متا دیسکریپشن چیست؟ توضیحات متا در سئو

2

توضیحات متا یا همان Meta Description در میان تمامی متا تگ ها از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

در واقع متا دیسکریپشن خلاصه ای از کلیه محتوای سایت است که برای بازدید کنندگان سایت قابل مشاهده نیست ولی برای فهماندن موضوع برای موتورهای جستجوی گوگل به کار برده می شود.

در زمان های گذشته اما نزدیک، توضیحات متا نقش بسزایی در رتبه ی سایت داشت اما امروزه الگوریتم های گوگل تغییر کرده و گوگل اعلام کرده است که این متا تگ به هیچ عنوان تاثیر مستقیم در رتبه ی سایت ندارد؛ پس با کمی بررسی به این نتیجه می رسیم که توضیحات متا به صورت مستقیم در رتبه ی سایت تاثیر گذار نیست و این موضوع بی دلیل نیست و دلایلی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. 

توضیحات متا چقدر مهم است؟ 

در واقع توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل به طور واضح مشخص و قابل نمایش است.

برای مثال وقتی که سایت شما در میان تعداد زیادی سایت دیگر نمایش داده می شود، فقط توضیحات متا است که به کاربر برای انتخاب بهترین سایت که مورد نیازش است کمک می کند.

مثلا وقتی کاربر به دنبال خرید ویلا است، اگر شما در این قسمت قیمت را نیز ذکر کرده باشید، کاربران بیشتری را جذب سایت خود می کنید. 

قرار دادن اطلاعات در توضیحات متا
قرار دادن اطلاعات در توضیحات متا

آیا چیزی در مورد Impression می دانید؟ در واقع هر زمان که سایت شما در میان جستجوهای گوگل دیده شود، سایت شما Impression می خورد.

حالا اگر بعد از Impression کاربر روی سایت شما کلیک کند، به ازای هر کاربر سایت شما یک Click می خورد.

نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) همان تعداد Click به Impression است که برای گوگل بسیار مهم است و روی رتبه ی سایت شما تاثیر زیادی می گذارد؛ بنابراین هر چه که CTR صفحات سایت خود را بالاتر ببرید، رتبه ی بالاتری از گوگل می گیرید و این موضوع اهمیت بالای CTR و در نتیجه توضیحات متا را نشان می دهد.

گوگل یک الگوریتم به نام رنک برین یا همان RankBrain دارد که بسیار برای آن مهم است و این الگوریتم اهمیت ویژه ای برای توضیحات متا جهت افزایش نرخ کلیک (CTR) قائل است. 

نکته ای که باید به آن توجه کنید بحث بانس ریت یا همان Bounce Rate است که به معنای نرخ پرش می باشد.

بانس ریت در رتبه ی سایت شما بسیار تاثیر گذار است و به این معنا می باشد که افراد به سایت شما می آیند و بدون انجام هیچ کار خاص و مفیدی از صفحه سایت شما خارج شده و به صفحه نتایج گوگل باز می گردند.

این موضوع می تواند به این دلیل باشد که توضیحات متای شما ربطی به محتوای سایت ندارند. 

نکات مهم در نوشتن متا دیسکریپشن

در این قسمت نکاتی که شما در نوشتن توضیحات متا باید به آن ها توجه کنید توضیح داده می شود تا شما توضیحات متا را بهینه سازی کرده و CTR را بالا ببرید. 

تعداد کاراکتر توضیحات متا

اول از همه به این نکته توجه کنید که حتما از کلمه کلیدی در ابتدای متا دیسکریپشن استفاده کنید تا گوگل بهتر متوجه منظور شما شود و توضیحات متا بهینه باشد.

تعداد کاراکترهای متا دیسکریپشن
تعداد کاراکترهای متا دیسکریپشن

شما در نوشتن توضیحات متا هیچ محدودیتی ندارید اما گوگل در صفحه ی جستجو تنها ۱۵۰ کاراکتر از توضیحات شما را نمایش می دهد و بقیه توضیحات را به صورت… میگذارد؛ پس به فضای استاندارد گوگل جهت طول توضیحات متا دقت کنید. 

کاراکترهای ریاضی در توضیحات متا

برای بهینه سازی توضیحات متا از متن های ساده استفاده کنید؛ چرا که موتورهای جستجو علامت های ریاضی را به صورت کد HTML می شناسند و اگر از کاراکترهای ریاضی در توضیحات متا استفاده کنید، این علامت ها یک کد شناسایی شده و نادیده گرفته خواهند شد. 

توجه به یکسان نبودن متا دیسکریپشن

شما باید صفحه اصلی و دیگر صفحات خود از توضیحات متای جدا و متمایز استفاده کنید چرا که در زمان گذشته اگر گوگل تشخیص می داد که توضیحات متای شما در چند صفحه یکسان است، آن را در قسمت گوگل وبمستر هایلایت می کرد و این بخش در قسمت HTML Improvements قابل رویت بود.

توضیحات متا کپی شده
توضیحات متا کپی شده

امروزه در آپدیت سرچ کنسول این ابزار دیگر مورد استفاده نبوده و خارج از دسترس است. همسان بودن توضیحات متای صفحات مختلف، برای شما مفید نیست. یونیک بودن و متفاوت بودن توضیحات متای هر صفحه، تجربه کاربری (UX) بسیار قابل قبول تری برای بازدید کنندگان سایت شما دارد.

خیلی اوقات پیش می آید که شما امکان این را ندارید که برای هر صفحه متا دیسکریپشنی متفاوتی بنویسید مخصوصا برای سایت هایی که تعداد صفحات بالا مثلا ۱۰۰۰ صفحه دارند.

برای برطرف کردن مشکل این قسمت بهتر است که شما توضیحات متای صفحه اول و صفحات اصلی را به صورت کامل بنویسید و بعد از آن برای صفحات دیگر توضیحات متا را خالی گذاشته یا اینکه از الگوریتم های کدنویسی برای ایجاد محتوا بر اساس اطلاعات صفحه استفاده کنید. 

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا

کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجو به صورت پررنگ نمایش داده می شود که این موضوع برای جذب بازدید کنندگان بسیار حائز اهمیت است.

بهتر است که در این قسمت از دو کلمه کلیدی بیشتر استفاده نکنید اما به طور کلی برای استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد. 

از عبارت ها و کلمات آهنربایی و مناسب استفاده کنید.

توضیحات متا باید آنقدر کامل و جذاب باشد تا کاربران بیشتری به سوی شما جذب شده و وارد سایت شما شوند.

شما باید از دیگر رقیبان خود توضیحات بهتری بنویسید تا راحت تر انتخاب شوید.

اطلاعات شما باید مفیدتر و متفاوت با رقیبان باشد و توجه کنید که حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.

برای مثال وقتی سایت شما برای اجاره ویلا است، اگر از کلمه ارزان استفاده کنید کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می کنید. 

توضیحات متا در وردپرس چیست

متداول ترین ابزاری که برای طراحی سایت در تمامی دنیا شناخته شده، سیستم مدیریت محتوای وردپرس است.

سایت های وردپرسی تا به امروز سئوی موفقی داشته اند به همین دلیل بسیار در میان تمامی افراد استفاده ی زیادی دارد.

همانطور که می دانید برای گوگل مهم نیست که پنل مدیریت و نوع کدنویسی سایت شما چیست و ملاک اصلی برای گوگل دسترسی کاربر و خروجی می باشد. 

وردپرس به این دلیل پر طرفدار است که استانداردهایی که مربوط به آدرس دهی است را کاملا رعایت می کند و افزونه های جانبی بسیار قدرتمندی دارد. Yoast افزونه سئوی وردپرس است که برای ما امکانات فوق العاده ای را جهت سئو فراهم می کند.

برای مثال با استفاده از این افزونه می توان برای هر صفحه عنوان اختصاصی و توضیحات متا تعیین کرد. 

نکته: گوگل بسیار هوشمندانه عمل می کند و سیاست های خاصی دارد؛ مثلا شما می توانید متا دیسکریپشن نداشته باشید ولی موفق باشید! اما به این نکته توجه کنید که نوشتن توضیحات متای مناسب می تواند شانس موفقیت شما را چندین برابر کند. 

اگر علاقمند به آموزش سئو هستید، وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است و به شما پیشنهاد می کنیم مقالات دیگر وبسایت ما را نیز ببینید.

داشتن یه مدیر سئو حرفه ای می تواند سایت شما را در نتایج گوگل در سطح بسیار خوبی ارتقاء دهد.

سوالات متداول در رابطه با متا دیسکریپشن

برای متا دیسکریپشن از چه تعداد کاراکتر استفاده کنیم؟ 

برای نوشتن متا دیسکریپشن هیچ محدودیت کاراکتری وجود ندارد و با طولانی شدن این قسمت، گوگل رتبه ی شما را پایین نمی آورد؛ اما مسئله این است که در صفحه نتایج جستجو فضا محدود است و ادامه ی توضیحات به صورت … نمایش داده می شود. تعداد کاراکتر مناسب برای توضیحات متا ۱۵۰ کاراکتر است. 

تاثیر توضیحات متا در سئو سایت چگونه است؟ 

در واقع اگر سایت را یک مغازه تصور کنیم، توضیحات متا ویترین آن است و برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است، هرچه ویترین بهتری داشته باشید مشتریان بیشتری را نیز جذب می کنید.
هرچه توضیحات متای شما بهتر باشد افراد بیشتری روی سایت شما کلیک می کنند و نرخ CTR رفته رفته افزایش می یابد. 

به چه علت در زمان جستجو متا دیسکریپشن دیگری دیده می شود؟ 

اگر شما توضیحات متای خود را به طور کامل وارد کردید اما در نتایج جستجوی به جای توضیحات شما یک عبارت دیگر مثل بخشی از محتوای صفحه نمایش داده شد، ۲ دلیل اصلی وجود دارد.
اول اینکه ممکن است گوگل متوجه این شود که محتوای صفحه با توضیحات متا فرق دارند و اصلا به هم مربوط نیستند.
دلیل دوم هم این است که یک عبارتی که در محتوای صفحه شما وجود دارد اما در متا دیسکریپشن نوشته نشده است را کاربر سرچ کند؛ در این صورت الگوریتم مرغ مگس خوار جهت راهنمایی کاربر، متن صفحه را جایگزین توضیحات متا می کند.

2 نظرات
  1. مسعود می گوید

    سلام وقت بخیر. بنظر شما توضیحات متا در وردپرس همون متا دیسکریپشن هست؟ آیا این مورد برای سئو اهمیت داره؟

    1. وحید پارسا می گوید

      سلام وقت بخیر، بله توضیحات متا دقیقا اسم فارسی متا دیسکریپشن (Meta Description) هست و یکی از فاکتورهای رسمی رتبه بندی گوگل شناخته شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.