هر آنچه که باید از متا تگ و انواع مختلف آن بدانید!

0

امروزه برای اینکه کاربران شما استفاده راحت تر و بهتری از سایت داشته باشند، باید سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و نمی توانید از این کار اجتناب کنید.

در کسب و کار امروز لازم است که با دیگر کسانی که در حوزه شما کار می کنند، وارد رقابت شوید و بدون رقابت نمی توانید هیچ جایگاهی داشته باشید.

اگر سایت خود را بهینه نکنید و یا اینکه در آن محتوای با ارزش نگذارید، قطعاً هیچ وقت وارد حوزه رقابت نخواهید شد.

شما باید برای صعود سایت خود، استراتژی تعریف کنید و ساختاری مناسب برای آن ایجاد کنید که قسمت مهمی از فرآیند آن مربوط به متا تگ ها می شود.

در این قسمت می خواهیم در مورد متا تگ ها بیشتر صحبت کنیم و به شما بیاموزیم که از آن ها در قسمت های مختلف سایت خود استفاده کنید پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

متا تگ های سایت ما
متا تگ های سایت ما

متا تگ چیست؟

هر چیزی که شما در صفحات مختلف سایت ها می بینید توسط کدهای html ایجاد شده اند.

البته بهتر است بدانید که شما تنها بخشی از این کدها را می توانید بخوانید و بخش قابل توجهی از آن برای انسان قابل خواندن نیست.

مرورگرها به نحوی ایجاد شده اند که کدهای html را برای انسان آسان تر و قابل خواندن تر کنند.

بنابراین زمانی که در حال وبگردی هستید، می توانید محتوای متنی و تصویری را مشاهده کنید. متاتگ ها بخشی از کدهای html هستند که برای محتوای صفحه کلمات کلیدی و غیره به کار می روند تا موتورهای جستجو بتوانند صفحه سایت شما را درک کنند.

وقتی شما سوالی دارید و یا به دنبال پیدا کردن موضوع خاصی هستید، آن را در اینترنت جستجو می کنید و موتورهای جستجو نیز با استفاده از ربات ها، الگوریتم ها و متاتگ ها نتیجه ای که به دنبالش هستید را به شما نمایش می دهد؛ به عبارت دیگر متا تگ ها برای موتورهای جستجو ایجاد شده اند تا بتوانند پاسخ سوال شما را پیدا کرده و آن را در اختیارتان بگذارند.

این مسئله باعث می شود که گوگل صفحات سایت شما را راحت تر پیدا کرده و بتواند آن ها را ایندکس کند.

متا تگ ها جزو محتوای اصلی صفحه نیستند بلکه شامل توضیحاتی برای گوگل و موتورهای جستجو می باشند. کسانی که از سایت دیدن می کنند، نمی توانند کدهای متا تگ را ببینند و اگر کاربری به دنبال دیدن کدهای متا تگ باشد، باید روی صفحه مورد نظر راست کلیک کرده و مشاهده منبع صفحه را بزند که در این صورت صفحه جدیدی برای او باز می شود که دارای کدهای html و متا تگ است.

خیلی اوقات از متا تگ به عنوان متادیتا نیز استفاده می شود و در واقع این اسم، نام دوم متا تگ است و توضیحاتی در مورد صفحه مورد نظر می دهد.

کسانی که می خواهند از متا تگ هااستفاده کنند، باید دانش برنامه نویسی تحت وب داشته باشند و بر روی آن تسلط کافی کسب کنند.

اگر کدهای متا تگ اشتباه نوشته بشوند، ممکن است ضررهایی برای صاحب سایت داشته باشند که در بسیاری از موارد جبران ناپذیر خواهد بود.

متا تگ ها بسیار از نظر سئو مهم هستند و اگر می خواهید سایت خود را بهینه سازی کنید هرگز متا تگ را فراموش نکنید.

دلیل اهمیت متاتگ ها

در قسمت بالا توضیحاتی در مورد اهمیت متا تگ گفته شد اما در این قسمت می خواهیم جزئیات اهمیت متا تگ را به شما بگویم و مسائل را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

سئو برای تمامی سایت ها اهمیت بسیار زیادی دارد و هرچه رقابت در کسب و کار خاصی بیشتر باشد، احتمالاً سئو سایت آن ها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

سئو دارای اصول و قواعدی است که در اختیار سئو کارها قرار می گیرد تا بتوانند سایت خود و سایت دیگر افراد را بهینه سازی کرده و آن را از لحاظ محتوایی بهبود بخشند.

یکی از مهم ترین کارهایی که سئو کارها باید انجام دهند این است که سایت مد نظر را به موتورهای جستجو نمایش دهند تا گوگل وارد صفحه آن ها شده، آن را بررسی کرده و سپس به ایندکس آن بپردازد.

در این قسمت متا تگ بسیار به کمک مدیر وب سایت می آید و این موضوع اهمیت صفحه، کلمات کلیدی و ایندکس شدن یا نشدن آن را مشخص می کنند.

کاربر زمانی که به دنبال پاسخ سوالاتش است، عباراتی را در اینترنت سرچ می کند و گوگل نیز همیشه سعی می کند تا نتایجی را به کاربر نشان دهد که دقیقاً مانند همان عبارتی باشد که او سرچ کرده است؛ بنابراین متا تگ ها برای هر صفحه باید کاملاً اصولی و درست انتخاب شده باشند تا شانس دیده شدن آن صفحه در نتایج بیشتر شود.

نتایج حاصل از جستجو متفاوت می باشد و برای هر کلمه کلیدی و یا عبارت تغییر می کند و به موضوعات مختلفی بستگی دارد. محتوا در سئو می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و اهمیت خیلی بالایی دارند.

توضیحات متا می تواند تعیین کند که شما در کدام قسمت نتایج جستجو قرار بگیرید. اگر توضیحات متن های جذاب و مناسب داشته باشد می تواند، کاربران زیادی را به سمت صفحات سایت کشانده می شوند و همچنین توضیحات متای نامناسب می تواند باعث گریز کاربران از صفحه سایت شما شود؛ بنابراین محتوا بر دیده شدن و جذب ترافیک سایت بسیار تاثیرگذار هستند و شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

متا تگ ها می توانند اهمیت قسمت های مختلف سایت را برای موتورهای جستجو مشخص کنند که این کار باعث ایجاد اعتماد در آن ها می شود.

متن های بسیاری هستند که ساختار صفحات را بیان می کند و اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی و یا اهمیت لینک ها می دهند؛ بنابراین رابط کاربری سایت را ساده تر می کنند و این موضوع برای موتورهای جستجو و کاربران را بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مهمترین کاربردهای متا تگ این است که باعث می شود کاربر بتواند سایت شما راحت تر شناسایی و محتوای آن را ایندکس کند.

این موضوع بسیار برای موتورهای جستجو حائز اهمیت می باشد چرا که اگر محتوای صفحه شما قابل خواندن نباشد کاربران نیز نمی توانند به آن محتوا دست پیدا کند و یا آن را بخوانند.

شما باید محتوای صفحه خود را از لحاظ خوانایی، ارتباط با دیگر صفحات، متناسب بودن نمایش و… بهینه سازی کنید تا کاربر پسند باشد و مطالعات که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

آیا متا تگ برای همه سایت ها قابل استفاده است؟

سوال بسیاری از افراد این است که در چه سایت هایی میتوان متا تگ را به کار برد یا اصلاً متا تگ ها برای هر سایت و برای هر موضوعی استفاده می شوند؟

جواب این سوال این است که متا تگ برای همه سایت ها کاربردی و مناسب هستند اگر سایتتان cms اختصاصی باشد یا عمومی، دانلودی باشد یا آموزشی هیچ فرقی نمی کند.

متا تگ ها بسیار در رتبه و ترافیک سایت شما تاثیر گذار خواهند بود. متاتگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای کارایی و کاربرد خاصی می باشند.

بعضی از متا تگ برای توصیف محتوای صفحه به کار می روند و بسیاری از آن ها کلمات کلیدی را مشخص می کنند.

کدهای متنوعی هستند که تعیین می کنند که سایت برای چه اشخاصی نمایش داده شود ما در ادامه به معرفی مختصر متا تگ ها می پردازیم و کاربرد آن ها را در سئو به شما می گوییم.

متا تگ های مهم از دید سئو

تگ Title

مهمترین متا تگی که استفاده می شود متا تگ تایتل است که هر که تایتل برای یک صفحه به کار می رود.

تگ تایتل در نتایج جستجو نمایش داده می شود و کاربران می توانند آن را بخوانند و از طریق آن وارد سایت های مختلف شوند. تایتل برای بهینه سازی موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است.

تیتری که شما برای محتوای صفحه خود انتخاب کرده اید، دقیقاً در همین تگ قرار می گیرد و در نتایج جستجو دیده می شود.

در تگ تایتل حتما باید از کلمات کلیدی استفاده کنید و حتی می توانید کلمات کلیدی مشابه را نیز به کار ببرید اما باید حواستان باشد عنوان شما از ۵۵ کاراکتر بیشتر نشود تا در نتایج جستجو به طور کامل بیاید.

متا تگ عنوان و توضیحات
متا تگ عنوان و توضیحات

تگ description

زمانی که عبارتی را سرچ می کنید، در قسمت نتایج جستجو علاوه بر تایتل قسمت دیگری به نام دیسکریپشن نیز وجود دارد که در زیر عنوان به کار می رود.

دیسکریپشن دومین نکته مهم از نظر سئو است اما گوگل اعلام کرده است که در رتبه بندی سایت ها اهمیتی ندارد.

با توضیحاتی که در دیسکریپشن می نویسید این امکان را به کاربر می دهیم تا به صورت مختصر محتوای صفحه شما را شناسایی کند؛ بنابراین احتمال اینکه کاربر وارد صفحه سایت شما شود بسیار افزایش می یابد.

پس می توان گفت که به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر می گذارد چرا که هرچه سایت شما کاربرپسندتر باشد گوگل نیز آن را معتبرتر می شناسد و رتبه آن را بهبود می بخشد.

در توضیحاتی که در قسمت دیسکریپشن می نویسید، باید دقت کنید که جملات شما بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر نشود.

اگر جمله شما ۱۶۰ کاراکتر بیشتر داشته باشد، در صفحه نتایج گوگل دیده نمی شوید و ممکن است باقی مانده آن به صورت سه نقطه به کاربر نمایش داده شود.

برای صفحاتی که موضوعات مشابه دارند باید تایتل و توضیحات متفاوتی را به کار ببرید.

تگ هایheading

محتوای شما باید به طور اصولی و درست دسته بندی شود و در هر قسمت تیترهایی داشته باشد که با تگ هدینگ مشخص می شوند.

به طور کلی ۶ عدد هدینگ داریم که از H1 شروع شده و تا H6 ادامه پیدا می کند و مهمترین هدینگ h۱ است. برای استفاده از تگ های هدینگ باید توجه کنید که بیش از یک بار از H1 استفاده نکنید و سعی کنید که H1 و عنوان تقریباً شبیه به هم باشند.

اگر قرار است که محتوای شما چندین هدینگ داشته باشد، باید توجه کنید که فقط یک بار از که H1 استفاده کنید و در قسمت های بعدی هدینگ های دیگری را به کار ببرید.

تگ keywords

برای اینکه بتوانید کلمه کلیدی اصلی خود را نشان دهید، می توانید از متا تگ کیوورد استفاده کنید. در گذشته متاتگ کیوورد برای اینکه کلمات کلیدی هر صفحه توصیف شوند به کار برده می شد.

تا سال ۲۰۲۰ موتورهای جستجو از متا تگ کیوورد برای محاسبه میزان ارتباط صفحه با عبارت جستجو شده استفاده می کردند که این فاکتور امروزه کاملا منسوخ شده است چرا که باعث سوء استفاده سئوکارانی که از کلاه سیاه استفاده می کردند شده بود.

متا تگ Viewport

برای اینکه بتوانید چگونگی نمایش صفحات سایت در دستگاه های مختلف را نشان دهید و سایز آن را تعیین کنید، می توانید از این متا تگ استفاده کنید.

اگرچه ارتباط مستقیم با سئو سایت ندارد اما عدم وجود آن می تواند تجربه کاربری را ضربه زند.

امروزه صفحه نمایش های مختلفی برای سایت ها وجود دارد و استفاده موبایل نسبت به گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین متا تگ ویوپورت به یکی از متا تگ های مهم تبدیل شده است.

تگ Alt

گاهی اوقات پیش می آید که تصویرهای سایت برای موتورهای جستجو باز نمی شود و آن ها نمی توانند تصویر را ببینند؛ بنابراین از متن جایگزین آن به عنوان تگ image استفاده می شود تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای عکس را درک کند.

جستجوی کاربران مربوط به تصاویر نمی شود اما می توانید با این کار تجربه کاربری را بهبود بخشید و رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. برای متن جایگزین عکس باید کلمات مرتبطی بنویسید.

متن شما باید به طور کامل محتوای عکس را توضیح دهد. اگر نوع تصویر شما آبجکت باشد می توانید سایز و رنگ را به این متن اضافه کنید تا جزئیات بیشتری در مورد تصویر نشان دهد.

این تگ تنها برای موتورهای جستجو به کار نمی رود بلکه به کاربران نابینا هم کمک می کند تا محتوای عکس را در دستگاه خود درک کنند.

متا تگ robots

این متا تگ مطالب مربوطه برای جستجوگر و خزنده ها را نشان می دهد و همواره در حال جمع آوری و بایگانی اطلاعات از وب سایت های مختلف می باشد.

در این تگ می توانید به خزنده ها توضیحاتی مانند فالو شدن یا فالو نشدن و ایندکس شدن یا نشدن را قرار دهید که به کمک این توضیحات موتورهای جستجو می فهمند که صفحه شما را نشان دهند یا نه، آن را فالو کنند یا نه.

اگر دستوری برای ربات های خزنده ثبت نکنید آن ها به صورت پیشفرض صفحات شما را روی ایندکس قرار می دهند و تمام محتوای صفحه شما و لینک ها را دنبال خواهند کرد.

تگ لینک

یکی از مهم ترین قواعد و اصول سئو لینک سازی می باشد که با استفاده از آن می توان بین صفحات مختلف ارتباط برقرار کرد تا کاربران و موتورهای جستجو بتوانند صفحات مختلف سایت شما را ببینند.

لینک ها تاثیر بسزایی در رتبه و ترافیک سایت شما خواهند داشت و شما می توانید این لینک را به دو صورت فالو و نوفالو قرار دهید اما باید بدانید که از نظر سئو لینک نوفالو ارزشی ندارند.

چگونه از متا تگ برای سئو استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از متا تگ ها استفاده کنید، نیازی نیست که برنامه نویسی بلد باشید. برای مثال  CMSهایی مانند وردپرس، ابزاری در قسمت ویرایشگر متن دارد که که شما می توانید در آن محتوای خود را قرار دهید و بهینه سازی آن را با استفاده از قابلیت های آن انجام دهید.

کار با این CMS بسیار آسان است و می توانید با چند کلیک ساده از متا تگ استفاده کنید.

برای مثال CMS وردپرس، امکان مشخص کردن نوع هدینگ ها را میسر می سازد و همچنین برای لینک دهی، ویرایش تصویر و یا ایجاد برچسب ها دارای ابزارهایی می باشد.

شاید تا اکنون به اهمیت متا تگ ها توجهی نکرده باشید اما از این پس می توانید از آن ها استفاده کنید تا سایت خود را بهینه سازید.

در شروع می توانید چک کنید که آیا همه صفحات شما دارای تگ تایتل مناسب هستند یا نه و اگر صفحه شما عنوان داشت می توانید عنوان آن را ویرایش کنید و بهترین عنوان را با توجه به دستورالعمل هایی که توضیح داده شد بازنویسی کنید اما یادتان نرود که در این قسمت حتماً از کلمه کلیدی صفحه خود استفاده کنید.

بعد از آن باید برای تگ دیسکریپشن خود توضیحات مناسب و خوبی بنویسید که در این قسمت استفاده از کلمه کلیدی می تواند به شدت تاثیرگذار باشد.

حالا می توانید دستورالعمل های ربات را تنظیم کنید و بعد از آن از دیگر متا تگ هایی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید.

اگر شما علاقمند به یادگیری سئو هستید، می‌توانید به صفحه آموزش سئو در وبسایت ما سر بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.