سرور مجازی چیست؟ هر آنچه که باید از سرور مجازی بدانید!

0

به سرور مجازی VPS گفته می شود که مخفف جمله ی Virtual Private Server است. این عبارت یعنی سرور مجازی خصوصی! در واقع سرور مجازی یک قسمتی از یک نوع سرور اختصاصی است.

این عمل توسط فرایندی به نام مجازی سازی اتفاق می افتد. وقتی که دو یا چند کامپیوتر را به هم وصل کنید، این کامپیوترها با هم یک شبکه تشکیل می دهند؛ در واقع اینترنت همه ی کامپیوترهای دنیا به هم متصل هستند و دارای یک آدرس می باشند که وقتی شما به اینترنت متصل می شوید، در واقع شما به این شبکه بزرگ پیوسته اید.

هر سرور کامل به چند بخش تقسیم می شود که هر یک ویژگی ها و کارایی منحصر به فرد خود را دارد و در نتیجه هزینه های آن ها با هم متفاوت است؛ مثلا قیمت سرور مجازی در مقایسه با سرور اختصاصی بسیار پایین تر است.

کاربردهای سرور مجازی

سرور مجازی کاربردهای مختلفی دارد و می توان استفاده های خوبی از آن کرد. سرور مجازی می تواند میزبان سایت های پر مصرف و متوسط باشد و از آن برای بهتر کردن و راه انداختن عملکرد سیستم ها استفاده می شود.

از سرور مجازی می توان در وب سرویس ها استفاده کرد و این سرور به عنوان رمزنگار اطلاعات و عامل ارتباط ثانویه استفاده می شود. اگر شما برای انجام کارهای خود به اینترنت پر سرعت احتیاج دارید، می توانید از سرور مجازی استفاده کنید.

شما به کمک سرور مجازی می توانید از سایت هایی که توسط ایران تحریم شده است به راحتی بازدید کنید اما باید آی پی خارج از کشور داشته باشید.

سرور مجازی چگونه آماده سازی می شود؟

سرورهای مجازی از یک یا چندین سرور اختصاصی برگرفته می شوند که این موضوع بر اساس ساختار مجازی سازی و تکنولوژی ایجاد شده است.

برای اینکار به یک سرور مجازی یا همان نرم افزار مجاز ساز احتیاج داریم که به صورت رایگان یا دارای هزینه وجود دارد که این مسئله مربوط به عملکرد اصلی سرور است.

این سرور باید بتواند تکتونولوژی مجازی سازی را انجام دهد که ما می توانیم از یکسری راهکارهای اصولی برای ایجاد سرور محلی (Local) یا عمومی (Public) استفاده کنیم. هر سرور مجازی به یک آ پی مخصوص نیاز دارد که بتواند در شبکه ثبت شود.

سرورها به صورت اختصاصی و اشتراکی وجود دارند که این موضوع، منابع قابل دسترسی آن ها را نشان می دهد؛ در واقع سوال این است که سرورها چگونه به منابع دسترسی دارند به صورت اختصاصی یا اشتراکی؟

در حالت اختصاصی هر سرور حق دسترسی به منابع را به صورت کاملا اختصاصی دارد و در حالت اشتراکی از منابع اشتراکی بهره می برد. البته که سرور اختصاصی بهتر است چراکه مسلما سرور اشتراکی کارایی و کیفیت سرور اختصاصی را ندارد؛ مثلا فروشگاه های آنلاین خیلی بزرگ، چند سرور اختصاصی دارند مثل یک آپارتمان که دارای تعدادی واحد است که در هر کدام افرادی زندگی می کنند و واحد کاملا مجزا است.

چند مدل سرور مجازی ساز با نام های مدل مجازی سازی VMware، مدل مجازی سازی Virtuozzo، مدل مجازی سازی KVM، مدل مجازی سازی Xen، مدل مجازی سازی OpenVZو… وجود دارد که هر یک کارایی و کیفیت خاص خودش را دارد که باید در مورد هر یک به صورت جداگانه تحقیق کنید.

انواع سرورهای مجازی

اگر بخواهیم سرورهای مجازی را دسته بندی کنیم باید به تکنولوژی، سیستم عامل و مدل مجازی ساز دقت کنیم. با توجه به این موضوع سرورها را به چند قسمت که شامل موارد زیر می شود تقسیم بندی می کنیم:

  • سرور مجازی اختصاصی که دارای منابع اختصاصی از جمله RAM، CPU و… است.
  • سرور مجازی ابری که برای بالا بردن ماندگاری، امنیت و کیفیت است.
  • سرور مجازی اشتراکی که دارای منابع سخت افزاری اشتراکی است.
  • سرور مجازی لینوکس
  • سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی از جهت سیستم عاملی که بر روی آن ها نصب است به دو دسته ی سرور مجازی لینوکسی و ویندوزی تقسم بندی می شوند.

سرعت شبکه در سرورهای مجازی

کسانی که که در ایران زندگی می کنند می توانند به سرور های مجازی ایران خیلی راحت تر سرور های مجازی خارج از کشور وصل شوند و سرعت آن نیز در ایران بسیار بیشتر است.

البته که این مورد بیشتر در تبلیغات به چشم می خورد چراکه سرعت سرور مجازی به سرعت آن در انتقال داده ها به سمت سرور بستگی دارد و موقعیت جغرافیایی خیلی در در این قضیه دخیل نیست. البته که برای کسانی که خارج از ایران زندگی می کنند انتخاب یک سرور مجازی ایرانی اصلا گزینه ی مناسبی نیست.

اگر علاقمند به یادگیری و آموزش سئو هستید حتما در وبسایت پلاتیوم مقالات مرتبط با سئو را مطالعه کنید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی درواقع به قسمتی از سرور اختصاصی گفته می شود که به بخش های کوچکتر تقسیم شده است. این مورد باعث می شود قیمت سرورهای مجازی از سرورهای اختصاصی ارزان تر باشد.

سرور مجازی بهتر است یا سرور اختصاصی؟

هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. سرور مجازی قیمت بسیار ارزان تری دارد اما قدرت آن از سرور اختصاصی کمتر است، چون بخشی از سرور اختصاصی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.