مزرعه لینک چیست؟ هر آنچه باید در مورد Link Farm بدانید!

0

در این مطلب در مورد مزرعه لینک صحبت می کنیم و به شما توضیح می دهیم که چرا هر لینکی برای سایت شما مناسب نیست. بک لینک ها تاثیر زیادی بر سایت می گذارند اما الزاما همهی بک لینک ها خوب نیستند.

بک لینک ها باید کیفیت بالایی داشته باشند و تاثیر خوبی روی سایت بگذارند. حالا مسئله این است که بک لینک باید چه ویژگای هایی داشته باشد که بتواند تاثیر خوبی روی سایت بگذارد؟

چرا بک لینک های بی کیفیت و بد رتبه ی سایت را کاهش می دهند؟ بک لینک ها چه تاثیری بر سئوی سایت دارند؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد و به شما می گوییم که چطور یم بک لینک خوب بسازید. 

وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است و ما همه آنچه در مورد سئو نیاز دارید را به شما آموزش خواهیم داد.

علت بی کیفیت بودن و با کیفیت بودن لینک ها‌

علت های زیادی برای بد بودن بک لینک ها وجود دارند که تمامی آن ها را می توان از پادشاه موتورهای جستجو پرسید و جواب سوال را گرفت. کیفیت لینک گوگل می گوید: 

«هر لینکی که با هدف دست کاری رتبه وب سایت در نتایج جستجو ایجاد شده باشد ممکن است که به عنوان بخشی از یک ترفند لینک سازی و تخطی از رهنمودهای گوگل برای مدیران وب تلقی شود. این قضیه تمامی رفتارهایی که شامل دست کاری لینک های ورودی به سایت و همچنین لینک های خروجی از سایت می شوند را در برمی گیرد.» 

خیلی ها می گویند که این مطلبی که گوگل گفته است، به این معناست که هر بک لینکی که هدفش افزایش رتبه ی سایت باشد از قوانین گوگل تخطی کرده است.

اما اگر به جمله ی اول پاراگراف دقت کنید متوجه می شوید که گوگل به «ممکن است» اشاره کرده. این ممکن است می تواند باعث شوید که کمی فکر کنیم. عده ای فکر می کنند که چون گوگل گفته که ممکن است می توانند دست خود را تا حد زیادی باز بگذارند؛ این موضوع تا حدی درست است و شما تا حدودی آزادی عمل در این حیطه دارید.

اما همین موضوع آزادی عمل باعث شده است که عده ای بک لینک های بی کیفیت برای سایت خود ایجاد کنند. 

گوگل در یک پاراگراف دیگر می گوید: 

«بهترین راه برای ترغیب وب سایت های دیگر نسبت به ایجاد لینک های باکیفیت و مرتبط برای شما، تولید محتوای منحصر به فرد و متناسبی است که می تواند به طور طبیعی در میان جوامع اینترنتی محبوبیت کسب کند. تولید محتوای خوب نتیجه می دهد: لینک های دریافتی معمولاً رای سردبیری (ویراستاری) مثبتی هستند که بدون اجبار به سایت شما داده می شوند و هر چه محتوای سودمند بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه آن محتوا از دید صاحب وب سایت دیگری برای مخاطبانش ارزشمند به نظر برسد و به آن لینک بدهد بیشتر می شود.» 

از این گفته ی گوگل نتیجه می گیریم که گوگل بیشتر به دنبال محتوایی که است که کاملا جامع، منحصر به فرد و مفید باشد.

هرچه محتوای سایت شما بهتر باشد به صورت خودکار می توانید از دیگر سایت ها لینک بگیرید.

برای گوگل مهم است که شما لینک هایی دریافت کنید که از جنس سردبیری باشد.

به طور کلی با توجه به آنچه که گفته شد، لینک هایی که توسط ویراستار سایت به شما داده شود از نوع لینک خوب و با کیفیت است و لینک هایی که به صورت خودکار و بدون دخالت ویراستار به سایت شما داده شود بد و بی کیفیت می باشد. 

شاید این تعریف خیلی مبتدی باشد اما برای شروع مناسب است. در واقع موضوع بسیار بزرگ تر و پیچیده تر از این حرف ها می باشد. در ادامه منظور از ویراستار و سردبیر را به شما می گوییم تا در این زمینه بهتر بتوانیم شما را راهنمایی کنیم. 

منظور از مزرعه لینک
منظور از مزرعه لینک

منظور از ویراستار و یا سردبیر چیست؟ 

سردبیر سایت کسی است که سایت را به طور کامل در اختیار دارد و می تواند در صفحات سایت خود به دیگر سایت ها لینک دهد.

در واقع اگر سردبیر این کار را کاملا به اختیار و با توجه به کیفیت سایت شما انجام دهد، این لینک یک لینک سر دبیری خواهد بود و می تواند جزو لینک های با کیفیت باشد.

سردبیر سایت این کار را بدون هماهنگی با سایتی که می خواهد به آن لینک بدهد و کاملا بر اساس ارزش و کیفیت سایت انجام می دهد. به کلامی دیگر این کار کاملا بدون درخواست صاحب سایت انجام می شود. 

محتوای با کیفیت می تواند تاثیر بسزایی در لینک دادن سایر سایت ها به شما باشد اما باید بدانید که تنها نوشتن محتوا کافی نیست.

به بیانی دیگر شما نمی توانید یک محتوای جامع برای سایت خود تولید کنید و منتظر بمانید که بالاخره سایت شما دیده شود و به آن لینک داده شود.

توجه داشته باشید که جامع ترین و با کیفیت ترین محتوای دنیا هم که داشته باشید، نمی توانید خودتان برای خودتان لینک بگیرید البته این موضوع به شانس شما نیز بستگی دارد و باید بسیار خوش شانس باشید.

برای دیده شدن و لینک گرفتن باید برای سایتتان تبلیغ کنید و از دیگران بخواهید که به شما لینک دهند.

برای این کار می توانید تکنیک های زیادی را به کار ببرید؛ برای مثال می توانید از تولید محتوا، اینفوگرافیک، مصاحبه و… بهره ببرید. البته کارهای دیگری نیز می توان انجام داد اما در انجام آن ها باید توجه کنید که تمامی نکات را رعایت کنید تا از طرف گوگل جریمه نشوید. این تکنیک ها را در ادامه به شما معرفی می کنیم: 

وبلاگ نویسی در قالب مهمان

وبلاگ نویسی یک روش تبلیغاتی و بازاریابی است که در آن افراد برای سایت یا شرکت شخصی خود، مقاله یا معرفی نامه ای را در سایت های دیگر به عنوان مهمان منتشر می کنند و ود را در معرض دید مخاطبان قرار می دهد.

وبلاگ نویسی در واقع یک توافق دو طرفه می باشد. در واقع شخص یک مقاله در سایت شخص ثالث قرار می دهد و از آن طرف بازدید کنندگان سایت مد نظر شما را می بینند و به کاربران و مشتریان شما تبدیل می شود.

این تکنیک یک استراتژی بازاریابی است و باید محتوای شما در قالب اطلاع رسانی یک موضوع مهم به مخاطبان باشد و از طرفی بتوانید پاسخگوی نیاز مخاطب خود باشید. 

برای این کار باید محتوای شما باید بسیار ارزشمند باشد تا از طرف صاحب سایت تایید شود. برای این کار باید در ابتدا بررسی کنید که سایت مد نظر که می خواهید به عنوان مهمان در آن به نوشتن مقاله اقدام کنید، چه کاربرانی دارد و سلیقه ی مخاطبان آن ها چیست؛ اگر توانستید مخاطبان خود را از کاربران این سایت پیدا کنید، برای تبلیغ نویسی به عنوان مهمان در این سایت کار خود را شروع کنید. حواستان باشد که محتوای شما منحصر به فرد باشد و کاربر را به سمت شما بکشاند. 

دایرکتوری های اینترنتی

یکی از بهترین روش ها برای ساختن بک لینک برای سایت شخصی شما ساختن بک لینک در دایرکتری های آنلاین است.

دایرکتوری در واقع مثل دفتر تلفن است با این تفاوت که شما دیگر لازم نیست برای پیدا کردن یک مورد کل دفتر تلفن را بگردید و با یک سرچ ساده می توانید مطلب مورد نظر خود را بدست آورید.

بک لینک هایی که از جنس دایرکتوری هستند معمولا رایگان می باشند و می توانند ترافیک زیادی به سایت شما وارد کنند. البته بک لینک شما باید از طرف سردبیر آن تایید شود. 

ساختن لینک در دایرکتوری ها بسیار حائز اهمیت است زیرا علاوه بر اینکه ترافیک سایت شما را افزایش میدهد، بلکه مهم است بدانید که دایرکتوری ها معمولا سایت های بسیار خوبی هستند و برای گوگل بسیار با اهمیت می باشند؛ بنابراین ساختن سایت در دایرکتوری ارزش سایت شما را برای گوگل بالا می برد.

نکته دیگر این است که ساختن بک لینک در دایرکتوری بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا مشاغل مختلف می توانند آدرس خود را به صورت رایگان در دایرکتوری ثبت کنند.

البته دایرکتوری های دیگری نیز هستند که برای ساخت بک لینک هزینه ی ناچیزی می گیرند که حتی اگر برای تعداد زیادی دایرکتوری این هزینه را پرداخت کنید باز هم کار به صرفه ای انجام داده اید. 

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در واقع یک تبلیغ متنی در قالب خبر و گزارش است.

بنابراین محتوای شما باید از جنس خبر باشد و بتواند نظر رسانه ها و مطبوعات را جلب کند.

رپورتاژ شما باید قابلیت این را داشته باشد که در کل فضای اینترنت پخش شود. هدف از رپورتاژ آگهی این است که مردم بتوانند کسب و کار شما را بشناسند و خبرهای مهم آن را در رپورتاژ آگهی بیاورید.

شما می توانید از طریق رپورتاژ آگهی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. 

از بهترین مزایای رپورتاژ آگهی این است که شما می توانید محتوای خود را به صورت همگانی در کل فضای اینترنت به صورت فراگیر پخش شود. با توجه به جامعیتی که رپورتاژ آگهی دارد شکا نمی توانید محتوای خود را در سایت های پر بازدید زیادی بگذارید و خود را در معرض دید طیف وسیعی از مخاطبان خود قرار دهید. 

فعالیت در پلتفرم های پرسش و پاسخ، فروم های اینترنتی و سایت های اجتماعی

این بسترها مردم در در هرجای دنیا به هم وصل می کنند و بسیار بستر مناسبی جهت معرفی کسب و کار افراد به هم می باشد. در این زمینه ها نظارت سردبیری به صورت کامل وجود دارد و فایل های اسپم گونه خیلی زود حذف می شوند.

شما می توانید از این بسترها استفاده کنید و محتوای خود را به صورت کاملا حرفه ای که برای کاربران مد نظر شما جذاب باشد تولید کنید. 

این نوع بک لینک سازی ها در بین سئوکاران بسیار رایج است و اتفاقا کار در آن ها بسیار راحت هم می باشد. این روش می توانید شما را به راحتی با مخاطبان درگیر کرده و ترافیک سایت شما را افزایش دهد که در نتیجه رتبه ی سایت شما در گوگل افزایش می یابد. 

کامنت گذاشتن در وبلاگ

کامنت گذاشتن و نظر دادن در وبلاگ ها باعث می شود که شما از آن وبلاگ لینگ بگیرید.

هرچه وبلاگی که انتخاب می کنید از نظر گوگل بهتر باشد، شما نتیجه ی بهتری می گیرید.

باید محتوای کامنت شما کاملا با کیفیت و جذاب باشد تا نظر کاربران به سمت شما جلب شود بنابراین بهترین کامنت خود را ثبت کنید. در این زمینه سردبیر وبلاگ کامنت شما را بررسی خواهد کرد و می تواند کامنت شما را رد و یا تایید کند. 

آیا هر لینک غیر سردبیری از نظر گوگل بد است
آیا هر لینک غیر سردبیری از نظر گوگل بد است

آیا هر لینک غیر سردبیری از نظر گوگل بد است؟ 

در مواردی که در بالا معرفی شد، تمامی لینک ها سردبیری می باشند. اما سوالی که اکثر افراد می پرسند راجع به لینک های غیر سردبیری است. برای مثال هیچ اشکالی ندارد که شما در پروفایل شبکه اجتماعی تان به سایتتان لینک دهید.

شاید بپرسید دلیل اینکه این لینک های غیر سردبیری خوب هستند چیست؟ به دلیل اینکه این لینک های سر دبیری نوعی معرفی کسب و کار و تبلیغات معمولی هستند زیاد ربطی به افزایش رتبه ی سایت ندارند هرچند که این کار باعث افزایش رتبه ی سایت می شود.

این کا باعث جذب ترافیک و با هدف برندینگ انجام می شود و اگر کار غیر معمولی ای نکنید از نظر گوگل هیچ اشکالی ندارد. 

تا اینجای ابن مطلب فرق لینک های بد و خوب را به شما توضیح دادیم و متوجه شدید که برای اینکه سایتان در حالت مناسب رتبه بگیرد و مورد تایید گوگل قرار بگیرد چه کارهایی باید انجام دهید. اما در ادامه به شما می گویین که چگونه این لینک ها می تواندد بر سایت شما تاثبر منفی بگذارند. 

لینک های بی کیفیت

در گذشته توجه خاصی به کیفیت لینک ها نمی شد و هدف تنها تعداد لینک های مهم بود. بنابراین یک بک لینک بد خیلی تاثیری بد یا خوبی بر سایت شما نمی گذاشت.

البته بعضی اوقات هم گوگل سر یک خطا به شدت سایت را جریمه می کرد. البته به طور کلی گوگل هیچ ارزشی برای لینک های بی کیفیت قائل نبود و تقریبا آن ها را نا دیده می گرفت.

نکته قابل توجه این بود که احتمال داشت صاحب سایت نتواند خیلی همه لینک ها را بررسی کند؛ بنابراین نگرانی خاصی برای گذاشتن لینک وجود نداشت زیرا در بدترین شرایط ممکن گوگل لین های بی کیفیت را نادیده می گرفت.

امروزه الگوریتم های گوگل پیشرفته تر شده اند و جلوی خطاها را می گیرند. یکی از این الگوریتم ها، الگوریتم پنگوئن است که کاملا کیفیت محور است و سایت هایی که لینک های بی کیفیت داشته باشند به سرعت جریمه شده و شکست می خورند. 

الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم در واقع قاتل لینک های بی کیفیت می باشد و می تواند به سرعت این لینک ها را شناسایی کند. این الگوریتم در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و هدف اصلی آن سایت هایی هستند که مزرعه لینک دارند.

از سال ۲۰۱۲ که این الگوریتم شروع به کار کرد، هیچ کس جرات گذاشتن لینک بی کیفیت پیدا نکرد.

در این راستا از آن سال به بعد تمامی سایت هایی که رتبه ی خوبی داشتند اما از لینک های بی کیفیت استفاده کرده بودند، به سرعت شناسایی شده و به طور کلی جایگاه و رتبه ی خود را از دست دادند.

الگوریتم پنگوئن به مرور پیشرفته تر شد و در همین راستا خیلی راحت تر و پیشرفته تر توانست لینک های اسپم را شناسایی کند. 

منظور از مزرعه لینک چیست؟ 

مزرعه لینک به وبسایت هایی گفته می شود که تنها به لینک دهی به دیگر سایت ها ایجاد می شوند و هدف آن ها این بود که رتبه ی سایت های دیگر را از طریق همین لینک ها بهتر کنند و از طرفی از آن ها لینک بگیرد.

یعنی در واقع مزرعه لینک به گروهی از یکسری وب سایت های مشخص گفته می شود که دائما در حال لینک دادن به یکدیگر هستند و به صورت شبکه ای کار می کنند.

الگوریتم پنگوئن دقیقا برای همین وب سایت ها ایجاد شده است و به سرعت اینگونه سایت را شناسایی می کند. 

سوال: چرا سایت هایی که دارای مزرعه لینک هستند جریمه می شوند؟ 

مهم ترین هدف گوگل این است که نتایجی را به کاربر نشان دهد که واقعا با کیفیت و با ارزش باشد و به دلیل کیفیت محتوا رتبه بگیرد.

اما سایت هایی که مزرعه لینک دارند فقط به دنبال گرفتن رتبه از گوگل می باشند و در واقع محتوای آن ها ارزش خاصی ندارد. وقتی که کاربر وارد اینگونه سایت های بی کیفیت شود، ناراضی از آن بیرون می آید و این کاملا از رفتار کاربر در سایت مشخص است.

بنابراین گوگل به دنبال یافتن محتوای با ارزش و از طرفی محتوای بی ارزش است تا به محتوای خوب رتبه داده و محتوایی را که کم ارزش و داری مزرعه لینک است، جریمه کند. 

بنابراین سعی کنید که از مزرعه لینک استفاده نکنید هرچند که این روش در گذشته نتیجهی بسیار خوبی می داد و به راحتی می توانستید از این طریق رتبه بگیرید اما الان اگر این کار را انجام دهید به سرعت از طرف گوگل جریمه می شوید.

اگر فکر این کار را رد سر دارید، سریعا منصرف شوید. ممکن است این روش تا مدت کوتاهی خوب کار کند و حتی رتبه ی شما افزایش پیدا کند اما باید بدانید که گوگل بالاخره متوجه خواهد شد و ممکن است مورد جریمه سنگینی قرار بگیرید. 

آیا مزرعه لینک ساخته اید و از این کار خود پشیمان هستید؟ چه باید کنید؟ 

ممکن است که شما تا به الان متوجه نبوده اید که مزرعه لینک چقدر برای وب سایت کسب و کار شما مضر است و ناآگاهانه برای آن مزرعه لینک ایجاد کرده اید. اگر می خواهید از ضررهای مزرعه لینک در امان بمانید اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • همه ی برنامه های مرتبط با مزرعه لینک را متوقف یا حذف کنید. 
  • بک لینک ها را از بین ببرید. 
  • از سرچ کنسول بک لینک هایی را که ساییتان دریافت کرده است پیدا کنید و تمامی آن را دانلود کنید. 
  • وارد ابزار Disavow Links Tool شوید و این فایل را در آن آپلود کنید. 
  • در فایل دانلود شده فایل های مزرعه لینکی را پیدا کرده و آن ها را به صورت متن در یک فایل که پسوند txt دارد سیو کنید. 

ممکن است شما مورد حمله ی رقیبان خود قرار بگیرید و آن ها برای شما مزرعه ی لینک ایجاد کنند تا رتبه ی شما در گوگل کاهش پیدا کند. بدترین کار است که شما تلافی کنید و شما هم برای آن ها مزرعه لینک ایجاد کنید.

و اما بهترین کار این است که از روش گفته شده در بالا استفاده کنید و در ادامه سعی کنید که ارزش محتوای خود را بالاتر برده و از به صورت اصولی و درست از وب سایت های مختلف لینک بگیرید.

وبسایت پلاتیوم دارای بهترین مدیر سئو در سراسر ایران است که می تواند به شما در روند رشد سرعت وبسایتتان کمک کند.

آیا بک لینک روی رتبه های گوگل تاثیرگذار است؟

بله. یک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی هستند. البته نباید برای دریافت بک لینک پولی پرداخت کرد و هر گونه ساخت یا خرید بک لینک باعث جریمه از طرف گوگل می شود.

آیا نباید هیچ بک لینک برای سایتمان بسازیم؟

همانطور که اشاره شد، خرید یا ساخت بک لینک خلاف قوانین گوگل است، اما با توجه به قدرت بک لینک ها، سئو کارها از روش های کم خطری همانند ریپرتاژ آگهی برای دریافت بک لینک استفاده می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.