AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

0

امروزه کسب و کارهای اینترنتی بسیار رونق پیدا کرده اند و تکنولوژی در این زمینه روز به روز پیشرفت می کند. بیشتر کاربران فضای اینترنت از موبایل استفاده می کنند و باید شرایط استفاده برای کاربر راحت تر باشد در غیر این صورت سایت شما هیچ وقت دیده نمی شود.

بنابراین باید از این تکنولوژی استفاده کنید تا دیده شوید و از دیگر رقبای خود عقب نیفتید. در این مقاله می خواهیم راجع به AMP که مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages است صحبت کنیم. AMP از فوریه سال ۲۰۱۶ به نتایج رتبه بندی گوگل اضافه شد.

سوال بسیاری از کاربران این است که AMP چیست و چگونه بر رتبه بندی گوگل تاثیر می گذارد؟ ما در این مطلب تمامی این موارد را به شما خواهیم گفت.

AMP چیست؟

AMP یکی از موارد سئو است که باید به آن توجه ویژه داشت. به عبارت ساده این مورد به معنای سرعت بالا آمدن صفحات سایت در موبایل و دیگر ابزارهای کوچک است و برای افزایش این سرعت از کدهای HTML استفاده می شود که برای کاربران نمایش داده نمی شود.

پروژه تولید پر سرعت مقالات فیس بوک یکی از مکان هایی است که در آن از AMP استفاده می شود. با این روند فیسبوک می تواند محتوایی را که نویسندگانش می نویسند به صورت مستقیم به وسیله ی خبرنامه بفرستد.

با این کار این محتواها خیلی پر سرعت تر از بارگذاری صفحه در گوشی موبایل بالا می آید.

در AMP از فریم ورک اپن سورس یا همان متن باز استفاده می شود و بقیه شرکت ها نیز می توانند برای صفحات HTML و تولید محتوای خود از این فریم ورک استفاده کنند.

کاربرد AMP

افرادی که از AMP برای انتشار محتوای خود در موبایل استفاده می کنند، باید آن را برای نسخه دسکتاپ نیز معرفی کنند.

به این صورت که لینک معرفی AMP موبایل را در غالب لینک rel AMP HTML در کد HTML نسخه دسکتاپ وارد کنند.

اگر حالت AMP و بدون AMP را در سایت گاردین بررسی کنید به راحتی متوجه متفاوت سرعت آن ها خواهید شد.

AMP باعث می شود که کاربر از بودن در صفحات شما حس خوبی بگیرد و محتوای شما را مطالعه کند که این مورد باعث افزایش فروش شما نیز خواهد شد.

در نتایج جستجو سایت های حاوی AMP به یک نماد سبز دارند و کاربر متوجه این مورد می شود. نماد سبز نرخ کلیک را افزایش می دهد چراکه کاربران به دنبال صفحاتی هستند که سرعت بیشتری دارند.

AMP از تبلیغات سایت نیز پشتیبانی کرده و آن ها را با سرعت بیشتری نمایش می دهد. اگر محتوای تبلیغات شما مناسب باشد کاربر روی آن کلیک می کند و هزینه ROI تبلیغات به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

وقتی که سایت دیر بالا بیاید بیشتر کاربران صفحه را به سرعت ترک می کند و این مورد به شدت رتبه سایت شما را کاهش می دهد.

AMP چه محدودیتی دارد؟

همانطور که گفته شد AMP برای افزایش سرعت سایت به کار برده می شود در خوانایی سایت را به شدت افزایش می دهد؛ بنابراین از کدهای بهینه شده در آن استفاده می شود.

اما نکته قابل توجه این است که در استفاده از این تکنولوژی محدودیت هایی نیز وجود دارد. برای مثال این تکنولوژی در جاوااسکریپت مورد استفاده قرار نمی گیرد و عکس ها فقط زمانی بارگذاری می شوند که شما به طور کامل روی آن ها پیمایش انجام دهید.

محدودیت بعدی این است که برای ادامه کار شما به نسخه ساده CSS احتیاج دارید. محدودیت بعدی به خطر افتادن برندینگ صاحبان سایت است.

برای مثال وقتی که کاربر روی لینک AMP سایت شما کلیک کند و در آن صفحه از طریق لینک موجود وارد یک صفحه دیگر از سایت شما شود، آنالیتیکس آن را کاربری در نظر می گیرد که از یک سایت دیگر وارد صفحه شما شده است؛ بنابراین این کاربر به عنوان کسی که از طریق سرچ وارد سایت شما شده است در نظر گرفته نمی شود.

AMP در سیستم های مدیریت محتوا

از هر نوع CMSای که استفاده می کنید لازم است که پلاگین AMP را به کمک برنامه نویس روی آن نصب کنید.

اما CMSهایی مانند وردپرس پلاگین AMP را دارند و شما می توانید محتوای خود را با این تکنولوژی بارگذاری کنید. این پلاگین خوانایی محتوای شما را بسیار افزایش می دهد و در رتبه ی سایت شما به شدت تاثیرگذار است.

اگر احیانا وردپرس شما این پلاگین را نداشت خودتان و یا به کمک یک برنامه نویس یا مدیر سئو می توانید آن را نصب کنید.

چرا باید از AMP استفاده کنیم؟

در بالا اشاره شد که AMP چه تاثیری در رتبه ی سایت شما می گذارد و چگونه سرعت سایت شما را افزایش داده و قابلیت خوانایی آن را بیشتر می کند.

با استفاده از آن می توانید رقابت خوبی با رقیبان خود داشته باشید و از نظر سئو سایت خود را بهبود دهید.

در بررسی های انجام شده گفته می شود که سایتی که از این قابلیت استفاده نکند ممکن است به هیچ عنوان نتواند در نتایج جستجو بالا بیاید.

مزیت های استفاده از AMP

مهم ترین مزیتی که سایت شما می تواند داشته باشد تجربه کاربری خوب است. به این منظور باید از تمامی راه هایی که می توان با آن ها تجربه کاربری را بهبود بخشید استفاده کنید که مزیت استفاده از AMP یکی از مهم ترین موارد آن می باشد.

این قابلیت استانداردهای نمایش بهینه وب را رعایت می کند و کاربر زمان زیادی را در صفحه شما می ماند.

از مهم ترین اصول سئو افزایش سرعت لود شدن سایت است که شما با استفاده از تکنولوژی مزیت استفاده از AMP می توانید صفحه خود را به خوبی بهینه کنید. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از این قابلیت باعث افزایش ۳ الی ۶ برابری سایت می شود.

اگر علاقمند به یادگیری . آموزش سئو هستید حتما صفحه مربوطه را در وبسایت ما مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.