اسکیما چیست و چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟

0

افراد زیادی در فضای وب فعالیت دارند تا بتوانند خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند و خدمات و یا محصولات خود را به آن ها بفروشند. برای اینکه بتوانید در فضای وب دیده شوید و محتوای خود را در اختیار کاربران خود قرار دهید باید سئو سایت خود را قوی کنید.

سئو فاکتورهای بسیار زیادی دارد و باید از تمامی قوانین آن پیروی کنید علاوه بر آن لازم است بدانید که اگر محتوای شما دارای داده های ساختارسازی شده باشد، خیلی راحت تر در فضای وب قرار می گیرد. سوال بسیاری از افراد این است که داده های ساختارسازی شده در ایران چه چیزهایی هستند؟

بسیاری از محتواها هستند که در کد خود اطلاعات بیشتری را ارائه می دهند و این محتواها نشانه گذاری شده هستند که به آن ها داده های ساختاری می گویند. یکی از رایج ترین داده های ساختارسازی شده اسکیماها هستند که در این مطلب می خواهیم راجع به آن ها صحبت کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

اسکیما چیست؟

اسکیما در واقع همان زبان نشانه گذاری سایت است. کدها و دستورالعمل هایی وجود دارند که در نشانه گذاری و کدگذاری اسکیما به کار می روند و باعث می شوند که سایت معرفی بهتری از خود در موتور جستجوی گوگل انجام دهد. اسکیما اطلاعات مختلفی از قبیل هدف نویسنده، رویداد، محتوا، و… را به موتور جستجوی گوگل معرفی می کند. وجود اسکیماها باعث می شود که گوگل بتواند سایت شما را راحت تر پیدا کرده و با محتوای آن ارتباط برقرار کند که این مورد باعث رتبه بهتر شما در نتایج جستجوی گوگل می شود.

اگر سایت شما فقط از طریق کدها به موتور جستجوی گوگل معرفی شود، ممکن است که کاربران سایت شما را به خوبی پیدا نکنند و گوگل شروع به جستجوی سایت های مختلف کند و نتواند شما را به کاربر نشان دهد و این باعث کسب رتبه پایین در نتایج جستجو می شود.

زمانی که شما از اسکیما استفاده می کنید و به معرفی محتوای سایت خود می پردازید، موضوعات مهم شما به گوگل معرفی می شود و در نتیجه گوگل هم محتوای شما را راحت تر تشخیص می دهد و این باعث می شود که نتایج خوبی در گوگل بگیرید.

آیا اسکیما بر روی سئو سایت تاثیر گذار است؟

سوال بسیاری از افراد این است که آیا اسکیما به طور مستقیم روی سئو سایت تأثیر می گذارد یا خیر؟ جواب این سوال بله می باشد و لازم است بدانید که اسکیما ۱ مفهوم جدید در گوگل به کار نمی رود اما خیلی از افراد متوجه اهمیت آن نشده و از آن استفاده نمی کنند؛ بنابراین ممکن است خیلی از افراد تاثیر اسکیما بر سئو سایت را ندانند و نتوانند توضیح دقیقی راجع به آن دهند.

در فرآیند نشانه گذاری اسکیما باید بر اساس محتوا و اهدافی که دارید کد گذاری را انجام دهید. برای مثال اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ  فعالیت می کنید، می توانید یکی از حوزه های آن مثلاً طراحی سایت را از طریق کد گذاری به موتورهای جستجو معرفی کنید و اطلاعات واضحی از آن بدهید.

در این صورت با یک سرچ ساده کاربر گوگل اطلاعات کاملی راجع به طراحی سایت، نمونه کارها، اصول آن و دیگر موارد مرتبط نشان می دهد.

چه تفاوتی بین اسکیما و استراکچر دیتا وجود دارد؟

خیلی اوقات ممکن است شنیده باشید که اسکیما و استراکچر دیتا به جای هم دیگه استفاده می شوند اما کاربردهای آن ها در برخی موارد متفاوت است:

  • استراکچر دیتاها کدهای htmlای هستند که برای درک بیشتر محتوای صفحه به گوگل و موتورهای جستجو کمک می کنند. استراکچر دیتاها اطلاعاتی را به وسیله کد در اختیار موتورهای جستجو و خزنده ها قرار می دهند که همگی آن ها با هم باعث ایندکس شدن صفحه می شود.
  • اسکیما یک داده ساختار یافته است که از اصول، استاندارد و مقادیر مشخصی تشکیل شده است. کدهایی که در اسکیما قرار میگیرد نتیجه ۱ همکاری مستمر و توافقی بین گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس است. به عبارت دیگر می توان گفت که اسکیما بین وب مستر و موتورهای جستجو یک زبان مشترک ایجاد می کند. وبمسترها از این زبان به راحتی می توانند استفاده کنند و برای موتورهای جستجو نیز قابل درک تر است.
دلیل استفاده از اسکیما
دلیل استفاده از اسکیما

دلیل استفاده از اسکیما در سئو چیست و چه مزیت های دارد؟

زمان زیادی است که از اسکیماها برای سئو داخلی استفاده می شود اما ممکن است دیده باشید که در میان سایت های ایرانی خیلی از اسکیماها استفاده نمی شود. شاید دلیل آن این باشد که هنوز هم وبمسترها اطلاعات دقیقی راجع به مزیت های اسکیما ندارند؛ بنابراین کاری هم در این راستا انجام نمی دهند. اسکیماها می توانند به شدت کلیک سایت شما را افزایش دهند که این مورد باعث افزایش بازدید سایت شما نیز خواهد شد.

زمانی که از اسکیما استفاده می کنید، مشخصات صفحه شما در بالای صفحه نمایش داده می شود و کاربرانی که کلمه کلیدی صفحه شما را سرچ کنند می توانند مشخصات صفحه شما را در این قسمت ببینند. اندازه کادر اسکیماها بزرگ است و به صورت مجزا نمایش داده می شود؛ بنابراین تمامی مخاطبان می توانند اسکیمای شما را ببینند. سایت هایی که از طریق این کدها معرفی می شوند تعداد کلیک شان بسیار زیاد بوده و در نتیجه بازدید آن ها به شدت افزایش پیدا می کند که این مورد باعث افزایش نرخ کلیک هم می شود.

اسکیماها اطلاعات مفیدی در مورد سایت و محتوای آن در نتایج جستجوی گوگل نشان می دهند و این یکی از مزیت های کدگذاری اسکیما می باشد. همچنین ستاره هایی که در این کار نشان داده می شوند نشان دهنده میزان رضایت کاربران از سایت و محتوای آن می باشد.

شما می توانید از اسکیماها به جای متا تگ های شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک استفاده کنید که این مورد می تواند تاثیر به سزایی روی سئو سایت داشته باشد و نکته قابل توجه این است که شما می توانید اسکیما را به جای این متا تگ ها به کار ببرید اما این متاتگ ها به جای اسکیما استفاده نمی شوند.

زمانیکه اسکیماها نشانه گذاری می شوند اطلاعات خوب و مفیدی از شما در نتایج جستجوی گوگل ایجاد می شود که این اطلاعات می تواند شامل تصاویر، زمان نگارش، تاریخ و… باشد. این موارد باعث می شود که توجه کاربران به وبسایت شما جذب شود و در نتیجه نرخ کلیک شما نیز افزایش می یابد.

از این جستجوها می توان به Rich Snippet، Rich Cards، Knowledge Graph و Featured Snippet اشاره کرد. این موارد اطلاعاتی از قبیل تصاویر در مورد جستجوی کاربران را به آن ها نشان می دهد.

سایت اسکیما چیست
سایت اسکیما چیست

سایت اسکیما چیست و چه چیزهایی را می توان با اسکیما نشانه گذاری کرد؟

سوالی که اکثریت افراد دارند این است که آیا می توان همه اطلاعاتی که در سایت وجود دارد را کدگذاری کنیم؟ همانطور که در بالا اشاره شد اطلاعاتی مانند تاریخ مقاله، زمان ویرایش، عکس ها، نویسنده، تیتر، فرمت، زمان باز و بسته بودن، ساعت کاری محصول و… را می توان از طریق اسکیماها کدگذاری کرد؛ بنابراین این اطلاعات هنگامی که کلمه کلیدی توسط کاربر جستجو می شود در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.

به وب سایت schema. org مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات درست و دقیقی در مورد مشخصات قابل کدگذاری از طریق اسکیماها به دست بیاورید. این سایت در واقع به عنوان یک سایت مرجع برای به دست آوردن لیست مشخصات قابل کدگذاری از طریق اسکیما می باشد. این سایت در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرده است.

چگونه می توانیم با اسکیماها کار کنیم؟

برای اینکه بتوانید رتبه بهتری در گوگل داشته باشید و سئو سایت شما بهبود پیدا کند، باید از اسکیماها استفاده کنید که همانطور که گفته شد این کار باعث افزایش نرخ کلیک و بازدید سایت شما می شود. برای نشانه گذاری اسکیما می توانید از روش های متفاوتی استفاده کنید که این روش ها شامل google webmaster google microdata tools JSON-LD google tag manager می باشد. که مراحل انجام این کار را در ادامه به شما توضیح می دهیم.

در web master tools وارد structured data markup helper شوید که در این قسمت موارد مختلفی از جمله مقاله کسب و کارهای محلی، فیلم ها، رستوران ها و… را می بینید. در این قسمت می توانید داده هایی که می خواهید روی آن نشانه گذاری کنید را مشاهده کرده و سایر مراحل را طی کنید. در ادامه به عنوان مثال قسمت مقالات را انتخاب می کنیم که رایج ترین نوع داده می باشد.

بعد از این مرحله باید آدرس و url صفحه ای را که می خواهید روی آن نشانه گذاری اسکیما انجام دهید را در پایین صفحه وارد کرده و بر روی دکمه start tagging کلیک کنید. بعد از این کار کادری که حاوی اطلاعات مرتبط با صفحه است در سمت راست نمایان می شود و صفحه مورد نظر شما نیز در سمت چپ دیده می شود.

پس از اینکه موارد مورد نظر را انتخاب کردید، برای اینکه کد مورد نظر شما ایجاد شود باید روی دکمه creat html کلیک کنید. در آخرین مرحله باید کد نشانه گذاری اسکیما را روی منبع کدگذاری سایت اضافه کنید و دکمه پایان کار را کلیک نمایید.

در اینجا کار شما به اتمام رسیده است و برای اینکه بتواند نتایج کار خود را مشاهده کنید باید از ابزار structured data استفاده کنید. اگر نتایج کار شما مورد قبول واقع نشد می توانید مراحل گفته شده در بالا را بار دیگر تکرار کنید و قسمت هایی که دارای ایراد هستند را ویرایش کنید.

فرق بین RaDFa، JSON-LD و Microdata چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد برای استفاده اسکیما در سایت روش های بسیار متفاوتی وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصری از این روش ها می پردازیم و فرق بین آن ها را به شما می گوییم.

RDFa

RDFa یکی از روش های استفاده از اسکیما بود که در سراسر کد html وجود داشت. در زمان های گذشته استفاده از این روش کار بسیار سختی بود و به شکل پیچیده ای می توانستند از آن استفاده کنند اما به مرور زمان و با توجه به تغییراتی که ایجاد شد، سختی و پیچیدگی آن تا حد زیادی کاهش یافت و به یکی از روش های مرسوم تبدیل شد.

JSON-LD

یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش ها بین سئوکاران و برنامه نویسان روش JSON-LD است که در این روش از برچسب script در تمامی کلاس ها استفاده می شود. مدیریت این روش می تواند برای سئوکاران و حتی گوگل بسیار آسان باشد اما در صورتیکه با کدهای javascript ترکیب شود.

Microdata

در این روش به صورت عمده از تگ body استفاده می شود که به دلیل این مورد که در تمامی آن از کد html استفاده می شود، بسیار مشابه با روش JSON-LD است. در ابتدا از schema. org برای رمزگذاری microdata استفاده می شد چراکه روش RDFa روش بسیار پیچیده ای بود.

استفاده از اسکیما در وردپرس

همانطور که در بالا گفته شد روش های بسیار زیادی برای بهینه سازی سایت و محتوای آن وجود دارد تا سایت برای کاربران و موتورهای جستجو مناسب باشد. یکی از شیوه های بهبود سئو سایت اسکیما است که راجع به آن صحبت کردیم.

سایتی که بهینه سازی شده باشد توسط گوگل بهتر درک می شود و در نتیجه رتبه بسیار بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت و کلیک بیشتری از طرف کاربران خواهد خورد. وردپرس یکی از پلتفرم هایی است که سازگاری بسیار زیادی با موتورهای جستجو دارد و بسیاری از دولوپرها و سئوکاران از این پلتفرم استفاده می کنند.

دلیل محبوبیت وردپرس امکانات گسترده آن می باشد که امکان سئو کردن سایت را نیز دارد. کسانی که می خواهند با استفاده از وردپرس به نشانه گذاری اسکیما بپردازند، باید قبل از آن وضعیت سایت خود را به طور کامل بررسی کنند.

برای بررسی این وضعیت باید از ابزار استراکچر دیتا تستینگ استفاده کنید تا بتوانید محتوای مورد نظر خود را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و یک برنامه ریزی و استراتژی خوب برای استفاده از schema markup داشته باشید.

بعد از اینکه وضعیت سایت خود را به طور کامل بررسی کردید، می توانید به نشانه گذاری اسکیما در وردپرس بپردازید. برای این کار می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید و با نصب پلاگین های مختلف که در خود وردپرس وجود دارد، نشانه گذاری اسکیما را انجام دهید.

پلاگین های وردپرس شامل WP SEO Structured Data Schema، All in one Schema Rich Snippets، WP SSO Schema JSON-LD Markup و Markup Structured in Schema می باشد.

پس از ورود به قسمت پلاگین وردپرس باید به بخش افزودن اسکیما رفته و آن را فعال کنید. بعد از این که افزونه را نصب کردید، باید به بخش تنظیمات بروید و اطلاعات لازم را تکمیل کنید و از این مورد اطمینان حاصل کنید که افزونه روی سایت شما نصب شده است.

زمانی که فرایند نصب به طور کامل در سایت انجام شد، باید اقدام نشانه گذاری اسکیما کنید. ممکن است که شما برای صفحه خاصی از سایت خود بخواهید نشانه  گذاری کنید؛ بنابراین باید از قسمت اسکیما به صفحه مورد نظر رفته و آن قسمت را به صورت اختصاصی نشانه گذاری کنید.

اگر علاقمند به یادگیری سئو هستید حتما مطلب آموزش سئو در سایت پلاتیوم را ببینید.

زمانی که اسکیما روی سایت شما راه اندازی و نصب شد، زمان کوتاهی لازم است که نشانه گذاری اسکیما روی تمامی صفحات سایت شما انجام شود و شما می توانید نتیجه را در صفحه جستجوی گوگل مشاهده کنید.

افزونه WP Schema Pro به صورت اتومات به نشانه گذاری اسکیما  می پردازد و شما می توانید این افزونه را از قسمت داشبورد وردپرس فعال سازی کنید. در این مرحله باید آدرس صفحه مورد نظر خود را که می خواهید نشانه گذاری های اسکیما روی آن انجام شود را وارد کرده و در مرحله آخر نوع طرح خود را انتخاب  کنید.

دلیل عدم نمایش اسکیمای سایت چیست؟

ممکن است که شما تمامی مراحل بالا را طی کنید و از مراحل فعال سازی اسکیمای خود مطمئن باشید اما صفحه مورد نظر فعال نشده باشد. برای اینکه بفهمید تمامی مراحل کار را درست انجام داده اید، باید از ابزار google structured data استفاده کنید که در این صورت اگر با هشدار یا خطایی مواجه شدید، باید صبور باشید تا تغییرات شما توسط گوگل بررسی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.