فاکتورهای تجربه کاربری در سئو چیست ؟ [گفتگو با جان مولر]

0

همه ما میدانیم که اخیرا گوگل بخشی را تحت عنوان Page experience به سرچ کنسول اضافه کرده است که شامل 3 گزارش مجزا درمورد تجربه کاربری صفحه از دید گوگل است.

اطلاعات این صفحه نه از طریق ربات های گوگل بلکه از طریق اطلاعات کاربرانی که از گوگل کروم استفاده می کنند جمع آوری و برای گوگل ارسال می شوند و گوگل از این اطلاعات برای درک بهتر تجربه کاربری وبسایت ها استفاده می کند و آن ها را در نتایج جستجو اعمال می‌کند.

گزارش Page experience شامل 3 بخش است:

  • HTTPS
  • Mobile Usability
  • Core web vitals

در تاریخ 17 دی 1400 من وحید پارسا طی گفتگویی که با جان مولر John Mueller (کارشناس ارشد گوگل) داشتم از او چند سوال پرسیدم که در این ویدئو می توانید تمام گفتگو را مشاهده کنید:

متن گفتگوی را اینجا بخوانید:

وحید پارسا:

سلام جان. از دیدنت خوشبختم. امروز من میخوام در مورد تجربه کاربری بپرسم. ما میدونیم که گوگل سرچ کنسول 3 گزارش از فاکتورهای تجربه کاربری به ما میده:

– Mobile Friendly

– HTTPS

– Core Web Vitals

آیا فاکتورهای بیشتری برای تجربه کاربری وجود داره یا فقط گوگل به این 3 فاکتور اهمیت میده؟

جان مولر:

من فکر میکنم تنها موردی که نگفتی بینابینی‌های سرزده هست.

(intrusive interstitials) که ما اینو مستند کردیم تو سایتمون و من فکر میکنم در این لحظه ما هیچ گزارش مجزایی برای اون در سرچ کنسول نداریم. پس بصورت مجزا در سرچ کنسول لیست نشده.

وحید پارسا:

اوکی من یک سوال دیگه دارم. چه اطلاعاتی گوگل کروم از کاربرها برای رتبه بندی جمع آوری میکنه؟ میشه لطفا با یک لیست به من بگی؟

جان مولر:

من فکر نمیکنم ما از اطلاعات گوگل کروم برای رتبه بندی استفاده کنیم. پس تنها چیزی با گوگل کروم اتفاق می‌افته، برای گزارش تجربه کاربری ما از اطلاعات گوگل کروم استفاده میکنیم. نوعی اطلاعات جمع آوری شده وقتی که کاربران به سایت میرن و سایت رو میبینن، بطور خاص با توجه به تجربه کاربری و من فکر میکنم این تنها چیزی است که ما از کروم برای رتبه بندی استفاده میکنیم.

وحید پارسا:

اوکی. درمورد اطلاعات گوگل آنالیتیکس چطور؟ آیا فکر میکنی اطلاعات گوگل آنالیتیکس در رتبه بندی تاثیر دارن؟

جان مولر:

نه. ما اصلا از اون اطلاعات استفاده نمیکنیم.

وحید پارسا:

اوکی. پس بانس ریت و time on site برای رتبه بندی بی استفاده هستند. درسته؟

جان مولر:

خب منظورم اینه که ما از اون اطلاعات استفاده نمیکنیم پس من فکر میکنم این متریک‌ها بعضی وقت ها برای صاحبان سایت ها مفید هستن که نگاهی بهشون بندازن اما این به این معنی نیست که اون ها برای نتایج جستجو استفاده میشن.

وحید پارسا:

اوکی ممنون جان برای وقتی که اختصاص دادی.

اگر میخواهید بیشتر در مورد سئو بدانید حتما مطلب آموزش سئو در وبسایت ما را ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.