الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

0

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از تاثیرگذارترین و جدی ترین الگوریتم های گوگل یعنی الگوریتم مرغ مگس خوار بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

اجازه دهید تا کمی در زمان سفر کنیم، البته نه به گذشته های خیلی دور بلکه همین 12-13 سال پیش، و ببینیم که در این سال ها چه بر موتور جستجوی محبوب جهان یعنی گوگل گذشت.

سپس الگوریتم مرغ مگس خوار را از نزدیک میشناسیم و از الگوریتم مرغ مگس خوار می شنویم که به چه چیزهایی علاقه دارد و چطور می توانیم توجه این الگوریتم را به خود جلب نماییم.

اگر به ماجراجویی علاقه دارید سر جای خود محکم بنشینید و کمربندهای خود را ببندید تا به دنیای الگوریتم های گوگل وارد شویم.

در گذشته نتایج جستجوی گوگل به چه شکل بود؟

در گذشته نتایج جستجوی گوگل به چه شکل بود
در گذشته نتایج جستجوی گوگل به چه شکل بود؟

احتمال میدهم حداقل یک بار برای شما پیش آمده است که وقتی روی لینک یکی از نتایجی که گوگل به شما نمایش داده است کلیک کرده‌اید با چهره ای متعجب صفحه را برای همیشه بسته اید.

مثلا وقتی در گوگل دانلود آهنگ محسن یگانه را سرچ می کردیم، با سایت های نامربوطی مواجه می شدیم که هیچ ارتباطی با آهنگ محسن یگانه نداشت.

همان سایت هایی که هیچ محتوای بدرد بخوری نداشت و حتی آهنگی برای دانلود نداشت و کافی بود دستمان روی کلیک برود تا هزاران پنجره نامربوط تبلیغاتی پشت سرهم باز شود. به خاطر آوردید؟

اما حالا شاید بپرسید که چه اتفاقی افتاد که گوگل به تسخیر چنین سایت هایی درآمده بود؟ واقعیت این بود که برخی از سایت ها با ریختن کیلویی کلمات کلیدی در صفحه و خرید بک لینک اسپم نتایج برتر گوگل را در دست گرفته بودند.

اما گوگل هم کم نیاورد. او با ارائه الگوریتم های متعدد این سایت ها را شناسایی و از نتایج خود حذف کرد.

اولین الگوریتمی که گوگل معرفی کرد پاندا بود که به مقابله با محتواهای بی کیفیت و کپی پرداخت و حتی اگر همین الان هم سایتی محتوای خود را از یک سایت دیگر کپی کند الگوریتم پاندا با سایت متخلف برخورد می کند.

بعد از معرفی الگوریتم پاندا، گوگل الگوریتم دیگری به نام پنگوئن را معرفی کرد‌ که به مقابله و جریمه سایت هایی‌ تمرکز داشت که ‌بکلینک انبوه و اسپم خریداری می کردند.

الگوریتم گورخر نیز به مقابله با سایت های مختلف فروشگاهی پرداخت.

از این ها بگذریم چون قرار است در‌این مقاله به الگوریتم مرغ مگس خوار بپردازیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار

اما گوگل تصمیم گرفت به معنا و مفهموم کلمات جستجو شده نیز اهمیت بدهد. چرا؟

چون با وجود الگوریتم پاندا، تولید کنندگان سعی می کردند محتواهای منحصر بفرد بنویسند اما با تکرار کلمات کلیدی بصورت پشت سرهم سعی داشتند رتبه سایت خود را در نتایج جستجو (SERP) بهبود دهند.

با تکرار کلمات کلیدی کیفیت محتوا بسیار پایین می آمد و برای کاربران مسخره به نظر می رسید، اما وبسایت هایی که تولید محتوای خوبی انجام می دادند نمی توانستند رتبه خوبی بگیرند.

درنهایت در 20 آگوست 2013 گوگل در کنار دیگر الگوریتم های‌ خود یک الگوریتم دیگر به نام مرغ مگس خوار یا Hummingbird معرفی کرد که به معنا و مفهموم کلمات اهمیت می داد.

سرعت و دقت مرغ مگس خوار از ویژگی های بارز این پرنده است و به همین علت نام گوگل نام الگوریتم خود را از این پرنده انتخاب ‌کرده است.

کلمات با دقت و سرعت بسیار بالایی توسط الگوریتم مرغ مگس خوار شناسایی می شوند و گوگل آن ها را می فهمد.

این الگوریتم کلمات را به سرعت شناسایی می کند و مفهموم آن و کلمات مترادفش را درک می کند و صفحاتی را که صرفا کلمات کلیدی را تکرار کرده اند جریمه می کند.

در واقع گوگل از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار دو هدف داشت:

  1. محتواهای مرتبط تر را به کاربران نمایش دهد
  2. وبمستران را مجبور کند که محتواهای باکیفیت و با ارزشی را تولید کنند

لطفا همین الان در گوگل عبارت “آموزش فتوشاپ” را سرچ کنید، چه نتایجی می بینید؟

تغییری که در‌گوگل به وجود آمده است این است که دیگر با جستجوی این کلمه به صفحات اسپم و نامربوط نمی رسید بلکه احتمالا صفحاتی را‌ مشاهده می کنید که دارای چندین ویدئو آموزش فتوشاپ هستند یا مکان های آموزشگاه هایی را به شما نمایش‌ می دهد که آنجا می توانید فتوشاپ یاد بگیرید.

دقیقا به این معناست که گوگل نیاز شما را درک می کند و فقط صفحاتی را به شما نمایش می دهد که بتوانید نیاز‌ خود را به راحتی رفع کنید.

البته کار الگوریتم مرغ مگس خوار به همینجا محدود نمی شود بلکه شما نتایجی را مشاهده خواهید‌ کرد‌ که احتمالا شما را شگفت زده و متعجب می کند. تصویر زیر را ببینید.

سن سامان قدوس
سن سامان قدوس

من در این صفحه گوگل عبارت “سن سامان قدوس” را جستجو کردم و گوگل معنای جستجوی من را با سرعت بالایی درک کرد و نتیجه“28 سال” را به من نمایش‌ داد.

به علاوه در سمت چپ صفحه گوگل اطلاعات بیشتری از قبیل تاریخ تولد، بیوگرافی‌ کوتاه، ملیت، قد و وزن، تیم های فعلی و بسیاری اطلاعات تکمیلی را‌ به من نمایش داده است، درواقع گوگل سعی دارد اطلاعات مفید مرتبط زیادی را در کوتاه ترین زمان ممکن به من بدهد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل چطور کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم کار اصلی این الگوریتم دوست داشتنی پیدا کردن و فهمیدن معنا و مفهوم کلمات است.

برای مثال اگر شما سرچ کنید “دندانپزشکی در شیراز” گوگل به سرعت کلمات مرتبط به “دندانپزشک” و”شیراز” را در‌ کنار هم قرار میدهد و مفهوم آن ها را درک می کند.

سرچ گوگل دندانپزشکی در شیراز
سرچ گوگل دندانپزشکی در شیراز

مثلا برای دندان پزشکی کلمات “لمینت دندان”، “کامپوزیت” ، “کشیدن دندان” را گوگل درنظر میگیرد.

نتیجه این بررسی توسط الگوریتم مرغ مگس خوار این است که عبارت های “بهترین دندانپزشک شیراز” یا “قیمت لمینت دندان” هم مرتبط با کلمه جستجو شده شناخته خواهد شد و در‌ بخش جستجوهای مرتبط گوگل نمایش داده می شود.

احتمالا در گذشته برای اینکه نتیجه دلخواهتان را از‌گوگل بگیرید مجبور بودید تا کلمات مد نظرتان را به اشکال مختلف جستجو کنید؛ اما درحال حاضر الگوریتم مرغ مگس خوار با گراف دانش گوگل یا (Semantic search) این کار را تا جای ممکن برای کاربران خود ساده کرده است. ممکن است ندانید گراف معنایی گوگل دقیقا چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این مورد را به شما توضیح دهم.

گراف دانش گوگل چیست؟

هنگاهی که شما یک کلمه را جستجو می کنید، شما نمی خواهید فقط یک صفحه را مشاهده کنید بلکه می خواهید هدف و جواب پرسش خود را در‌کوتاه ترین زمان ممکن بگیرید.

در اینجا گراف دانش گوگل به شما کمک می کند تا به هدف اصلی خود دست پیدا کنید و درگیر صفحاتی که شما را به مقاصد نامعلومی برند نشوید.

گراف دانش گوگل دقیقا یک سال قبل از راه اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار شزوع به کار کردن و هدف آن نمایش نتایج دقیق و هدفمند در سریعترین زمان برای پاسخ به نیاز کاربران در مورد اشخاص و مکان های مختلف بود.

گوگل این اطلاعات ارزشمند را در سراسر اینترنت یه سایت های بسیار معتبر مثل ویکی پدیا جمه آوری می کند و به کاربران نمایش میدهد.

مثلا وقتی شما نام استاد فرشچیان را در گوگل جستجو می کنید. فقط اطلاعات بیوگرافی او را مشاهده نمی کنید بلکه گوگل تابلوهای معروف او و هنرمندان هم سبک را نیز به شما نمایش میدهد.

اما واقعا گوگل از کجا میداند که این اطلاعات دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز داریم؟ اینجاست که باید یک قابلیت بینظیر دیگر گوگل به نام جستجوی معنایی را بشناسیم.

جستجوی معنایی یا Semantic search چیست؟

جستجوی‌ معنایی چیزی بیشتر از جستجوی کلمه ای است. درواقع در‌جستجوی معنایی توجه گوگل ویژه به معنا و مفهوم کلماتی است که جستجو می شود.

در جستجوی‌معنایی گوگل می کوشد تا با شناختی که از شما دارد بر اساس موقعیت جغرافیایی، تاریخچه جستجوی شما و دیگراطلاعاتی که از شما تاکنون جمع آوری کرده است بهترین نتیجه را به شما نمایش دهد.

جمع بندی

حال به انتهای مقاله معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار رسیدیم و سعی کردیم در این مقاله شما را به یک سفر خیالی در دورانی ببریم که از جستجو در گوگل رنج میبردیم چون الگوریتم های گوگل به پیشرفتگی امروز نبودند و صفحات نامربوط زیادی در نتایج جستجو گوگل نمایش داده می شد.

اما پس از آن الگوریتم مرغ مگس خوار در کنار سایت الگوریتم ها متولد شد، همچنین یاد کرفتیم که چطور گراف دانش گوگل اطلاعات را به ساده ترین حالت ممکن به ما نمایش می دهد.

از امروز فقط روی تولید محتوای با‌کیفیت تمرکز کنید و اصلا نگران الگوریتم مرغ مگس خوار نباشید چرا که تا زمانی که شما در چهارچوب قوانین گوگل قدم بردارید این الگوریتم ها هیچ خطری برای سایت شما نخواهند داشت.

بدون شک آینده سئو و دیجیتال مارکتینگ از آن کسانی است که به دنبال ایجاد ارزش هستند و نه دور زدن الگوریتم های گوگل.

اگر از محتوای این مقاله لذت بردید‌ یا اگر سوالی‌ در‌مورد این الگوریتم دوست داشتنی داشتید حتما در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

ما در وبسایت پلاتیوم تلاش میکنیم تا جدیدترین مباحث آموزش سئو را برای شما با بیانی ساده و متفاوت توضیح دهیم.

تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار بر چه چیزی است؟

الگوریتم مرغ مگس خوار بر معنا و مفهوم کلمات تمرکز دارد. این الگوریتم اجازه نمی دهد وبسایت ها با استفاده بی دلیل و پر تعداد کلمات کلیدی، گوگل را دور بزنند و رتبه های بالایی را در گوگل کسب کنند.

چگونه الگوریتم مرغ مگس خوار سایت ما را جریمه نمی کند؟

ما می توانیم با استفاده صحیح از کلمات هم معنی و LSI ها در مقالات و همچنین عدم تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، نظر الگوریتم مرغ مگس خوار را جلب کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.