لینک سازی داخلی | صفر تا صد اصول و قواعد مهم

0

چه به دنبال بهینه  سازی سایت باشید و در این حوزه نیمچه فعالیتی هم داشته باشید و چه تاکنون، گذرتان به این حوزه هم نیفتاده باشد و تنها در حد چند جستجوی ساده هوای بهینه سازی در سرتان افتاده، بدون شک بسیار شنیده یا مقالات زیادی خوانده اید که در مورد لینک  سازی داخلی صحبت کرده اند و تا توانسته اند در بیان مزایای آن کم نگذاشته اند.

در این مقاله، هدف آن است که با لینک های داخلی آشنا شویم و به هرآنچه که به این گوهر نایاب سئو مربوط می شود، اشاره کنیم اما نه آنطور که تا به حال در مورد آن شنیده اید.

هدف، ارائه ی مطالب جامع و کاربردی در مورد لینک سازی داخلی است تا کسانی که به این حوزه نیز ورود نکرده اند، از مطالعه ی این مقاله به فهم درستی از مطلب نائل شوند.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک داخلی یا همان Internal Link از ساده ترین تعریف برخوردار است اما نباید گول این سادگی را خورد! این عنوان را تنها در هفت کلمه می توان تعریف کرد: «رفتن از یک صفحه به صفحه ی دیگر».

در بیان بهتر، لینک های داخلی  همان ارجاعاتی هستند که قطعاً در بالا و پایین کردن صفحه ی یک سایت با آنها مواجه شده  و از طریق کلیک کردن بر روی آنها، به صفحه ی دیگری از همان سایت منتقل شده اید.

اگر چنین موردی را تجربه کرده اید، چندان هم ناآشنا به بحث نیستید؛ چون همان لینک سازی داخلی است.

در لینک سازی داخلی، انکرتست ها و صفحه ی لینک شده اهمیت بسزایی دارند و این اهمیت زمانی بیشتر می شود که بدانید ارتباط میان این دو را باید حفظ کرد و به بیراهه نرفت.

به عنوان توضیح، در مثال باید گفت: اگر قصد دارید در مورد آموزش فتوشاپ لینک بسازید، باید کلمه ی کلیدی و صفحه ی مقصد هردو به دنبال یک چیز باشند.

لینک کردن از آموزش فتوشاپ و رسیدن به صفحه ای با عنوان تازه ترین ترفندهای فضای مجازی، همان چیزی است که لینک‎ سازی را از پای بست ویران می کند.

انکرتست/ anchor text چیست؟

پیش از پرداختن به ادامه ی بحث و از آنجا که صحبت از انکرتست ها شد، لازم است جهت آشنایی تعریفی مختصر از آنها داشته باشیم. بدون شک در خواندن سایت ها با کلماتی مواجه شده اید که به وسیله ی تغییر رنگ، فونت متفاوت و… از دیگر کلمات متمایز شده اند. این کلمات، انکرتست نام دارند.

انکرتست ها کلماتی هستند که با کلیک کردن بر روی آنها به صفحه ی دیگری از سایت لینک می شوید و می توانید محتوایی مرتبط با بحث را بطور مجزا مورد مطالعه قرار دهید. این کلمات بسیار اهمیت دارند و از آنجا که در لینک سازی بیشتر با آنها مواجه هستیم، نباید بی تفاوت از کنارشان عبور کرد.

اهمیت لینک سازی داخلی

در اهمیت لینک های داخلی همین کافی است که به سهولت دسترسی کاربران به محتوای مدنظر اشاره داشته باشیم. از آنجا که ساختن لینک های داخلی موجب افزایش بازدید سایت توسط کاربران شده و اعتبار سایت در موتورهای جستجو را بالا می برد، ضرورت دارد با داشتن استراتژی لازم جهت لینک سازی، رضایت کاربران بیشتری را جلب کنیم و پاداش خود را از گوگل بگیریم. برای فهم استراتژی یاد شده خالی از لطف نیست به مطلب بعد توجه داشته باشید.

سه استراتژی مهم در لینک سازی داخلی
سه استراتژی مهم در لینک سازی داخلی

سه استراتژی مهم در لینک سازی داخلی

برای آن که بتوانید در لینک سازی داخلی موفق عمل کنید، قطعا باید نقشه ی راه یا همان استراتژی داشته باشید تا به مقصد برسید. در ادامه با 3 استراتژی اصلی و کاربردی اشنا خواهید شد.

جذب کاربران سایت

از آنجا که کاربران هسته ی اصلی در لینک سازی داخلی محسوب می شوند، باید بیش از هرچیز دیگری سلیقه ی آنان را در اولویت قرار داد. این کاربران هستند که تصمیم می گیرند به سایت و صفحه ی شما بها دهند یا نه؛ از این رو تلاش شما باید در جلب رضایت آنان باشد.

جذابیت محتوا یک رکن اصلی در تقابل با کاربران سایت است که باید آن را رعایت نمود. از آنجا که در لینک سازی این مسئله شدت می یابد، باید به دنبال ارائه ی محتوای جذاب و لینک دهی باکیفیت باشید تا مخاطب با دست پر صفحه را ترک کند.

تعادل سازی در لینک ها

ارتباط میان لینک ها و برقراری تعادل در تعدادشان، عامل مهمی است که بی تأثیر در سرنوشت سایت نیست. به جای اینکه لینک های متعددی بسازید و اعتبار انکرتست ها را نیز پایین بیاورید، در صورت لزوم کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید. بهره مندی از چند انکرتست قوی و تعادل سازی بین آنها، بیشتر از ساخت انکرست های زیاد اما بی کیفیت جواب می دهد.

تولید محتوای باکیفیت

برای لینک سازی نباید به کمترین ها بسنده کرد. اگر قصد دارید لینک های داخلی متنوع و متعددی ایجاد کنید، به فراخور آن باید در پی افزایش محتوا و بالا بردن کیفیت آن نیز باشید.

سرانجام لینک های داخلی زمانی به موفقیت ختم می شود که محتوای سئو شده باکیفیت تولید کنید و از اصول لازم جهت لینک دهی مناسب، بهره مند باشید.

با این اشتباهات با لینک سازی داخلی خداحافظی کنید!
با این اشتباهات با لینک سازی داخلی خداحافظی کنید!

با این اشتباهات با لینک سازی داخلی خداحافظی کنید!

یک فرد حرفه ای و متخصص در سئو، هرگز مرتکب اشتباهاتی که موجب ضربه زدن به لینک سازی داخلی شود، نخواهد شد. این آسیب که ضربه ی بزرگی به اعتبار صفحه و خوانندگان وارد می کند، بیشتر از سمت افراد خام و بی تجربه انجام می شود که تازه وارد این حوزه هستند و راه زیادی تا پخته شدن دارند.

اگر نمی خواهید در بهینه سازی سایت و بهبود استراتژی لینک سازی به شکستی اسف بار دچار شوید، از اشتباهات رایج زیر پرهیز کنید:

۱) همه ی تخم  مرغ هایتان را در یک سبد نچینید

اجازه دهید اولین اشتباه رایج را با یک مثال ساده توضیح دهیم. اینکه می گویند تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید، بدین معناست که در صورت آسیب به سبد، همه ی تخم مرغ ها از دست خواهید داد.

لینک سازی داخلی نیز سرنوشتی مشابه دارد. اگر کلمات کلیدی مطلوب را تنها در یک صفحه بگنجانید و بی توجه به حجم انکرتست های خوب تان باشید؛ در اینصورت شک نکنید که صفحه را از دست خواهید داد.

٢) انکرتست تکراری ممنوع

انکرتست های بکار رفته باید به تناسب حجم محتوا روی صفحه پیاده شوند؛ نباید آنقدر کم باشند که لینک سازی داخلی محقق نشود و نه آنقدر زیاد باشند که حواس خواننده را پرت کنند.

در این بین، اگر تکراری باشند اوضاع چندین برابر بدتر می شود. اینکه تا چشم کار کند صفحه مملو از کلمات کلیدی تکراری باشد، موجب ضعیف نشان دادن محتوا می شود و دیگر رغبتی در خواننده برای دنبال کردن مطلب ایجاد نخواهد کرد. برای رفع این مشکل، کافی است در وهله ی اول، دامنه ی لغات خود را قوی کنید و از واژگان مشابه بهره بگیرید.

٣) هرگز برای یک مقصد، دو لینک متفاوت قرار ندهید

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهاتی که ناشی از بی دقتی در لینک سازی است، این است که مخاطبان را با دو انکرتست مجزا به یک صفحه هدایت کنید. این کار نه تنها اشتباه محض است؛ بلکه صفحه ی مقصد را نیز در چشم خواننده و گوگل از اعتبار می اندازد.

۴) بدون استراتژی مناسب دست به لینک سازی نزنید

اگر تصور می کنید هرجای متن که خواستید، می توانید لینک دهید و مخاطب را غافل گیر کنید، باید بگوییم سخت در اشتباهید. لینک سازی نیاز به استراتژی مطلوب دارد تا هم مورد تشویق مخاطب باشید و هم تأیید گوگل را کسب کنید.

رایج ترین اشتباه در این بحث آن است که انتهای مقاله را با انکرتست های کلیشه ای از قبیل «برای ادامه ی مطلب کلیک کنید» و… پر کنید و تا می توانید لینک دهید. برای لینک سازی باید عاقلانه رفتار کنید و بسته به نیاز مخاطب و کشش متن، از این امتیاز استفاده کنید.

جمع بندی از صفر تا صد لینک سازی داخلی

هرآنچه که گفته شد، تنها قطره ای در برابر دریای سئو و بهینه سازی سایت محسوب می شود. اگر دوست دارید در این حوزه جا خوش کنید و به یکی از برترین های آن تبدیل شوید، از مطالب بالا و تمام آموزش هایی که ضروری است، دریغ نکنید. شک نداشته باشید که دقت و اعتماد به مطالبی که می آموزید، سهم بسزایی در رشد شما خواهد داشت.

وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو در ایران است و به شما توصیه میکنیم حتما آموزش سئو را از وبسایت ما دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.