بک لینک چیست؟

0

وقتی به فکر سئو وبسایت خودمان هستیم یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید برای افزایش رتبه به آن توجه کنیم بک لینک است. اما واقعا بک لینک چیست و چه تاثیری در فرایند سئو دارد؟

چرا با دریافت بک لینک های قوی میتوانیم در گوگل رتبه های خوبی بگیریم؟ درادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

اگر علاقمند به آموزش سئو هستید حتما توصیه میکنم صفحه مربوطه را ببینید.

بک لینک (BackLink) چیست؟

بک لینک را میتوانیم لینکی بدانیم که از سایت A به سایت B داده می شود.

بک لینک ها می توانند به اشکال مختلف همانند متن یا حتی تصویر باشند. گوگل بک لینک ها را از عوامل موثر در رتبه بندی نتایج خود میداند.

بهتر است بدانید گوگل عوامل مختلفی را برای رتبه بندی صفحات خود در نظر میگیرد که به گفته بزخی از کارشناسان سئو تعداد این فاکتوها بیشتر‌ از 200 مورد است.

بک لینک ها هم فقط یکی از این فاکتورها هستند.

هنوز هیچکس نمی داند که بک لینک ها به چه میزان در سئو تاثیرگذارند اما چیزی که روشن است، کیفیت بک لینک ها خیلی بیشتر ازتعداد آن ها اهمیت دارند، و دریافت بک لینک با کیفیت در اولویت است.

انواع بک لینک

backlink ها را می توانیم به دو دسته اصلی تقسیم کنیم:

  1. بک لینک فالو (follow)
  2. بک لینک نو فالو (nofollow)


در دنیای سئو دو نوع بک لینک یعنی فالو و نوفالو وجود دارد که فقط در مبحث سئو خارجی معنی دارد و ما هرگز در لینک های داخلی سایتمان از لینک نو فالو استفاده نمی کنیم و باید تمامی لینک های داخلی بصورت فالو باشند.

تمامی لینک ها اگر بصورت عادی ساخته شوند Dofollow هستند. این یعنی اعتبار سئویی صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل میشود و موتورهای جستجو این لینک ها را‌ دنبال می کنند و اطلاعات مقصد را کراول می کنند.

اما وقتی ما رل Nofollow را به لینک اضافه می کنیم بدان معناست که ما به موتوهای جستجو میگوییم که نمی خواهیم ارزش و اعتبارمبدا به صفحه مقصد منتقل شود و محتویات سایت مقصد را تایید نمی کنیم.

اهمیت بک لینک
اهمیت بک لینک

اهمیت بک لینک ها‌ در سئو چیست؟

بک لینم ها در افزایش رتبه سایت در‌نتایج موتورهای جستجو بسیار تاثیرگذار هستند، زیرا درواقع بک لینک ها را میتوان به عنوان معرفی و پیشنهاد وبسایت B توسط وبسایت A دانست.

درواقع بک لینک ها نوعی اشاره به وبسایت مقصد هستند که به گوگل این پیام را می رسانند که این سایت معتبر و مورد تایید است.

احتمالا این مورد را در سراسر اینترنت بارها و بارها دیده اید که یک سایت به سایتی دیگر لینک داده است.

حتی بک لینک ها را‌ میتوان یکی از راه های گوگل برای پیدا کردن صفحات جدید دانست.

موتورهای جستجو از backlink ‌استفاده می کنند تا دیگر صفحات موجود در اینترنت را پیدا کنند و آن ها را کراول‌ و ایندکس کنند، از این رو وبمستران از این روش برای ایندکس کردن صفحات در گوگل نیز استفاده می کنند.

همانطور که گفتیم دریافت بک لینک از بخش های بسیار با اهمیت سئو خارجی است و باعث افزایش رتبه سایت ما در نتایج جستجو میشود.

بک لینک های صفحات مرتبط تاثیر بیشتری دارند

همانطور که در ابتدا گفتیم کیفیت بک لینک ها از تعدادشان بسیار مهم تر است و قدرت سئویی بیشتری را به صفحه مقصد منتقل میکنند.

ساخت بک لینک به تعداد زیاد در صفحاتی که هیچ ارتباط‌ موضوعی به سایت مقصد ندارد نه تنها باعث افزایش رتبه آن ها در نتایج جستجو گوگل نمی شوند بلکه ممکن است نتیجه معکوس داده و حتی باعث جریمه سایت شما توسط گوگل شود.

شما وبسایت A را در نظر بگیرید که یک وبسایت مد و فشن است و این وبسایت در یکی از صفحات خود به سایت B که یک فروشگاه اینترنتی لباس مردانه است بک لینک می دهد.

این بک لینک به دلیل ارتباط موضوعی وبسایت ها باهم یک لینک بسیار با ارزش است و تاثیر خوبی در افزایش رتبه گوگل سایت B خواهدداشت.

کدام روش های دریافت بک لینک خطرناک است؟

گوگل بر این عقیده است که صاحبان وبسایت ها باید بصورت طبیعی به هم بک لینک بدهند و نباید هیچ بک لینکی در ازای پرداخت وجه باشد در این صورت خلاف قوانین گوگل خواهد بود.

با این حال هنوز هم تعداد افرادی که از روش های غلط برای دریافت بک لینک استفاده می کنند کم نیستند.

این روش های غلط را بک باز برای همیشه بدانید و هرگز به سراغ آن ها نروید:

  • خرید بک لینک بصورت انبوه
  • خرید یا ساخت بک لینک بصورت PBN
  • فروش بک لینک‌
  • و…


به خاطر داشته باشید که گوگل باهوش ترین هوش مصنوعی دنیاست و همه حرکات شما را زیر نظر دارد و خیلی بعید است که بتوانیدگوگل را دور بزنید.

مثالی برای اینکه قدرت بک لینک را بهتر بشناسید

سعید در وبسایت خود یه مقاله در مورد «بهترین فروشگاه های اینترنتی خرید موبایل» می نویسد و در مقاله خود به ۵ فروشگاه اینترنتی اشاره می کند.

سعید فروشگاه اول را می شناسد و میداند موبایل های اصل میفروشد و پشتیبانی خوبی دارد. پس سعید به فروشگاه اول یک بک لینک فالو می دهد.

گوگل هنگامی که این لینک را بررسی می کند میبیند سعید به یک فروشگاه معتبر بک لینک فالو داده است پس بخشی از اعتبار سئو مقاله سعید را به فروشگاه اول منتقل می کند و عین حال مقاله سعید نیز یک مقاله خوب از دید گوگل خواهد بود.

بک لینک چگونه کار میکند
بک لینک چگونه کار میکند

اما سعید فروشگاه پنجم را به خوبی نمی شناسد و از کیفیت محصولات و پشتیبانی پس از فروش آن اطلاعات کافی ندارد پس ترجیح می دهد با لینک نو فالو به فروشگاه پنجم لینک دهد. درنتیجه گوگل نیز به لینک پنجم خیلی اهمیتی نمی دهد و اعتبار آنچنانی را به آن منتقل نمی کند.

حال اگر چند وبسایت دیگر به مقاله سایت سعید لینک بدهند، اعتبار آن ها به صورت زنجیره وار به فروشگاه اول منتقل می شود.

چطور بک لینک بسازیم؟ (روش های دریافت بک لینک)

ساخت بک لینک یا دریافت بک لینک مربوط به سئو خارجی وبسایت است که به این فرایند لینک بیلدینگ یا Link Building نیز می گویند که برای سئو هر وبسایتی ضروری است.

روش های دریافت بک لینک و ساخت بک لینک بسیار گسترده و متفاوت است که در زیر بخشی از آنها را باهم مرور میکنیم:

  1. ساخت بک لینک کامنتی در دیگر سایت ها
  2. اجاره تبلیغات و بک لینک متنی
  3. ساخت بک لینک در شبکه های اجتماعی خارجی و ایرانی مثل فیسبوک، یوتیوب، فیسنما، آپارات و ….
  4. ایجاد لینک انجمنی در انجمن های مرتبط با کسب و کار
  5. ساخت بک لینک در شبکه های اشتراک ویدئو
  6. ساخت بک لینک در سایت های اشتراک PDF
  7. و…

وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش دیجیتال مارکتینگ و آموزش سئو در ایران است. اگر میخواهید سئو را بصورت اصولی و از پایه یادبگیرید، حتما دیگر آموزش های وبسایت ما را مشاهده کنید.

چطور بک لینک بسازیم
چطور بک لینک بسازیم

سوالات متداول

بک لینک چیست؟

بک لینک به لینکی گفته میشود که از سایت A به سایت B داده شود، دریافت بک لینک به سئو خارجی وبسایت بسیار کمک می کند و ازجمله بخش های مهم سئو است.

آیا خرید بک لینک به سئو کمک می کند؟

هرگونه لینکی که در ازای آن هزینه ای پرداخت کنید خلاف قوانین گوگل است و مطمئن باشید گوگل وبسایت شما را برای این بک لینک ها جریمه می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.