کیورد ریسرچ چیست و چگونه انجام می شود؟

0

خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج! همه ی ما بارها و بارها این ضرب المثل و مصداق های اون رو دیدیم. حالا چه ارتباطی بین این مثل و سئو وجود داره؟

کاملا مشخصه؛ خشت اول محتوای سئو شده ، تحقیق کلمات کلیدی هستش و باید به شکل کاملا اصولی و درست انجام بشه. به خاطر این حجم از مهم بودن تحقیق کلمات کلیدی در سئو امروز می خوایم راجع به این مسئله و راهکارهای بهینه ای که وجود دارن صحبت کنیم.

پس ما رو تا انتها همراهی کنید. اما قبل از هر چیزی باید بدونیم مفهوم کلمه کلیدی چیه که بتونیم راجع به اون تحقیق کنیم.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی در واقع همون عبارتی هستش که کاربر برای رسیدن به هدفش سرچ می کنه. با یک مثال اگر بررسی کنیم، خیلی شفاف تر هم میشه. فرض کنید شما فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید.

کاربر شما قصد خرید رژ لب X رو داره. توی این شرایط کاربر سرچ می کنه خرید رژ لب X و یا قیمت رژ لب X؛ پس کلمه ی کلیدی میشه همون عبارت “خرید رژ لب X”.

یک صفحه ممکنه چندین کلمه کلیدی داشته باشه و حتی یک کلمه کلیدی به صورت های مختلفی سرچ بشه. مثل خرید اینترنتی و خرید آنلاین که یک مفهوم هستن اما به دو صورت متفاوت جستجو میشن.

حالا که فهمیدیم keyword یا کلمه کلیدی چیه، بریم منظور از تحقیق کلمه کلیدی یعنی چی؟

منظور از تحقیق کلمه کلیدی چیست؟
منظور از تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

منظور از تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

برای اینکه بتونید از طریق سایت به درآمد برسید، باید بدونید که دقیقا روی چه کلمات کلیدی سرمایه گذاری کنید تا کاربرهایی که دقیقا جامعه ی هدف شما هستن، به سایت شما برسند.

اگر شما صفحه ی این محصول رو با کلمه کلیدی اشتباه سئو کنید، کسایی که به دنبال خرید هستن به سایت شما مراجعه نمی کنن و قطعا تراکنشی اتفاق نمیفته که برای شما هم سودآور باشه.

به همین فرآیندی که به دنبال این کلمات کلیدی می گردیم، اصلاحا میگن تحقیق کلمات کلیدی یا همون Keyword Research! این مرحله اولین قدمی هست که باید در مسیر بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برداریم.

حالا که فهمیدیم چقدر پیدا کردن این کلمات کلیدی مهمه، بریم سر اصل مطلب یعنی روش های تحقیق کلمه کلیدی.

روش های تحقیق کلمه کلیدی

راه های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود داره و در ادامه تمامی روش های موجود رو با هم بررسی می کنیم تا بتونیم لیست کاملی از کلماتی که برای کسب و کار ما سودآور هستند رو پیدا کنیم.

مرحله ی اول : زیر و روی کسب و کارتون رو بشناسید!

در وهله ی اول شما باید به عنوان صاحب یک کسب و کار به خوبی چم و خم کار خودتون رو بشناسید. حتی اگر قرار نیست خودتون به تنهایی کارهای سئو و تحقیق کلمات کلیدی سایت رو انجام بدید، بای اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتونید با سئوکار در میون بگذارید.

اگر اطلاعاتتون خیلی کامل نیست، اول از همه در رابطه با کاری که می خواید انجام بدید، حسابی تحقیق کنید. در روند همین تحقیقات به محصولات پرفروش و مسائلی می رسید که کاربران هدف شما به دنبال اون ها هستند.

بعد از اینکه مطمئن شدید دقیقا قراره روی چه مباحثی تمرکز کنید، به مرحله ی بعدی میریم.

مرحله ی دوم: طوفان فکری رو به پا کنید!

حالا که زیر و بم کارتون رو شناختید، باید از این اطلاعات کمک بگیرید تا کلیدهاتون رو پیدا کنید. اگر توی مسیر کسب و کارتون شریک یا همکاری دارید، حتما یک جلسه با هم مشخص کنید و خودتون رو به جای مشتریان بگذارید.

حالا ببینید به عنوان یک مشتری، خودتون چه کلماتی رو توی گوگل سرچ می کنید تا به اون محصول یا سرویس برسید؟ واسه درک بهتر تصور می کنیم که یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی داریم.

یکی از دسته بندی هامون که کرم پودر هستش رو در نظر می گیریم. به عنوان یه کاربر اگر بخوایم کرم پودر بخریم قاعدتا یکی از موارد زیر رو سرچ می کنیم:

  • خرید کرم پودر
  • قیمت کرم پودر
  • کرم پودر برند X
  • کرم پودر مات
  • و ….

حالا از این لیستی که از طریق طوفان فکری به دست آوردید، ممکنه تعدادی از مواردش به درد کسب و کار شما نخوره و باید حذف کنید. اگر شک دارید به این لیست، اصلا نگران نباشید؛ چون تو مراحل بعدی رفته رفته این لیست رو تکمیل و اصلاح می کنیم.

مرحله ی سوم: کی جرات کرده با ما رقابت کنه!

تو قدم اول باید این رقبای سرسخت رو پیدا کنیم؛ چون بهمون کمک می کنند که بتونیم کلمات کلیدی که پر ترافیک هستند رو پیدا کنیم.

برای این که رقیب هامون رو پیدا کنیم، باید کلماتی که تو مرحله ی قبلی، یعنی طوفان فکری پیدا کردیم رو سرچ کنیم و ببینیم که کدوم سایت ها تونستن رتبه ی بهتری کسب کنند.

تو این مرحله حواستون باشه منظور ما از رقیب دیجی کالا یا سایت های خیلی بزرگ نیستند؛ بلکه باید به دنبال کسایی باشید که در اسکیل و مقیاس شما فعالیت می کنند.

حالا که دیدیم رقبامون چه سایت هایی هستند، باید ببینیم این سایت ها روی چه کلمات کلیدی کار کردند و از اون ها ورودی بیشتری دارند. برای این کار دو تا راه وجود داره. راه سخت اینه که یکی یکی صفحات رو چک کنیم که اصلا منطقی به نظر نمیاد! اما راه دوم چیه؟ عجله نکن و مرحله بعدی رو بخون!

مرحله ی چهارم: رقبا مشغول چه کاری هستند؟

برای تحقیق کلمات کلیدی بر اساس رقبا می تونید از ابزارهایی که برای همین کار طراحی شدند، استفاده کنید.

یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی سایت رقبا، kwfinder هستش که می تونید کل صفحات یک سایت و یا یک صفحه ی مشخص رو تحلیل کنید و کلیدهاش رو پیدا کنید.

البته از این ابزار می تونید بدون دادن دامنه ی خاصی هم استفاده کنید که در ادامه به اون مورد هم می پردازیم.

 مرحله ی پنجم: پیشنهادات گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی

چه کمکی بالاتر از پیشنهادات گوگل! بعد از اینکه لیستمون تا به مرحله ی قبل رسید، باید بریم سراغ اطلاعاتی که خود گوگل در اختیارمون میگذاره. از دو طریق گوگل به شما پیشنهادات رو نمایش میده.

تکمیل خودکار عبارت در کادر جستجو

همه ی ما بارها و بارها دیدم زمانی که می خوایم چیری رو سرچ کنیم خود موتور جستجوی گوگل به صورت خودکار ادامه ی کلمه ی کلیدی رو بهمون پیشنهاد میده. عکس زیر دقیقا توصیفی از همین شرایطه:

این کلمات پیشنهادی رو به لیستتون اضافه کنید؛ چون گوگل بر اساس سرچ افراد و محبوبیت اون کیورد، این پیشنهادات رو بهتون نشون میده.

بخش related searches یا همون جستجوهای مرتبط

هر وقت کلیدی رو سرچ می کنید، آخرای صفحه سرپ بخشی به شما نمایش داده میشه که کلمات کلیدی  مرتبط بر اساس جستجوهای قبلی هستش. مثلا تو همون مثال فروش اینترنتی لوازم آرایشی اگر سرچ کنیم خرید کرم پودر، Related searches به شکل زیر میشه:

مرحله ی ششم: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

تا به اینجا به لیستی نسبتا کاملی از کلمات کلیدی هدفمون رسیدیم اما باید بدونید که ابزارهای مختلفی هم برای ساده تر شدن کار تحقیق کلمات کلیدی طراحی شدن که به تکمیل و اصلاح لیست ما کمک خیلی بزرگی می کنند.

کار کردن با این ابزارها خیلی کار سختی نیست و می تونید با چند تا کلیک به هدفتون برسید.

بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

در ادامه 5 تا از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رو با هم بررسی می کنیم.

کیورد پلنر (Keyword Planner)

کیورد پلنر
کیورد پلنر

کی میتونه ادعا کنه که بهتر از خود گوگل، می تونه به شما کمک کنه؟ “هیچکس!!”. دقیقا موضوع همین جاست.

این ابزار در اصل برای کسانی طراحی شده که از گوگل ادز استفاده می کنند؛ چون باید روی کلمات کلیدی اصلی تبلیغ برید اما چون کیورد پلنر رایگانه می تونیم به سادگی ازش استفاده کنیم.

توی کیورد پلنر شما حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمات کلیدی و شدت رقابت هر کدوم رو میتونید ببینید.

بهتره کلمه هایی رو به لیست قبلیمون اضافه کنیم که سرچ بیشتری دارند ولی قاعدتا رقابت روی این کلمه ها زمان و هزینه ی بیشتری هم نیاز داره. برای همین با توجه به شرایط سایت ببینید که کدوم کلمه ها به نفع سایت و پلن درآمدیتونه.

برای استفاده از این ابزار باید اول یه اکانت رایگان داشته باشی، پس آموزش ساخت اکانت کیورد پلنر رو حتما ببین.

گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز
گوگل ترندز

خب دوباره می رسیم به یکی دیگه از ابزارهای گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی یعنی گوگل ترندز. همون طور که میشه از اسم این ابزار هم حدس زد، دقیقا توی این ابزار کلمه ها و کوئری هایی رو می بینید که ترند هستند و میزان جستجوی بیشتری دارند. حتی نموداری از روند اون کلمه در یک بازه ی زمانی مشخص رو هم بهتون نشون میده.

KWfinder

KWfinder
KWfinder

KWfinder یکی از جامع ترین ابزارهایی که برای کیورد ریسرچ به حساب می آید. تمام اطلاعاتی که به ازای هر کلید نیاز دارید مثل روند جستجو، میزان جستجو در یک ماه، درجه ی سختی کلمه و شدت رقابت رو به شما ارئه می کنه.

علاوه بر این اطلاعات رابط کاربری خیلی ساده و کاربر پسندی داره که می تونید فیلترهای موردنظرتون رو روی لیست پیادده کنید و یا حتی از لیست خروجی بگیرید. البته باید بگیم که این ابزار فقط 10 روز رایگانه و بعدش باید اشتراک خریداری کنید اما نسبت به قیمتش واقعا ارزش داره.

Moz Keyword Explorer

Moz Keyword Explorer
Moz Keyword Explorer

ابزار ماز برای تحقیق کلمه کلیدی خیلی کارایی داره چون دو تا فرق اساسی با بقیه ی ابزارها داره و همین باعث شده لیستی که به شما میده، کمی با بقیه ی ابزارهای دیگه متفاوت باشه. این ویژگی منحصر به فرد رو بهتون توضیح میدم:

امتیاز CTR ارگانیک : این شاخصه به شما کمک می کنه که بدونید اگر توی کلمه کلیدی X، جایگاه خوبی کسب کنید، حدودا چند کلیک دریافت می کنید.

امتیاز اولویت بندی: این پارامتر در واقع ترکیبی از داده‌های مربوط به CTR، حجم جستجو و سختی کلمه کلیدی هستش که به شما کمک می کنه تا بهتر لیست کلمات کلیدی رو اولویت بندی کنید.

SEMrush

SEMrush
SEMrush

یکی از ابزارهایی که می تونید اطلاعات خوبی در رابطه با کلمات کلیدی مهم به دست بیارید، SEMrush هستش که با وجود این که ابزار رایگانی نیست اما در طی یک روز می توان به تعداد 10 بار ازش استفاده کنید.

این ابزار نه تنها به شما کلمات کلیدی رو نشون میده؛ بلکه سایت هایی که تو این کلمات رتبه دارن رو هم نمایش میده تا بدونید دقیقا رقیب هاتون چه سایت هایی هستند.

جمع بندی از تحقیق کلمات کلیدی

با خوندن این مطلب متوجه شدیم که اصلا کلمه کلیدی یعنی چی و چطوری می تونیم با پیدا کردن اون کلمات و هدف گیری دقیق، دقیقا مخاطب هایی رو جذب کنیم که برای ما تبدیل به درآمد بشن.

برای این کار باید از همه ی اهرم های موجود استفاده کنید تا به بهترین و دقیق ترین نتیجه برسید. اگر هنوز سوالی در رابطه با کیورد ریسرچ دارید، حتما توی کامنت ها بنویسید تا توی اولین فرصت بهتون جواب بدیم.

اگر میخواهید سئو را بصورت اصولی یاد بگیرید، وبسایت پلاتیوم مرجع آموزش سئو مقدماتی در ایران است و به شما در یادگیری سئو کمک می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.