همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه میتوان از آن کسب درآمد کرد؟

1

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) نوعی از بازاریابی است که در آن تبلیغ کننده یا بازاریاب کالایی برای فروش ندارد و از کمیسیون حاصل از فروش کالا یا خدمات شخص یا شرکتی دیگر کسب درآمد می کند.

این روزها صاحبان شرکت ها و کسب و برندها، برای پیشرفت و پیش رفتن با تکنولوژی از امکانات و فرایندهای جدید استقبال کرده و آن ها را وارد کسب و کار خود می کنند.

برای اینکه بتوان قدرت یک شرکت را حفظ کرد لازم است که تمامی فعالیت های شرکت را مطابق با تکنولوژی روز دنیا پیش برد.

یکی از این سیستم ها سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ است که سال های زیادی است فعالیت این نوع از سیستم فروش شروع شده است و قدمت تقریبا ۷۵ساله دارد.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همان سیستم همکاری در فروش یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد اینترنتی است.

از سال ۲۰۱۵ این صنعت هرساله رشدی در حدود ۱۰٪ داشته است؛ بنابراین به راحتی می توان شاهد پیشرفت این صنعت بود. در واقع افیلیت مارکتینگ یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ و بخش مهمی در تدوین استراتژی آن می باشد.

این صنعت یکی از بهترین روش های بازاریابی است که که فروش محصولات توسط افرادی در خارج از کسب و کار انجام می شود به این صورت که بازاریابان شروع به تبلیغ محصولات می کنند و اگر این تبلیغات منجر به فروش شود، پورسانتی از طرف شرکت به بازاریاب تعلق می گیرد و این در واقع نوعی همکاری در فروش می باشد.

در پلن افیلیت مارکتینگ هدف ها و شاخص هایی برای فروش و میزان نتیجه بخش بودن فروش در نظر گرفته می شود که این شاخص ها بر اساس فعالیت های مختلفی از جمله نرخ کلیک، فروش محصول و فرستادن ایمیل صورت می گیرد. اگر مجموع این فعالیت ها نتیجه بخش باشد پورسانتی مشخص برای افراد در نظر گرفته می شود.

همکاری در فروش چگونه کار می کند
همکاری در فروش چگونه کار می کند

گروه های همکاری در فروش

به طور کلی افیلیت مارکتینگ شامل ۳ گروه اصلی است:

فروشندگان محصول: این دسته شامل تولید کنندگان محصولات هستند و صاحب کسب و کار می باشند و برای فروش بیشتر خود نیاز سیستم افیلیت مارکتینگ دارند.

ناشران سیستم افیلیت: این دسته صاحبین وبسایت ها، بلاگ ها و دیگر فضاهای فروش هستند که محصولات شرکتی را که با آن قرارداد بسته اند معرفی کرده و می فروشند که از این طریق پورسانت دریافت می کنند.

کاربران: کاربران در واقع همان مشتریان هستند که روی لینک ها کلیک کرده و نرخ کلیک و فروش را افزایش می دهند.

جایگاه افیلیت مارکتینگ در دنیای بازاریابی

افیلیت مارکتینگ از دوران پیش از اینترنت وجود داشته است و امروزه با تکنولوژی و برنامه های بهتری روی آن کار می شود.

در فرآیند بازاریابی فروش افیلیت مارکتینگ جایگاه ویژه ای دارد و کمیسیون ها بر اساس میزان لینک هایی که منجر به فروش می شوند در نظر گرفته می شود.

در زمینه های مختلف شما می توانید بر روی محصولات تبلیغات انجام دهید و در کار فروش همکاری کنید.

در واقع در این صنعت شما کارمند به حساب نمی آیید بلکه به عنوان یک همکار مستقل و در جایگاه یک واسطه بین کمپانی و مشتری در شرکت فعالیت می کنید.

چگونه بدون پرداخت هزینه تبلیغات محصول خود را بفروشیم؟

اصل افیلیت مارکتینگ ایجاد اعتماد بین تولید کننده محصول و ناشران است. در این صنعت کار فروش به صورت برون ساری انجام می شود و به بیانی دیگر این نوع همکاری در فروش یک نوع بازاریابی نتیجه گرا بدون پرداخت هزینه ی تبلیغات است.

منظور از بازاریابی نتیجه گرا این است که برندی که افیلیت مارکتینگ کار می کند، به ازای هر نتیجه ی خوبی که بدست می آورد، به افراد مربوطه پورسانت پرداخت می کند.

البته این پورسانت زمانی پرداخت می شود که تبلیغ کننده فعالیت مشخصی را انجام داده باشد و برند مجبور نباشد برای تبلیغات خود هزینه پرداخت کند.

نکته: از مزیت های ویژه ی افیلیت مارکتینگ این است که شرکت و یا برند لازم نیست هزینه ای برای تبلیغات بپردازد و برای تبلیغات نیازی به آزمون و خطا ندارد.

این برندها می توانند در اصولی ترین حالت ممکن نتیجه ی مطلوب را بدست آورند و در کسب کار خود ضرر و زیان نداشته باشند. جالب است بدانید که امروزه ۱۵ درصد درآمد تجارت الکترونیک کل جهان از طریق همکاری در فروش است.

آیا استفاده از افیلیت مارکتینگ ضرورت دارد؟

در تمامی کسب ها کارها تمامی برندها و شرکت ها نیاز دارند که به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند و تجارت الکترونیک نیز از این قائده مستثنی نیست.

با استفاده از همکاری در فروش، برندها به تعداد زیادی از مشتریان خود دسترسی پیدا می کنند و این موضوع باعث می شوند کع فرایند کار در آن بسیار جزاب تر شود. اگر همکاری در فروش رشد پیدا کند به مشتریان احتمالی بیشتری می توان دست پیدا کرد.

بازاریاب و یا ناشر می تواند در چندین وبسایت و یا شبکه اجتماعی فعالیت کند و از هر کدام پورسانت مجزا دریافت کند اما بهتر است که ناشر ایمیل مارکتینگ را به خوبی بلد باشد.

در واقع افیلیت مارکتینگ یک فعالیت برد برد است که در آن تولید کننده و ناشر هر دو سود می برند. این دو طرف می تواند از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

برای مثال همکار فروش از مزایا و محصولات شرکت بهره می برد و دیگر نیازی نیست که خودش با پرداخت هزینه های زیاد محصول تولید کند و وظیفه ی تولید محصول به عهده ی شرکت است.

از طرف دیگر شرکت می تواند کار معرفی، فروش و دسترسی به مشتریان را به همکار فروش و یا ناشر خود بسپارد.

در نتیجه میزان فروش با افیلیت مارکتینگ به میزان زیادی افزایش پیدا می کند چراکه در اینجا یک همکاری اصولی و خوب اجرا شده است.

افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چگونه انجام می گیرد؟

برای اجرای خمکاری در فروش شرکت باید برنامه های مضخصی را تعیین کند و برای آن هدف گذاری کند. همکاری شرکت و ناشر بر اساس این برنامه شکل می گیرد و ساختار آن شکل می گیرد.

شرایط همکاری باید به طور کامل مشخص شود تا شرکت و ناشر در راستای آن پیش روند. برندها و تولید کنندگان شرایط یکسان را با بازاریاب های خود در میان می گذارند و باید هر دو بتوانند به تعهدات خود عمل کنند تا این همکاری دو طرفه شکل بگیرد.

اگر ناشر با تمامی شرایطی که شرکت تعیین کرده است موافقت کند، می تواند فعالیت خود را شروع کرده و به معرفی شرکت و یا برند در فضاهایی که شرکت تعیین کرده بپردازد.

ناشران می توانند محصولات مورد نظر را از طریق تصاویر، انواع ویدیوها، مقالات و… در فضاهای مد نظر معرفی کرده و به تبلیغات آن ها بپردازند.

همکاران فروش می توانند لینک ها و یا بنرها را در اختیار مشتریان قرار دهند و اگر فروشی صورت بگیرد، شرکت پورسانتی که از قبل در قرارداد تعیین شده را به همراه درصدی از فروش به ناشر پرداخت می کند.

در فرآیند انجام این کار محدودیت ها و قوانینی از طرف شرکت تعیین می شوندو برای مثال همکار فروش نباید در کانال ها و فضاهای نادرست و غیر اخلاقی به معرفی محصولات بپردازد و ناشر باید طبق ساختاری که شرکت برای او تعیین کرده است پیش برود.

نکات قابل توجه در افیلیت مارکتینگ
نکات قابل توجه در افیلیت مارکتینگ

نکات قابل توجه در افیلیت مارکتینگ

همانطور که گفته شد امروزه برندهای زیادی به سیستم افیلیت مارکتینگ روی آورده اند و برای رشد و پیشرفت فروش خود همکاری در فروش را در سیستم خود پیاده کرده اند.

اما تمامی این فعالیت ها باید افیلیت مارکتینگ را به طور کامل بشناسند و مطابق با استانداردهای اصولی آن پیش روند.

قدم اول برای همه آموزش دیدن است و رکت ها نباید به خود فرصت آزمون و خطا در این سیستم را بدهند چراکه در دراز مدت ممکن است نتایج سودآوری نداشته باشند. قوانین این سیستم را به طور کامل یاد بگیرید و در همه ی مراحل از آن ها استفاده کنید.

ایجاد بستر فروش

اولین نکته و مهم ترین نکته این است که شرکت باید به طور کامل بستر فروش را برای بازاریاب خود فراهم کند و فعالیت هایی انجام ندهد که کار بازاریاب برای فروش سخت تر شود.

از طرف دیگر بازاریاب یا مدیر سئو هم باید در بستری که شرکت تعیین کرده است فعالیت کند. از آنجایی که این سیستم به صورت برد برد کار می کند، فروشنده و همکار فروش می توانند در رشد و شکست هم تاثیرگذار باشند بنابراین در این زمینه باید معنای همکاری سالم به خوبی درک شود تا هر دو طرف منتفع باشند.

پورسانت به ازای فروش

یکی از اصلی ترین نکات در فرآیند افیلیت مارکتینگ این است که پرداخت شرکت به همکار فروش بهتر است در ازای فروش صورت گیرد.

شرکت هایی هستند که در آن ها به ازای نرخ کلیک و نمایش پورسانتی برای همکار فروش رد نظر گرفته می شود اما در این صورت ممکن است که فروش صورت نگیرد و شرکت دچار ضرر و زیان شود.

در واقع این فعالیت به نحوی شکل می گیرد که در ابتدا همکار فروش باید به قدرت شرکت فروشنده اعتماد کند و بعد از آن شرکت باید روی توانایی فروش همکار فروش حساب کند.

ایجاد ساختار اصولی و درست

این روزها تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته است و همین باعث به وجود آمدن کلاهبردارانی شده است که از ربات ها و نرم افزارها استفاده می کنند تا بتوانند کلیک، نمایش و ایمپرشن را بیشتر کنند.

به این منظور باید قوانینی پیاده سازی شود تا از فعالیت های کلاه بردارانه جلوگیری شود. به این منظور واسطه هایی به وجود آمده اند تا نظارتی بر همکاری ناشر و شرکت فروشنده داشته باشند.

این واسطه ها روابط بلند مدت بین دو طرف را کنترل می کنند و بر حجم کارها در دو طرف نظارت می کنند. این موضوع باعث ایجاد اعتماد بیشتر بین دو طرف می شود و همکاری سالم را شکل می دهد.

آیا در افیلیت مارکتینگ به کارگزار احتیاج داریم؟

اگر سیستم یک برند دارای افیلیت مارکتینگ باد، باید بتواند بر فعالیت همکاران فروش خود نظارت داشته باشد که این کار علاوه بر اینکه بسیار زمان بر است بلکه بسیار کار سختی می باشد.

از این رو شرکت ها باید مجموعه ای از کارگزاران داشته باشد که بتوانند بر فعالیت همکاران فروش نظارت داشته باشند. در این صورت حجم کار شرکت کم تر می شود و می تواند به انجام امور دیگر بپردازد.

با این کار اعتبار لینک ها توسط کارگزاران و در نهایت شرکت تایید می شود و کلاهبرداران نمی توانند از این موضوع سوءاستفاده کنند. در ضمن سیستم افیلیت مارکتینگ نیاز به پیش بینی دارد و باید قوانینی برای آن ایجاد شود.

آیا اعتبار کارگزار برای همکاری در فروش مهم است؟

افرادی هستند که سعی کردند از این سیستم سوءاستفاده کنند و فعالیت های غیر اخلاقی ای در جهت افزایش درآمد خود انجام دهند. این فعالیت ها در سود شرکت تاثیر می گذارد و در دراز مدت می تواند باعث شکست برند شود.

از این رو نظارت بر فعالیت ها آن ها بسیار حیاتی و مهم است. برای مثال در سیستم هایی که در ازای کلیک و یا ایمپرشن و… پورسانت به همکار فروش تعلق می گیرد، ممکن است که این افراد فرم ها را خودشان با اطلاعات اشتباه پر کنند و یا اینکه کلمات کلیدی را بخرند و حتی در شبکه های اجتماعی نامناسب تبلیغات کنند.

بنابراین باید صلاحیت همکاران فروش در درجه ی اول تایید شود و شرکت به طور کامل کار آن ها را مورد بررسی قرار دهد. این مورد ربطی به اینکه قوانین شرکت کاملا واضح و روشن است ندارد و افراد شیاد می توانند از هر فرصتی برای کلاهبرداری استفاده کنند.

وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است. اگر میخواهید سئو را بصورت اصولی و حرفه ای یاد بگیرید دیگر آموزش های ما را نیز دنبال کنید.

1 نظر
  1. کاربر میهمان می گوید

    چند روز پیش یکی از دوستان من پکیج کسب درآمد بدون سرمایه ای به من معرفی کرده من خواستم ببینم اینجا کسی درباره این پکیج جدید که بدون سرمایه میتونه یک کسب و کار اینترنتی با یک کسب درآمد خوب تولید کنه اطلاع دارید شما. وب سایتی که به من معرفی کرده از شرکت تولید کننده این پکیج: [امکان نمایش لینک وجود ندارد]
    همین آدرس هست که البته من به سایت شرکت …. مراجعه کردم فقط میخواستم از روش کار مطمعن بشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.