

تا به اینجا در مورد اهمیت تولید محتوای با کیفیت صحبت کردیم اما در ادامه میخواهم در مورد نحوه تولید محتوای با کیفیت صحبت کنمتا به شما بگویم چطور الگوریتم پاندا را عاشق وبسایتمان کنیم.

چطور توجه الگوریتم پاندا را به سایتمان جلب کنیم؟

بر خلاف چیزی که تصور می کنید، تولید محتوای با کیفیت کار سختی نیست، فقط کافی است تا راه و روش آن را یاد بگیرید. همینمطلبی که درحال خواندن آن هستید را من به راحتی و فقط با گوشی موبایلم تایپ کرده‌ام و بعد به لپ تاپ منتقل پ در نهایت روی سایتآپلود کرده‌ام.

برای تولید محتوا سخت گیری نکنید، نیازی نیست این کار را حتما با تایپ کیبورد انجام دهید. فقط این موارد را هنگام تولید محتوا رعایتکنید:

1- هرگز کمیت را به کیفیت ترجیح ندهید.

اگرچه تعداد مطالبی که در روز منتشر می‌کنید مهم است اما هیچوقت کیفیت را فدای کمیت نکنید. 

بسیار مهن ایت که محتوایی که منتشر می‌کنید برای کاربران ارزشمند و مفید باشد، اگر تعداد. خاصی را برای انتشار مقاله در روز درنظر بگیرید و سعی کنید به آن پایبند باشید، شما عملا کیفیت را در بعضی مطالب نادیده گرفته‌اید.

بعضی وقت‌ها شخصا برای یک مقاله یک هفته زمان می‌گذارم اما ارزش این مقاله از ۵-۶ مقاله بی کیفیت بسیار بیشتر است.

2- هدف اسلی گرفتن نتیجه در نتایج جستجو نیست

معمولا همه ما وقتی مطلبی را روی سایتمان منتشر می کنیم انتظار داریم تا آن را به سرعت در نتایج جستجو ببینیم در حالی که هدفاصلی حضور در نتایج نیست بلکه هدف ما باید جلب رضایت کاربری است که وارد سایت ما می شود.

همان طور که گفتیم هدف راضی نگه داشتن کاربر است.

ملاک اصلی در تولید محتوای سایت باید جلب رضایت دوستان، همکاران و تعداد دفعات اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی باشد.

3- قبل از اینکه تولید محتوا کنید نیاز مخاطب را درک کنید

به جای توجه به تعدادِ جستجوی کلمات و هدف گذاری روی عبارات کوتاه و عمومی، بهتر است تمرکز خود را بر روی نیاز واقعی کاربر وعبارت‌های طولانی قرار دهید.

درحال حاضر 75 درصد جستجوها در گوگل عبارت‌های بیش از 3 کلمه هستند.

دقت کنید که هنگام نگارش محتوا، به جای تمرکز بر روی یک کلمه یا عبارت خاص تلاش کنید تا یک مفهوم و موضوع مشخص را برایکاربر شرح دهید. با این کار به جای تکرار مدوام یک کلمه به همه عبارات و موضوعات مرتبط با آن میپردازیم.

توجه داشته باشید که گوگل امروزه تفاپت تکرار عمدی یک کلمه کلیدی در متن را به خوبی درک می کند، پس به جای تکرار یک کلمه سعی کنید در مورد یک موضوع مشخص در مقاله صحبت کنید.

به این کار شما نه تنها گوگل را از خود نمی رنجانید بلکه اعتماد او را به دست خواهید آورد چرا که شما نشان داده اید یک متخصص هستید.

4- قوانین و استاندارد های گوگل را برای نحوه درک محتوا و موضوع یک صفحه بشناسید

در واقع هدف از تولید محتوا جلب رضایت کاربر است اما باید محتوا بصورتی تهیه شود که ربات های گوگل نیز درک درستی از آن داشته باشند.

سئو موفق فقط زمانی اتفاق می افتد که ما رضایت کاربر را در کنار رعایت اصول سئو بدست آورده باشیم.

گوگل برای درک موضوع یک صفحه از الگوریتم های پیچیده و متعددی استفاده می کند، پس اگر شما استانداردهای سئو و الگوریتم های گوگل را به خوبی بشناسید می توانید نظر گوگل و مخاطب را باهم جلب کنید.

امروزه تجربه کاربری نیز از فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل است، پس باید کاربر از سایت ما تجربه و خاطره خوبی داشته باشد.

اما الگوریتم پاندا به چه فاکتورهایی اهمیت می‌دهد؟

Matt Cutts (یکی از مدیران سابق گوگل در بخش مقابله با هرزنامه) گفته بود، قبل از اینکه الگوریتم پاندا طراحی و ساخته شود یکپ رسشنامه طراحی کردیم و سوالاتی را از افراد پرسیدیم. سپس با توجه پاسخ ها الگوریتم پاندا را طراحی کردیم و توسعه دادیم.

دانستن این پرسش ها می توان روند تولید محتوای سایت را بصورتی برنامه ریزی کرد که با الگوریتم پاندا نهایت مطابقت را داشتهباشد: 

تعدادی از این سوالات را اینجا بخوانید:

  • از نظر شما این سایت دارای اعتبار است؟
  • فکر می کنید اگر این مطلب در یک مجله پرفروش چاپ شود برای مخاطبان جذاب خواهد بود؟
  • در این وبسایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده شده است؟
  • می توان به اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده می‌شود اعتماد کرد؟
  • در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟ (Duplicate Content)
  • در صورت لزوم مایل هستید اطلاعات کارت اعتباری‌تان را به این سایت بدهید؟
  • در این مقاله مشکلات نگارشی، ویرایشی و یا خطاها و اشکالات بسیاری وجود دارد؟
  • محتوای سایت بر اساس نیاز کاربران تهیه می‌شود یا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو؟
  • آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات وب در نتایج جستجو ارزشِ افزوده چشمگیر و قانع کننده‌ای ارائه می‌کند؟
  • آیا این مقاله از جنبه‌های مختلف موضوع مورد نظر را بررسی کرده است؟
  • آیا این سایت در موضوع فعالیت خود شناخته شده و متخصص است؟ (Authority)
  • آیا این سایت تعداد محتوای زیادی در روز تولید می‌کند که ارزش محتوایی زیادی ندارند؟
  • محتوا به خوبی ویرایش شده یا سرسری از آن عبور شده است؟
  • آیا این مطلب توضیحی کامل و مفهومی در مورد موضوع مورد نظر ارائه داده است؟
  • آیا این مقاله شامل تحلیل‌های منطقی و اطلاعات جذاب و جالبی هست؟
  • این مقاله به حدی ارزشمند هست که نیاز داشته باشید آن را نشانه‌گذاری کنید یا با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟ (Social Signal)
  • آیا در این صفحه از تبلیغات زائد که باعث پرت شدن حواس می‌شود استفاده شده است؟
  • این مقاله بیش از حد کوتاه است و محتوای آن مفید و کاربردی نیست؟ (Thin Content)
  • در تهیه این مقاله حساسیت به جزئیات و توجه کافی وجود داشته است یا خیر؟
  • آیا کاربران با دیدن این صفحات ناراحت یا آزرده نمی‌شوند؟

الگوریتم پاندا تلاش می‌کند تا محتوای با کیفیت را از محتوای تکراری یا کم‌ارزش تشخیص دهد. برای این کار فاکتورهای بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند.

حتی اگر محتوا کاملا اختصاصی باشد ممکن است به دلیل نگارش نادرست یا عدم انتقال پیام مشخص جایگاه مناسبی کسب نکند.

گوگل هرگز چک لیست مشخصی از فاکتورهایی که توسط پاندا بررسی می‌شوند را منتشر نکرده است ولی پاسخ به پرسش‌های بالا دقیقا همان چیزی است که ارزش محتوای شما را مشخص می‌کند.

اگر علاقمند به یادگیری بیشتر سئو هستید به شما توصیه میکنم مطلب آموزش سئو در وبسایت ما را مطالعه کنید.

تصورهای اشتباه در مورد الگوریتم پاندا

به دلیل اینکه الگوریتم‌های گوگل بسیار متنوع است و عملکرد ظاهرا مشابهی دارند، تشخیص وظایف الگوریتم پاندا ممکن است برای برخی افراد دقیقا مشخص نباشد و آن‌ها دچار اشتباه شوند. در ادامه مطلب قصد داریم مهمترین تصوات اشتباه در مورد الگوریتم پاندارا برای شما توضیح دهیم.

1- الگوریتم پاندا فقط به محتوای کپی اهمیت می دهد.

بسیاری از افراد تصور می کنند الگوریتم پاندا فقط. و فقط به محتوای کپی و تکراری حساس است.

متخصصین و مارمندان سئو بارها و بارها اعلام کرد‌اند. 

واقعیت این است که محتواهای کپی و تکراری بسیار فراتر از الگوریتم پاندا است، الگوریتم پاندا تمرکز اصلی خود را بر ارائه کیفیت ومنحصربفرد به کاربر گذاشته است.

گوگل همیشه به دنبال آن صفحاتی است که محتوای جدیدی برای ارائه به کاربر دارند و ارزش جدیدی را منتقل می کنند.

2- محتوایی که کاربران تولید می کنند ارزشی ندارد!

یکی از دیگر باورهای غلط در مورد الگوریتم پاندا آن است که گوگل به محتوای تولید شده توسط کاربران ارزشی نمیدهد در صورتی کهاین یک تصور کاملا اشتباه است.

گوگل هیچ مشکلی با محتوای تولید شده توسط کاربر ندارد، فقط باید مطمئن شود که محتوا از کیفیت لازم برخوردار است.

اگر بخواهم با مثالی این موضوع را بیان کنم، اگر کاربر شما محتوایی تولید می کند که از نظر شما ارزش چندانی ندارد قطعا از نظرگوگل نیز همینطور است، اما به این معنا نیست که گوگل کلا به محتپای ساخته شده توسط کاربر اهمیت نمی‌دهد.

مثلا سایتی مثل ویرگول با اینکه تمامی محتوای آن توسط کاربران تولید می شود اما دچار الگوریتم پاندا نمی‌شود چراکه گوگل قادر به درک محتوای خوب از محتوای بد است و میبینید که در بسیاری از موارد، سایت ویرگول رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجو دارد.

3- الگوریتم پاندا اهمیتی به سئو تکنیکال نمیدهد!

برخی از علاقمندان به سئو تصور میکنند که الگوریتم پاندا به مسائل فنی و سئو تکنیکال سایت اهمیت می دهد در صورتی که اینطور نیست، الگوریتم پاندا صرفا بر کیفیت محتوا تمرکز می کند و هیچ تمرکزی بر سئو تکنیکال ندارد!

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی رو بررسی میکنه؟

پاندا را همچون یک آدم فرض کنید که برای تعیین کیفیت سایت شما یک سری سوال از خودش میپرسد:
اگر این مقاله در یک مجله پرفروش قرار بگیرد به‌اندازه کافی جذاب است؟
در این وبسایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده شده است؟
می توان به اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده می‌شود اعتماد کرد؟
در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟ (Duplicate Content)
بقیه فاکتورها را در مقاله بخوانید.

الگوریتم پاندا چیست و چگونه کار می کند؟

الگوریتم پاندا یکی از مهمترین و تاگیرگذارترین الگوریتم های گوگل است که برای اولین بار در فوریه 2011 توسط گوگل معرفی شد. هدف این الگوریتم کاهش سایت های ضعیف از نظر محتوا و سایت های مزرعه محتوا و در مقابل افزایش رتبه سایت های دارای محتوای با کیفیت بود.

چگونه الگوریتم پاندای گوگل را به سایتم علاقمند کنم:

1- هدف نهایی تولیت محتوای شما جلب رضایت مخاطب است
2- بر روی ارئه محتوای با کیفیت تمرکز کنید و نه تعداد کلمات آن
3- از فایل های مالتی مدیا مانند پادکست و ویدئو استفاده کنید
4- همیشه محتوای خود را به روز نگه دارید
5- از لینک ای داخلی به اندازه کافی استفاده کنید

الگوریتم پاندا و پنگوئن چه تفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؟

همانطور که گفتیم الگوریتم پاندا تمرکز ویژه ای نسبت به محتوای سایت دارد در صورتی که تمرکز الگوریتم پنگوئن بر کیفیت لینک های سایت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.