محتوای سئو شده چیست | آموزش تولید محتوا بر اساس اصول سئو

0

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. یکی از این پارامترها محتوای سئو شده است و در این نوشتار قصد داریم تا به شما بگوییم چگونه محتوایی بنویسید که نه تنها مورد پسند کاربر باشد؛ بلکه از نظر گوگل نیز امتیاز بالایی دریافت کند.

شما با این کار می توانید ترافیک زیادی را به سمت سایت خود هدایت کنید و این یعنی موفقیت شما در سئو!

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده به معنای آن است که ما محتوایی تولید کنیم که در کنار رفع نیاز های کاربر و کاربردی بودن، معیارهای مهم از نظر گوگل را نیز داشته باشد.

گوگل باید در ابتدا محتوای یک صفحه را درک کند تا آن را در نتایج جستجو نشان دهد.

برای آنکه به درک درستی از محتوای سئو شده برسیم، باید در ابتدا با مفهوم سئو و انواع محتوا آشنا شویم.

سئو چیست؟

سئو سرواژه ی عبارت Search Engine Optimization  و به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

هدف از سئو، نمایش سایت در نتایج است و هرچه شما بیشت در معرض دید کاربران قرار بگیرید، درآمد بیشتری از سایت کسب خواهید کرد.

سئو فرآیندی پیچیده است و باید مراحل زیادی را طی کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

یکی از بخش های سئو، با نام سئوی داخلی شناخته می شود و سئوی محتوا نیز زیر مجموعه ی این بخش محسوب می شود.

انواع محتوای سئو شده

پیش از آن که به آموزش نوشتن محتوای سئو شده بپردازیم، باید تعریف درستی از محتوا داشته باشیم.

منظور ما از محتوا صرفا محتوای متنی نیست و سایر مدل های محتوایی مانند تصویر، ویدیو، صوت، انیمیشن، اینفوگرافیک و … را نیز در بر می گیرد.

به صورت کلی می توان انواع محتوا را در دسته بندی های زیر قرار داد:

  • بلاگ پست : اغلب وب سیات ها قسمتی با عنوان وبلاگ یا مجله دارند. این محتوا می تواند شامل اخبار جدید، آموزش و چک لیست های مهم باشد و به طور معمول ترکیبی از متن و رسانه های مختلف است.
  • صفحات استاتیک : صفحات استاتیک صفحاتی هستند که محتوای آن ها به مرور زمان تغییر نخواهد کرد و در بازه های زمانی طولانی ثابت هستند. از جمله این صفحات می توان به تماس با ما و درباره ما اشاره کرد.
  • محصولات : برای آن که کاربران با خدمات و محصولات شما آشنا شوند، باید برای هریک توضیح مناسبی را ارائه کنید.
  • لندینگ پیچ : صفحات فرود یا همان لندینگ پیج ها صفحاتی هستند که می خواهید پیش از هر چیزی کاربر به آن صفحه مراجعه کند. از این صفحات بیشتر در کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود.

راهنمای نوشتن محتوای سئو شده

برای آن که بتوانید محتوایی سئو شده بنویسید، باید طیق اصول خاصی پیش بروید.

مهم نیست که محتوای شما در کدام یکی از دسته های نامبرده قرار می گیرد، برای آن که بتوانید نظر کاربر و گوگل را جلب کنید باید نکات زیر را در دستور کار خود قرار دهید.

تولید محتوا بر اساس سئو یکی از مواردی است که اگر آن را به خوبی انجام دهید، می توانید بخش عمده ای از فرایند سئو سایتتان را پیش ببرید بدون اینکه هزینه های زیادی برای خرید بک لینک بپردازید.

1. تحقیق کلمات کلیدی؛ اولین گام تولید محتوا

پیش از آن که دست به قلم شوید، باید بدانید که کلمات کلیدی محتوای شما چه چیزهایی هستند.

با دانستن این کلمات نه تنها نیاز کاربران را پیدا می کنید، بلکه شانس خود را برای کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو بیشتر می کنید.

بعد از آن که لیستی از این کلمات را بدست آوردید باید آن ها را بر اساس مفاهیم زیر دسته بندی کنید.

  • انتخاب اصلی ترین کلمه ی کلیدی
  • انتخاب کلمات کلیدی طولانی تر ( Long-Tail Keywords)
  • انتخاب گروهی از کلمات مترادف و مرتبط (LSI)
  • استفاده ی صحیح و بهینه از کلمات کلیدی استخراج شده

حال که به این جمع بندی رسیدید، باید کلمه ی کلیدی اصلی را در آدرس صفحه (URL)، عنوان صفحه، تیتر اصلی یا همان تگ H1 و در بدنه ی محتوا به کار بگیرید و از کلمات لانگ تیل و مرتبط، در تیترهای ثانویه و بدنه ی متن استفاده کنید.

در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه شده است.

استفاده از کلید اصلی در پاراگراف اول متن

همانطور که گفتیم کلید اصلی را باید در h1، آدرس و عنوان صفحه درج کنید.

مهم ترین بخش هر محتوا اولین پاراگراف آن است؛ بنابراین باید در این قسمت نیز کلید اصلی را بیاورید.

این کار نه تنها به درک بهتر گوگل از هدف شما کمک می کند؛ بلکه کاربر را مطمئن می کند که محتوای این صفحه پاسخ نیاز وی است.

استفاده از کلمات کلیدی بلند در تیترهای ثانویه

در سال های گذشته تکرار کلمه کلیدی به سئو شدن محتوا کمک می کرد اما با توجه به تغییرات و پیشرفت گوگل دیگر این تکنیک جواب نمی دهد.

به جای این کار بهتر است شما از کلمات کلیدی طولانی تر کمک بگیرید. علاوه بر بدنه ی محتوا بهتر است در تیترها نیز از این کلمات کمک بگیرید.

برای آن که بتوانید این کلمات کلیدی را پیدا کنید، ابزارها و روش های متنوعی وجود دارد اما ساده ترین راه این است که کلیدی اصلی خود را در کادر جستجوی گوگل وارد کنید و با زدن دکمه اسپیس منتظر بمانید تا پیشنهادات گوگل برای شما ظاهر شود.

پیشنهادات گوگل Google Related searches
پیشنهادات گوگل Google Related searches

این پیشنهادات بر اساس میزان سرچ کاربران انتخاب شده اند؛ بنابراین بهترین راه برای آشنایی با نیاز آن هاست.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

همانطور که می دانید برخی کلمات از لحاظ مفهومی دارای معنای یکسانی هستند.

برای آن که بتوانید با تمامی شکل های کلمه ی کلیدی خود در نتایج ظاهر شوید، باید این کلمات مرتبط را پیدا کنید و در بدنه ی متن و یا تیترهای داخلی از آن ها استفاده کنید.

گوگل از طریق الگوریتم رنک برین می تواند مفهوم این کلمات را درک کند؛ بنابراین برای نوشتن محتوای سئو شده به این نکته دقت کافی را داشته باشید.

برای یافتن کلمات مرتبط یا همان LSIs می توانید بخش related searches گوگل را بررسی کنید.

البته به غیر از این لیست می توانید از ابزارهایی مانند LSI Graph کمک بگیرید.

LSIGraph وبسایت
LSIGraph وبسایت

این ابزار از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند و به راحتی می توانید تحقیق کلید را انجام دهید.

2. تلفیق متن و سایر مدل های محتوایی

درک گوگل از محتوای متنی نسبت به انواع دیگر به ویژه در زبان فارسی بهتر و کامل تر است.  

به همین دلیل بهتر است که رسانه های مختلف را با متن آمیخته کنید تا علاوه بر جلب رضایت کاربر، گوگل نیز متوجه محتوای صفحه ی شما شود.

به عنوان مثال اگر پادکستی را در سایت خود منتشر کرده اید، می توانید خلاصه ای از آن و یا توضیحاتی را در کنار آن قرار دهید.

برای سایر رسانه ها مانند تصویر و فیلم نیز این روال را به کار ببندید.

3. بررسی هدف کاربر از جستجوی کلید اصلی

گوگل بیش از 200 پارامتر دارد اما اکثر این پارامترها حول رضایت کاربر می چرخند. به همین دلیل پیش از هر چیزی باید رضایت و هدف کاربر از جستجو را مدنظر داشته باشید.

به عنوان مثال شما می خواهید مقاله ای در جهت آموزش تولید محتوا بنویسید.

در قدم اول باید بدانید که وقتی کاربر عبارت ” آموزش تولید محتوا” جستجو می کند، توقع دارد با چه محتوایی روبرو شود.

برای کسب اطلاعات در زمینه ی هدف کاربر ساده ترین راه این است که همان عبارت را جستجو کنید و بینید که نتایج برتر چه عناوین و تیترهایی را پوشش داده اند.

در تکمیل همین مثال باید بگوییم که هدف کاربر از جستجوی “آموزش تولید محتوا” به دنبال مطلبی جامع و دقیق است که با خواندن آن بتواند به پاسخ سوالات خود برسد.

4. جامعیت و طول محتوا

طبق بررسی های رسمی انجام شده، محتواهای بلندتر شانس بیشتری در کسب جایگاه بالاتر دارند و این قاعده بر کسی پوشیده نیست.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که نباید کیفیت مقالات را فدای کمیت کرد.

اگر محتوای شما کییفت بالایی داشته باشید، توسط کاربران به اشتراک گذاشته خواهد شد و این یعنی موفقیت شما در مسیر بازاریابی دیجیتال!

بنابراین در وهله ی اول کیفیت را مد نظر داشته باشید اما حتی الامکان سعی کنید به صورت جامع به آن مطلب بپردازید تا طول محتوای شما نیز مناسب باشد.

نکته ی قابل تامل در محتواهای بلند این است که کاربران باید بتوانند به سادگی به قسمت های مختلف آن هدایت شوند.

برای سهولت دسترسی کاربارن می توانید از جدول محتوا استفاده کنید. این جدول در ابتدای مطلب شما قرار می گیرد و شامل تیترهای اصلی است و با کلیک بر روی هر تیتر کاربر به بخش مورد نظر هدایت می شود.

5. توجه به لینک سازی داخلی

یکی دیگر از موارد مهم در محتوای سئو شده، لینک سازی داخلی بین صفحات و مقالات است.

وجود این لینک ها مزیت های بسیاری دارد. اولین مزیت این است که می توانید کاربران را به سایر صفحات هدایت کنید و علاوه بر بالا بردن مدت زمانی که در سایت شما سپری می کنند، بازدید صفحاتتان را نیز بیشتر خواهید کرد.

از سوی دیگر این لینک های داخلی ربات های گوگل را به صفحات دیگر وصل می کنند و این کار باعث سرعت بخشید به ایندکس شدن صفحات سایت شما خواهد شد.

در لینک سازی داخلی به انکرتکست ها نیز توجه کنید. این انکرتکست ها به درک گوگل از هدف صفحه کمک شایانی خواهند کرد؛ بنابراین از انکرتکست های با معنی و مطابق با کلید همان صفحات استفاده کنید.

6. ارجاع دادن کاربر به منابع غنی و معتبر

بسیاری از افراد نسبت به لینک سازی خارجی ترس و واهمه دارند اما باید بگوییم که اگر تعداد درستی از این لینک های خارجی را در متن خود قرار دهید، نه تنها برای شما ضرری ندارد؛ بلکه سیگنال مثبتی به گوگل می فرستید.

نکته ی قابل توجه این است که حتما منبع معرفی شده باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد و کاملا ارتباط موضوعی با آن محتوا داشته باشد.

این کار باعث می شود تا کاربران اطلاعات بیشتری راجع به موضوع موردنظرشان کسب کنند اما همواره توجه داشته باشید که در این کار افراط نکنید.

7. خوانا بودن محتوا

هرچقدر که شما محتوایی یونیک و باکیفیت بنویسید اما ساختار مطالب از نظر خوانایی درست نباشد، به نتیجه ی مطلوب نخواهید رسید.

مطلب شما باید ساختاریافته باشد تا کاربر بتواند به راحتی ارتباط میان بخش ها را درک کند. برای افزایش خوانایی مطلب می توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

  • نوشتن جملات و پاارگراف های کوتاه
  • تغییر رنگ بخشی از محتوا
  • بولد و یا ایتالیک کردن کلمات مهم
  • استفاده از فونت مناسب و خوانا
  • تعیین سایز مناسب برای تیترها و پاراگراف ها
  • استفاده از تصاویر، جداول و لیست
  • توجه به محتواهای غیرمتنی

تولید محتوای سئو شده تنها به معنای بهینه سازی متون نیست؛ بلکه شما باید تمام رسانه های داخل صفحه را بهینه کنید.

یکی از رایج ترین این رسانه ها، تصویر است که باید برای بهینه سازی تصاویر از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  • بهینه سازی حجم تصویر
  • نامگذاری تصاویر به صورت معنادار و شامل کلمه کلیدی
  • تعیین ویژگی Alt تصاویر
  • نوشتن توضیحات مرتبط برای عکس

توصیف محتوا توسط داده های ساختار یافته

استراکچر دیتا و یا همان داده های ساختار یافته در درک موتور جستجوی گوگل ا محتوا نقش پررنکگی را ایفا می کنند.

این داده ها انواع مختلفی مانند اسکیماهای متنوع برای نوشته ها، دستور پخت غذا، نقد و بررسی، امتیازدهی و … دارند و در سال های اخیر بسیار مورد توجه گوکگل و صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است.

دسته بندی مطالب

دسته بندی مطالب جزو موارد مستقیم تاثیرگذار در سئوی محتوا نیست اما در کراول گوگل نقش موثری را ایفا می کند.

شما باید برای محتواهای خو دسته بندی های اصولی و با معنایی بسازید و آن را در قسمت های مختلف مانند منوی سایت، سایدبار و بردکرامپ نمایش دهید.

برای این کار تنها کافیست مطالب خود را دسته بندی کنید و بر اساس نوع یا موضوع آن ها را به دسته ی مربوطه اضافه کنید.

توجه به call to action

کال تو اکشن که به طور اختصار به آن CTA نیز می گویند، به معنای فراخوانی و دعوت کاربران به انجام اقداماتی مانند ثبت نام، ورود به سایر صفحات، درج نظرات و کارهایی از این قبیل است.

هر محتوایی که تولید می کنید قطعا هدفی دارد و برای رسیدن به هدف باید در جای مناسبی از محتوا کاربر را به سوی این هدف سوق دهید.

توصیه میکنم حتما چکلیست سئو محتوا را در مقاله چک لیست سئو ببینید.

تدوین استراتژی تولید محتوا

تا به اینجا متوجه شدیم یک محتوای سئو شده باید چه مواردی را در دل خود داشته باشید.

اما اصلی ترین موضوع برای تولید محتوای وب سایت این است که شما طبق یک نقشه ی راه پیش بروید.

استراتژی تولید محتوا دربرگیرنده ی موارد زیر است:

  • تعیین نوع محتوا
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تدوین تقویم محتوایی
  • تعیین هدف محتوا
  • شناخت پرسونای مخاطبین

جمع بندی از تولید محتوای سئو شده

شما تنها با نوشتن محتوا به موفقیت در سئو نمی رسید؛ بلکه باید در کنار سایر فعالیت های مهم انتشار محتوای منظم و کاربرپسند را رد دستور کار خود قرار دهید.

در مرحله ی آخر شما باید یک بار دیگر محتوای تولید شده را از نظر خوانایی، نگارشی و صحت مطالب بررسی کنید و تمام نکاتی که در این مطلب بیان شد را در آن پیاده سازی کنید.

سئو محتوا بخشی مهم در دنیای سئو است. اگر قصد یادگیری سئو را دارید توصیه میکنم حتما صفحه آموزش سئو وبسایت ما را مطالعه کنید زیرا وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است.

در صورت وجود سوال و یا نیاز به مشاوره تنها کافیست در کامنت ها سوال خود را بپرسید.

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده به محتوایی گفته می شود کهنه تنها نیاز کاربر را به درستی پاسخ میدهد بلکه از نظر موتورهای جستجو همانند گوگل قابل درک است و قادر است رتبه خوبی در نتایج جستجو بگیرد.

با عدم رعایت قوانین سئو محتوا می توان رتبه های خوبی گرفت؟

قطعا خیر. فراموش نکنید اولین فاکتوری که برای گوگل مهم است، محتواست. پس بدون داشتن محتوای مناسب امکان گرفتن رتبه نزدیک به صفر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.