پنالتی گوگل چیست؟

0

پنالتی گوگل نتیجه استفاده از روش های خلاف قوانین گوگل برای سئو سایت است که در نهایت منجربه حذف آن سایت از نتایج جستجوگوگل می شود.

این جرمه عمدتا برای وبسایت هایی اتفاق می افتد که از سئو کلاه سیاه برای سئو سایت خود استفاده می کنند.

در این مطلب از وبسایت پلاتیوم می خواهیم در مورد ۱۷ دلیل پنلاتی شدن سایت باهم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گوگل پنالتی چیست؟

در واقع پنالتی سایت به جریمه ای بسیار سخت گیرانه توسط گوگل می گویند که بر علیه سایت هایی اجرا می شود که از قوانین سئوگوگل تخلف کرده باشند و استراتژی سئو سایتشان برخلاف روند عادی باشد.

ممکن است این جریمه با بروز شدن الگوریتم گوگل اعمال شود یا اینکه وبمستر از سئو کلاه سیاه استفاده کند.

اگر از روش صحیح سئو اطلاع کافی ندارید توصیه میکنم حتما صفحه آموزش سئو وبسایت پلاتیوم را مطالعه کنید.

تفاوت الگوریتم با پنالتی چیست؟

اطلاعات غیر واقعی و شایعه های زیادی در مورد پنالتی گوگل وجود دارد که به علت عدم آگاهی برخی از افراد، فکر میکنند هر افت وخیزی مربوط به پنالتی گوگل است در صورتی که الگوریتم های گوگل می توانند تاثیر بسیار زیادی در بالا و پایین شدن رتبه های سایتداشته باشند.

همچنین بروزرسانی های الگوریتم هایی مثل الگوریتم پاندا یا الگوریتم پنگوئن به هیچ عنوان پنالتی سایت نیستند.

الگوریتم ها درواقع به محاسباتی در یک سیستم گفته می شود که می توانند بطور خودکار با گرفتن اطلاعات در ورودی سیستم، آن ها راتجزیه و تحلیل کنند و در خروجی نتیجه ای را نمایش دهند.

در مورد الگوریتم پاندا و پنگوئن فرایند آن ها بصورتی است که سایت ها را بررسی و تجزیه و تحلیل‌ می کنند و به آن ها امتیاز میدهند تارتبه بندی آن ها در گوگل بر همین اساس مشخص شود.

علاوه بر الگوریتم ها گوگل نیروهای انسانی را به کار‌ می گیرد تا، آن ها نیز در کنار الگوریتم ها کیفیت سایت های مختلف را بررسیکنند و اگر هرکدام از آن ها استانداردها و قوانین سئو را رعایت نکنند، آن وبسایت ها را پنالتی کنند.

در واقع می توان گفت پیروی نکردن از قوانین گوگل می تواند باعث کاهش ترافیک سایت شود و این نتیجه کاهش اعتماد و ارزش یکسایت نزد الگوریتم های گوگل است.

فهمیدن اینکه آیا وبسایت شما توسط یک الگوریتم جریمه شده یا توسط یک انسان پنالتی شده می تواند به درک شما از سئو بسیار کمککند.

اما واقعیت این است که تفاوت بسیار زیادی بین یک جریمه الگوریتمی و یک پنالتی دستی وجود دارد.

وبسایت هایی که توسط گوگل پنالتی می شوند یا توسط الگوریتم ها جریمه می شوند یک گزارش از وضعیت جریمه آن ها در گوگل سرچکنسول برایشان ارسال می شود.

وقتی که یک وبسایت پنالتی می شود این امکان وجود دارد که صاحب وبسایت بتواند یک درخواست تجدید نظر بعد بازبینی ریشه ای وحل مشکل به گوگل بعد از رفع آن ارسال کند درصورتی که اگر سایت توسط الگوریتم ها جریمه شود نیازی به ارسال درخواست بازبینیوجود ندارد و حتی گوگل قابلیتی برای ارسال درخواست بازبینی الگوریتمی ندارد.

در ادامه قصد دارم 17 مورد از دلایلی که ممکن است سایت شما توسط آن ها پنالتی شود را به شما بگویم، پس تا انتها با من همراهباشید.

۱.مغایرت محتوای کاربر با محتوای گوگل

مغایرت به این معناست که محتوایی که شما به گوگل نمایش می دهید با محتوایی که کاربران سایت شما میبینند کاملا متفاوت باشد.

اگرچه امروزه دیگر چنین روش هایی در دنیای وب منسوخ شده است.

پنالتی این روش به دو صورت ممکن است اجرا شود:

  1. ممکن است فقط صفحه ای که شما در آن تخلف کرده اید پنالتی شود و از نتایج حذف شود.
  2. ممکن است کل سایت شما تحت تاثیر پنالتی قرار بگیرد و افتی شدید در همه صفحات سایت خود داشته باشید.

راه حل:

۱- به Google Search Console سایت خود بروید و صفحه ای که گوگل به آن اشاره کرده است را پیدا کنید.

۲- محتوای صفحه خود را بازبینی کنید مطمئن شوید محتوایی که به کاربران نمایش می دهید با محتوایی که گوگل میبیند مغایرتنداشته باشد.

۳- هرگونه تغییر و مغایرت در محتوا را حل کنید تا برای هردو محتوا به یک شکل نمایش داده شود.

۴- همه ریدایرکت ها را بررسی‌کنید و مطمئن شوید برای ‌کاربرانی‌‌ که از یک منبع خاص‌ وارد صفحه می شوند هیچ ریدایرکتی را درنظرنگرفته اید. اگر قرار ایت ریدایرکتی داشته باشید باید برای کاربران و برای خزنده های گوگل یکی باشد.

2.عکس های مخفی شده

پنالتی گوگل شامل تصاویر سایت هم می شوند. عکس هایی که گوگل میبیند باید دقیقا همان عکس هایی باشد که کاربران شما مشاهدهمی کنند.

به عنوان مثال تصاویری که:

  • با یک تصویر دیگر پنهان می‌شوند.
  • متفاوت از تصویر ارائه شده هستند.
  • کاربران را به یک تصویر دیگر هدایت می‌کنند.

همه این موارد شامل جریمه گوگل می‌شوند.

راه حل:

  1. به گوگل دقیقا همان تصویری را که به کاربران سایت نمایش می‌دهید نشان دهید.
  2. بعد از اینکه مشکل را‌ حل کردید به گوگل درخواست بازبینی مجدد ارسال کنید.

نکته: تمامی پلاگین هایی را‌که نصب کرده اید را تست کنید تا مطمئن شوید هیچکدام از آن ها تاثیر بدی روی عکس ها نداشته اند.

3.سایت هک شده

هکرها بصورت دائمی به دنبال راهی برای انجام عملیات های خراب کارانه در سایت های وردپرسی و دیگر سیستم های مدیریت محتواهستند تا کد یا فایلی مخرب را به سایت ها تزریق کنند. معمولا شناسایی و رفع این مشکلات نیز آسان نیست.

اطلاعیه ای که گوگل معمولا در این زمان نمایش می دهد این است:

«این وبسایت هک شده است»

تجربه نشان می دهد بعد از مشاهده این پیام عموم صفحات افت رتبه خواهند داشت.

راه حل:

  1. حتما با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید و این مورد را به آن ها اطلاع دهید.
  2. میتوانید از بک آپ سایت خود استفاده کنید تا تنظیمات را به قبل از هک سایتتان برگردانید.
  3. برای اینکه بدانیم چه نوع هکی روی سایت شما انجام شده است حتما از گوگل سرچ کنسول و خطاهایی که به شما نمایش می دهدکمک بگیرید.
  4. اگر بدافزار هک وارد شده به سایت خپد را شناسایی کردید از یک متخصص یا برنامه نویس برای رفع اثر آن کمک بگیرید.
  5. شیوه نفوذ را پیدا کنید و آن را مسدود کنید تا مجدد هدف حمله قرار نگیرید.
  6. از تیم های شناسایی و رفع اثر هک وبسایت ها کمک بگیرید.
  7. بعد از اینکه مشکل رفع شد یک درخواست برای گوگل ارسال کنید و از او بخواهید تا برچسب هک را از وبسایت شما بردارد.
  8. همیشه هسته وردپرس، پلاگین ها و قالب سایتتان را بروز نگه دارید.
  9. از نصب پلاگین ها یا قالب های نال شده به شدت خودداری کنید.

نکته: پلاگین های امنیتی را روی سایتتان نصب کنید و همیشه از اطلاعات هاستتان یک بک آپ تهیه کنید.

4.متن های مخفی

متن ها محتواهای اصلی در پبسایت ها هستند و همه چیز به آن ها بستگی دارد، حال اگر از متن های مخفی یا سفید استفاده کنید کهکاربران نتوانند آن ها را ببینند، شامل پنالتی گوگل خواهید شد.

جریمه متن های مخفی هم به دو صورت روی وبسایت های متخلف اعمال می شود:

  1. ممکن از فقط صفحه یا محتوایی که در آن متن مخفی وجود دارد توسط گوگل پنالتی شود.
  2. یا اینکه تمام وبسایت شما تحت تاثیر پنالتی گوگل قرار گیرد.

راه حل:

  1. حتما ارورهای سرچ کنسول را پیدا کنید و ببینید دقیقا گوگل به کدام بخش از سایت شما اشاره می کند.
  2. در محتوای اشاره شده به دنبال متن های مخفی شده یا به رنگ سفید بگردید.
  3. متن های مخفی را پیدا منید.
  4. متن های مخفی را یا بطور کلی پاک کنید یا آن را بصورتی بنویسید که برای کاربرانتان قابل خواندن باشد.
  5. ممکن است شما از متن های سفید با پس زمینه مشکی استفاده کنید اما گوگل پس زمینه مشکی شما را نمی شناسد، پس هرگز ازرنگ سفید برای متن های خود استفاده نکنید.
  6. عنوان صفحه یا متن alt تصاویری که حاوی کلمات کلیدی تکراری هستند را حذف یا تغییر دهید.
  7. به هیچ عنوان کلمات کلیدی را بصورت پرتکرار در متن استفاده نکنید.
  8. بعد از اینکه همه موارد را انجام دادید یک درخپاست بازبینی برای خزنده های گوگل ارسال کنید.

5.محتوای کم ارزش یا بی ارزش

ممکن است در دیگر تخلفات گوگل، بعضی وقت ها خطای شما را نادیده بگیرد اما در مورد محتوا کم ارزش یا بی ارزش، گوگل با هیچکس شوخی ندارد.

محتوا بنیاد اصلی یک وبسایت است پس هر وبمستر باید بداند چطور محتوای سئو شده و با ارزش تولید و منتشر کند تا گوگل وبسایتش را در صدر نتایج جستجو نمایش دهد.

این پنالتی برای سایت هایی است که هنگام نوشتن متون از کلمات عجیب و غریب و نامفهموم یا محتواهایی که توسط ربات ها بصورت خودکار تولید شده اند استفاده میکنند.

این پنالتی هم به دو صورت روی سایت ها اجرا می شود:

  1. ممکن است یک صفحه از سایت شما تحت تاثیر پنالتی قرار بگیرد.
  2. ممکن است کل سایت شما در نتایج گوگل پنالتی شود.

راه حل:

  1. اگر اولین بار است که می شنوید این نوع محتواها تاثیر منفی روی سایت شما می گذارد به سرعت محتوای مذکور را ویرایش ‌کنید.
  2. بعد از اینکه مشکل را رفع کردید برای گوگل یک درخواست بازبینی ارسال کنید تا به سایت شما سر بزند.

نکته: اگر این بار دوم است که به این مشکل بر میخورید به شما پیشنهاد میکنم تا یک وبسایت دیگر برای خودتان بسازید چون بعید است گوگل بعد از اینکه یک بار به اعتماد او خیانت کردید، از شما گذشت کند.

6.هاست رایگان اسپم

هیچ چیزی به نام هاست رایگان وجود ندارد.

اگر هزینه ای برای هاست خود پرداخت نکنید مطمئن باشید در آینده باید هزینه های خیلی بیشتری برای رهایی از گرفتاری های خودپرداخت کنید.

پس توصیه میکنم هرگز از هاست های رایگان استفاده نکنید.

گوگل به شدت روی این موارد حساس است و اقدامات Manual زیادی روی این سایت ها پیاده می کند. ریسک این کار به شدتبالاست.

راه حل:

  1. حتما از سرویس های هاستینگ معتبر برای سایت خود هاست خریداری کنید.
  2. بعد از اینکه هاست خود را به سرویس هاست جدید منتقل کردید یک درخپاست بررسی برای گوگل ارسال کنید.

نکته: حتی استفاده از هاستینگ های خیلی‌ ارزان هم می تواند سایت شما را‌درگیر پنالتی کند، پس از هاست های با کیفیت استفادهکنید.

7.اسپم در استراکچر دیتاها

اگر در اسکیماها یا‌ همان استراکچردیتا ها زیاده روی کنید و اسپم باشید قطعا گوگل شما را جریمه خواهد کرد.

این پنالتی به دو صورت روی سایت ها اعمال خواهد شد:

  1. ممکن است فقط صفحه‌ای از سایت شما تحت تاثیر قرار گیرد.
  2. یا ممکن است کل سایت شما پنالتی شود.

راه حل:

  1. اسکیماهای خود را بروز کنید یا آن هایی که قوانین گوگل را رعایت نمی کنند حذف کنید.
  2. بعد از اینکه تغییرات را انجام دادید برای گوگل درخواست بازبینی ارسال کنید.

نکته: از روش هایی که گوگل برای ساخت استراکچر دیتاها معرفی کرده است استفاده کنید.

8.محتوای بی‌ارزش یا کم‌ارزش

صفحاتی که محتوای مفیدی برای کاربر ندارد و اطلاعات آن کم ارزش یا بی ارزش است به شکل زیر اطت:

  • محتواهایی که بصورت اتوماتیک و توسط ربات ها تولید شده اند.
  • محتواهایی که هیچ ارزشی برای ارائه به کاربران ندارند و بدون هدف تولید شده اند.
  • محتواهایی که کپی از بخش یا کل سایت دیگری است.
  • مقالات و نوشته های کم کیفیت (بدون رعایت اصول مقاله نویسی)
  • مقالاتی که تحت عنوان Doorway هستند و برای گول زدن گوگل ساخته شده اند.

این جریمه هم همانند دیگر پنالتی ها به دو صوزت سایت شما را تحت تاثیر قرار میدهد:

  1. ممکن است بخش یا صفحه ای از سایت شما را تحت تاثیر قرار‌ دهد.
  2. یا اینکه ممکن است کل سایت شما را پنالتی کند.

راه حل:

  1. محتواهای بی کیفت و کم ارزش که خودکار تولید شده اند را پیدا کنید و آن ها را حذف کنید یا مجدد بازنویسی کنید.
  2. پیداکردن صفحاتی که ارزش محتوایی خوبی به کاربر ارائه نمیدهند را پیدا کنید، آن ها را حذف کنید یا محتوای آن ها را بهینه کنید.
  3. بهترین روش برای شناخت محتواهای با ارزش این است که سئو محتوا را به خوبی بشناسید، اگر نمیدانید سئو محتوا چیست حتمامقاله مربوطه را بخوانید.
  4. محتواهای‌کوتاه را در سایتتان پیدا کنید و به آن ها متن اضافه کنید.
  5. صفحات Doorway pages را پیدا کنید و آن ها را حذف کنید
  6. بعد از اینکه این مواد را رفع کردید به گوگل یک درخواست بازبینی مجدد ارسال کنید.

نکته: برای اینکه محتوای با ارزش تولید‌ کنید باید وقت بگذارید.

9.مغایرت نسخه AMP با محتوای اصلی

اگر محتوایی که در نسخه AMP سایت خود نمایش میدهید با محتوایی که در صفحه سایتتان است متفاوت باشد، گوگل صفحه AMP سایت شما را پنالتی خواهد کرد و صفحه اصلی را جایگذین آن می کند.

راه حل:

  1. صفحات AMP سایت خود را با اصل نوشته ها مطابقت دهید تا مطمئن شوید محتوای آن ها تفاوتی با محتوای اصلیندارد.
  2. اگر محتوای AMP با محتوای اصلی مغایرت دارد آن را ویرایش کنید و محتواها را یکسان کنید.
  3. مطمئن شوید محتوایی که گوگل از صفحه AMP شما درک می کند با چیزی که کاربران می بینند مغایرت نداشته باشد،این کار را می توانید با ابزار URL Inspection انجام دهید.
  4. هنگامی که همه کارها را انجام دادید و مطمئن شدید مشکل رفع شده است به این آدرس بروید: Google Search Console > Security & Manual Actions > Manual Actions و یک درخواست بازبینی برای گوگل ارسال کنید.
  5. منتظر پاسخ گوگل بمانید، در سرچ کنسول گوگل به شما اطلاع خواهد داد که مشکل حل شده است و سایت شما دیگر قوانین گوگل رانقض نمی کند.

نکته: همیشه نسخه AMP و نسخه اصلی صفحات سایتتان را در ابزار URL Inspection بررسی‌ کنید تا دچار پنالتی نشوید.

10.کاربران باید حداقل یک مقاله رایگان بتوانند ببینند!

این جریمه برای سایت هایی است که بعد از ورود کاربران به یکی از صفحات درخواست ثبت نام و ورود می کنند. مطابق با قوانین گوگلوبسایت ها باید به کاربران اجازه بدهند تا حداقل یک مقاله یا محتوای رایگان را بتوانند در وبسایت ببینند.

در غیر این صورت با پنالتی مواجه خواهند شد.

این جریمه نیز به دو صورت روی سایت متخلف اعمال می شود:

  1. پنالتی فقط روی صفحه ای از سایت متخلف‌ اعمال می شود.
  2. پنالتی تمامی صفحات سایت را تحت تاثیر قرار می دهد و آن ها را از نتایج حذف می کند.

راه حل:

۱- اگر سایت شما نیاز به ورود کاربران برای مشاهده محتواها دارد باید تنظیمات ورود وبسایت خود را به گونه ای تنظیم کنید که حداقلکاربران بتوانند یک مقاله را بدون نیاز به ورود مطالعه کنند.

۲- بعد از اینکه تنظیمات سایت خود را اصلاح کردید درخواست بررسی مجدد را به گوگل ارسال کنید.

جالبه که بدونید قانون کلیک اول رایگان توسط گوگل بطور کامل لغو شده و دیگر این کار باعث پنالتی نمی شود.

سوالات متداول در مورد پنالتی گوگل

پنالتی گوگل چیست؟

گوگل خط قرمزهایی برای صاحبان سایت ها تعریف کرده است که به Manual Actions شناخته می شوند و اگر آن ها از این خط قرمزها عبور کنند صفحات سایت از نتایج گوگل حذف می شوند. وبمسترها باید Manual Actions ها را به خوبی بشناسند و همیشه طبق قوانین آن ها عمل کنند.

آیا پنالتی گوگل با جریمه الگوریتم های گوگل متفاوت است؟

بله. بسیاری از افراد تصور می کنند هر تغییر یا افت رتبه ای در گوگل به معنای پنالتی آن صفحه است در صورتی که پنالتی ها به سادگی رخ نمیدهند و قبل از اینکه گوگل وبسایتی را پنالتی کند به او در ابزار سرچ کنسول اخطار میدهد.

منبع SEJ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.