پیش نیازهای یادگیری سئو

0

برخی از پیش نیاز های سئو وجود دارد که باید قبل از طراحی یک سایت از آن آگاه باشید. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد و مورد تحلیلشان قرار می دهیم.

مفهوم SEO 

سئو فرآیندی است که باعث بهبود بهینه سازی و افزایش رتبه وب سایت ها می شود. بهینه سازی موتور جستجو گوگل فقط بر روی نتایج جستجوی ارگانیک ، متمرکز است. سئو و پی پی سی هر دو بخش مهمی از بازاریابی موتور جستجو هستند.

موتور های جستجو در سرچ های کاربران نمایش داده می شود. فرقی نمی کند که محتوای سایت شما در قالب تبلیغات ، محصول و یا خدمات باشد. هر سایتی باید در سریع ترین زمان به بهینه سازی آن بپردازد.

سئو تمام کار هایی است که شما انجام می دهید تا سایت شما از نظر گوگل مهم واقع شود و به در جستجوی کاربران نمایش داده شود.

پیش نیازهای یادگیری سئو

شما قبل از یادگیری سئو ، خزنده ها و بک لینک ها ،‌ باید پیش نیاز های سئو را درک کنید. در ادامه به پیش نیاز های سئو اشاره خواهیم کرد و آنها را تحلیل میکنیم. دانستن کامل همه ی آنها ضروری نیست و اگر بتوانید تا حدی با آنها آشنا شوید نیز خوب است.

دانش کامپیوتری

اولین مرحله دانش مقدماتی در رابطه با کامپیوتر است. احتمالا برای بیشتر شما این دانش سخت نیست اما هنوز کسانی هستند که بر روی کامپیوتر تسلط ندارند.

یک شخص باید بتواند کارهایی نظیر دیدن ویژگی های برنامه ، حذف برنامه ها ، کار با انواع ویراستاران متن ،‌ دانستن درباره یک کلاینت FTP برای قرار دادن فایل ها در وب و… را به راحتی انجام دهد.

دانش مرورگر های گوگل

بعد از یادگیری کامپیوتر ، به سراغ دانش مرورگر های گوگل می رویم. هر شخص سئو کاری باید آشنایی با پنجره های خصوصی و ناشناس ، یادگیری چند برنامه افزودنی ، درک تفاوت بین مرورگر های  Firefox ،Chrome ،Safari ، دامین ، خزیدن ، انتخاب نتایج ، نمایه سازی ، نمایش جستجو ، دانستن تفاوت بین  HTTPS و HTTP و… را داشته باشد.

دانش دستگاه های موبایل

شما باید درباره اندروید و آیفون آگاهی نسبی را داشته باشید. امروزه بیشتر از نصف مردم از طریق موبایل وارد وب سایت ها می شوند و شما باید کار کرد با آن را بدانید.

نکاتی که شما باید با آنها آشنایی داشته باشید شامل: دانستن تفاوت های وب و اپلیکیشن های مختلف ، مرورگر های موبایل ، اپلیکیشن Google Now ، توانستن درج اطلاعات از طریق مروگر ها در وب سایت و… است.

دانش اولیه HTML

در ابتدا شما باید بتوانید تا کد های HTML را به خوبی بشناسید و در ادامه بتوانید با آنها کار کنید و دست به ویرایش آنها بزنید.

نکاتی که شما باید با آنها آشنایی داشته باشید شامل: تگ های H1 تا H6 ، عنوان ، متا تگ ، توانایی نوشتن یک قطعه کد HTML  ، تگ div‌ ، آشنایی اولیه با تگ های Bold ،Italic و Underline و… است.

برای یادگیری زبان کد های HTML می توانید از گوگل کمک بگیرید و اطلاعات خود را افزایش دهید. از طریق روش دیگری نیز می توانید آن را یاد بگیرید. شما می توانید یک ویرایشگر متن دانلود کنید ، چند کد HTML بنویسید و سپس آن را در کروم باز کنید.

تجربه CSS و JavaScript

شما با CSS می توانید HTML زیبا سازی کنید. نکاتی که باید با آنها در رابطه با CSS آشنایی نسبی داشته باشید شامل: شناسه ، ایدی ، سینتکس اصلی و کلاس ها است. شما با یادگیری این موارد می توانید بر نکات جزئی نیز مسلط شوید. همچنین بهتر است تا بدانید که JavaScript چطور در یک داکیومنت استفاده می شود.

دانش اولیه لینوکس

Googlebot هر روزه در سرور های خود لینوکس می گذارد ، بنابراین بهتر است تا شما با این پدیده مهم آشنایی داشته باشد.

نکاتی که شما باید درباره Googlebot بدانید شامل: خواندن گزارش سرور ها ، نحوه جا به جایی فایل ها ، توانایی ویرایش فایل ها ، نحوه لاگین شدن به سرور از طریق SSH است.

در ابتدا یک سرور لینوکس کوچک تهیه کنید تا با موارد آن آشنا شوید و به سپس به سمت سرور های بزرگ تر و بهتر حرکت کنید.

آشنایی با وردپرس شاپیفای

بیشتر وب ها امروزه با وردپرس و شاپیفای اجرا می شوند. یادگیری وردپرس به نسبت شاپیفای آسان تر است و شما می توانید در مدت کوتاهی آن را یاد بگیرید.

مواردی که باید در رابطه با وردپرس و شاپیفای بدانید شامل: گذاشتن نوشته جدید ، اداره کامنت کاربران ، اضافه کردن محتوا و ویرایش آنها ، کار کردن با ابزارک های مختلف ، جذب کاربران جدید و… است.

ویرایش ابتدایی تصاویر

بسیاری می گویند که یادگیری سئو ربطی به ویرایش تصاویر ندارد ولی این باور غلط است. شما باید بتوانید با فتوشاپ تصاویر خود را ویرایش و بر روی آنها لوگو خود را قرار دهید. اگر شما در زمینه تولید محتوا کار می کنید ، باید با این نکات آشنایی داشته باشید: ساخت لوگو ، ویرایش تصاویر ، نور پردازی ، طراحی تصویر برجسته برای وب سایت ، تغییر رنگ پس زمینه و… بهتر است تا شما هر روزه به دنبال یک ترفند از فتوشاپ باشید ، به این صورت یادگیری شما زودتر انجام می شود.

دانش سی پنل

بسیار مهم و حیاتی است که از سی پنل و هاستینگ اطلاعاتی داشته باشید ، چون آنها در زمینه سئو به شما کمک های فراوانی خواهند کرد.

کار هایی که سی پنل برای شما آسان می کند شامل ، تغییر پسورد در وردپرس ، ساختن ایمیل های مخصوص ، بررسی گزارش مربوط به سرور وب ، اضافه کردن زیر دامنه ها ، تغییر DNS zones ، گرفتن backup از سایت خود و… است. پنل های کنترل دیگری نیز در سطح گوگل وجود دارند ، اما بهترینشان سی پنل است.

دانش DNS

شناخت DNS و آگاهی از آن بسیار امر مهمی است. وقتی شما یک دامنه را در Godaddy  ثبت می کنید ، لازم است تا جایی به آن اشاره شود. این عمل را می توانید با تغییر ویرایشگر رکورد A در قسمت DNS zone entry انجام دهید. این کار به خاطر این است که ثبت کننده دامنه آگاه باشد که هاستینگ را به کجا منتقل کند.

برای اینکه بتوانید به خوبی با DNS ارتباط برقرار کنید ، باید دامنه جدید ایجاد و به یادگیری ارجاع هاست آن بپردازید. سعی کنید اینکار را از طریق nameserver یا record IP انجام دهید.

اگر شما به همه این مباحث و نکته ها آگاهی و تسلطی کاملی دارید ، یعنی یک تایپیست ، آگاهی به زبان انگلیسی ، آشنا با قواعد اولیه ریاضی و توانایی کار کردن با ادیتور های مختلف را دارید.

اصطلاحات رایج درباره پیش نیاز های سئو
اصطلاحات رایج درباره پیش نیاز های سئو

اصطلاحات رایج درباره پیش نیاز های سئو

حتما شما بسیاری از اصطلاحات مربوط به سئو را شنیدید و با برخی از آنها آشنا هستید ، در ادامه مهم ترینشان را برای شما به نمایش خواهیم گذاشت.

رتبه بندی

رتبه بندی به فرایندی گفته می شود که موتور های جستجو گوگل برای تعیین محتوای خاصی در SERP بهره برداری می کنند. محتواهایی که اصول را به خوبی رعایت کرده اند در صفحات و لینک های اول ظاهر می شوند و برخی مواقع نیز در کادری خاص برای کاربران به نمایش در می آیند و محتوا های کم ارزش در صفحات دوم و پایین تر قرار دارند و کاربران به ندرت بر روی آنها کلیک می کنند.

خب حالا به این سوال میرسیم که فاکتور های رتبه بندی چیست؟ موتور های جستجو گر گوگل محاسبات دقیق الگوریتم ها را در پیش خودشان نگهداری می کنند اما با این وجود بسیاری از عوامل مهم در تعیین رتبه های بالاتر شناخته شده اند. برخی از آنها توسط خود گوگل تایید شده اند و برخی دیگر به صورت حدس و گمان هستند. بهتر است تا شما بر روی عوامل به اثبات رسیده تمرکز کنید و رتبه خود را بهبود ببخشید.

بک لینک

بک لینک پیوند های hypertext هستند که به عنوان هدایت در میان دو و یا چند وب سایت عمل میکنند. این پیوند ها توسط موتور های جستجو گوگل یافت میشوند و به آنها امکان می دهد که محتوای وب را نمایه سازی و ایندکس کنند.

خب حالا به این سوال میرسیم که انواع بک لینک ها چه هستند؟ به صورت کلی ما دو نوع بک لینک داریم. بک لینک های No-follow که به وب سایت لینک دهنده به وسیله تگ rel=”nofollow امتیازی نمی دهند. نوع دوم بک لینک های Do-follow که درستی صفحه لینک داده را به صفحه لینک شده هدایت می کند.

جستار و پرسش

کلماتی که کاربران در نمایش جستجو خود به کار میبرند را جستار و پرسش می گویند. در این بین سه دسته گسترده وجود دارد که بیشتر جستار های وب را پوشش می دهد. این سه دسته شامل:

  • اطلاعاتی: پرسشی که در ادامه به دنبال جستجو و یافتن اطلاعات آن است.
  • ناوبری: جستجو در تلاش است تا به هدف خاصی برسد.
  • معاملاتی: جستجو گر می خواهد کالا و یا چیز دیگری را خریداری کند.

این مدل از لحاظ نظری به اثبات نرسیده است ، اما در موتور های جستجو گر گوگل وجود دارد و قابل تایید است.

سئو داخلی

سئو داخلی روشی است برای بهینه سازی عناصر در وب سایت ، به منظور رتبه بندی و دیده شدن برای کاربران است. سئو داخلی می تواند شامل بهینه سازی محتوا و کد های HTML در صفحات یک گوگل باشد. به زبانی ساده تر ، هر کاری که برای رتبه بهتر در گوگل انجام شود را سئو داخلی می گویند.

لینک سازی

لینک ها برای سئو بسیار حائز اهمیت هستند و بخش زیادی از  off-site SEO را تشکیل می دهند. off-site SEO مربوط به گرفتن بک لینک های مفید و ارزشمند است تا به موتور های جستجو نشان دهد که سایت شما از اقتدار بالایی برخوردار است. لینک سازی می تواند شامل: لینک سازی شکسته ، برقراری ارتباط از طریق ایمیل و وبلاگ نویسی مهمان باشد.

اگر شما می خواهید در عرصه سئو موفق شوید ، باید در هر دو زمینه سئو داخلی و خارجی فعالیت مفیدی را داشته باشید.

حسابرسی سایت

حسابرسی سایت ابزاری مهم و کاربردی برای ارزیابی این است که چگونه یک موتور جستجو گر یک دامنه را به موفقیت می رساند و آن را ایندکس می کند.

خزیدن و نمایه سازی 

گوگل با استفاده از خزیدن تمام سایت ها را بررسی می کند و سپس ارزیابی خود را انجام می دهد. پس از خزیدن وب سایت ، اطلاعات ایندکس می شوند. موتور های جستجو گوگل ، خواهان تحلیل صفحات گوگل هستند و در نهایت آن ها را در دسته بندی های جدید ذخیره می کنند.

برچسب های متا

متا تگ بخشی از کد های HTML هستند. آنها می توانند محتوای یک وب سایت را توصیف کنند. مهم ترین آنها متا تایتل و متا دیسکریپشن هستند. مثلا شما می توانید کلمه های کلیدی خود را در متا دیتا های مختلف تصویر وارد کنید ، مانند: عنوان تصویر ،‌ کپشن تصویر ، نام تصویر و متن آلت تصویر. سئو به آلت تصویر اهمیت بیشتری می دهد ، چون که تصاویر را برای بازدید کنندگان و خزنده ها توصیف می نماید.

نقشه سایت

نقشه سایت به موتور های جستجو گوگل کمک می کند تا صفحات سایت شما را پیدا کند. در واقع این یک فایل می باشد که تمام بخش های سایت شما در آن وجود دارد. وقتی که شما دارای یک سایت بزرگ هستید و بر روی محتوا های اصولی کار می کنید ، داشتن یک نقشه می تواند برای شما بسیار تاثیر گذار و مهم باشد.

سئو محلی 

سئو محلی به عنوان افزایش قابلیت جستجو برای مشاغلی است که به صورت مستقیم به جوامع خود خدمت می کنند. مثلا یک فروشگاه مواد غذایی برای سفارشات خدماتی در یک منطقه ای فعالیت می کند و اینکار را از طریق وب سایت نیز دنبال می کند تا کسب و کار خود را بهبود ببخشد. سئو محلی به مدیریت رتبه بندی و بازبینی آنلاین ، تعامل رسانه های اجتماعی با محوریت محلی و فراتر از آن می پردازد.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی همان واژگانی هستند که کاربران در مرورگر خود جستجو می کنند. همچنین کلمات کلیدی توصیف کننده پیام اصلی محتوا هستند و برای بهینه سازی صفحه سایت مناسب می باشند. کلمات کلیدی نقش مهمی در رتبه بندی سایت و محتوا دارند ، پس شما می توانید کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کنید تا به اهداف خود در سئو نزدیک تر شوید.

متن لنگر

متن لنگر همان قسمت قابل کلیک از یک هایپرلینک است و اگر کلمات کلیدی مهم در آن به کار رفته باشند ، به گوگل اطلاع می دهند که صفحه ای که به آن لینک دادید در رابطه با چیست.

همه چیزی که شما نیاز دارید ، تعداد بالایی بک لینک با کلمه کلیدی مرتبط به عنوان متن لنگر است.

بازاریابی اینفلوئنسرها

دو هدف اصلی هر اقدامی در زمینه سئو ، دریافت ترافیک بالا و کسب لینک برای کمک به رتبه SERP است. در کنار این ها شبکه های مجازی نیز می تواند به شما کمک زیادی کند. اگر بتوانید اینفلوئنسرهای صنعت خود را در شبکه های اجتماعی پیدا کنید و برو روی آن ها کار کنید ، می توانند مانند مگافون بسیار اثر بخش و موثر ظاهر شود.

آنالیز و گزارش

آنالیز کردن سایت های خود و دیگران می تواند به قدرتمند کردن سئو شما کمک کند. شما باید رتبه بندی ، لینک های داخلی و خارجی و موتور های جستجو گوگل را بررسی کنید و برای خود گزارش تهیه کنید تا تسلط خود را بالا ببرید.

بازاریابی محتوا

شما که می خواهید پیش زمینه سئو را یاد بگیرید ، باید در اولین قدم بدانید که محتوا و سئو در کنار یکدیگر هستند و باید هر دوی آنها را درک کنید. اگر بخواهید فقط یکی از این ها را یاد بگیرید ، در زمینه بازاریابی و جذب کاربران به مشکل بر خواهید کرد.

ایجاد محتوا بدون اینکه بدانید اصول آن چیست و کاربران به دنبال چه چیزی هستند ، نتیجه مطلوبی را بهمراه نخواهد داشت و رتبه شما را بسیار پایین می آورد.

سئو بین المللی

ایجاد محتوا برای چندین کشور که زبان های مختلفی دارد می تواند موتور های جستجو گوگل را گنگ کند ، پس چند ترفند وجود دارد که سئو کار ها می توانند با بهره گیری از آنان این مشکل را برطرف کنند. شما با کد نویسی و برنامه نویسی می توانید محتوای خود را در اختیار کاربران بین المللی نیز قرار دهید.

سئو موبایل

کاربران بیشتر از طریق موبایل در اینترنت جستجو خود را انجام می دهند و موتور های جستجو گوگل نیز ابتکار هایی برای پیدا کردن محتوا ایده ال در اختیار آنها قرار می دهند. شما برای اینکه از رقابت بین وب سایت ها عقب نمانید ،‌ باید محتوا خود را طوری تنظیم کنید که در موبایل فوق العاده و جذاب بنظر برسد و رتبه بندی خوبی را شامل شود.

آشنایی با ابزارهای رایگان و مهم سئو

حتما برای شما سوال پیش آمده است که برای پیش نیاز یادگیری سئو ، آشنایی با ابزار های آن کمی زود است. ولی باید بگویم که شما باید با کار کردن با این ابزار ها تجربه خود را بالا ببرید و بر روی آنها مسلط شوید. این کار باعث می شود تا عیب های خود را بشناسید و در پی رفع آن تلاش کنید. ابزار های مهم سئو شامل:

  • ابزار کاوش کلمات کلیدی
  • ابزار های بررسی ریتینگ
  • ابزار های لینک سازی
  • ابزار های تکنیکی سئو
  • ابزار های تجزیه و تحلیل
  • ابزار های سئو محلی

در ادامه همه ی این ابزار ها را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ابزار کاوش کلمات کلیدی

این ابزار به شما کمک می کند تا کلمات مهمی که کاربران در نتایح جستجو خود زده اند را بشناسید. این شناخت باعث می شود تا شما بر روی کلمات کلیدی متمرکز شوید و به همین خاطر ریتینگ خود را بهتر کنید. ابزار Keyword Surfer مخصوص شناخت کلمات کلیدی است و شما می توانید با بهره گیری از آن ، در این زمینه موفق ظاهر شوید.

ابزار بررسی ریتینگ

ابزار های بررسی ریتینگ به شما کمک می کند تا کارهای لازم برای افزایش رتبه را انجام دهید و به موفقیت گام بردارید. ابزار Ahrefs’ SEO Toolbar می تواند برای بررسی رتبه بندی بسیار مهم و کار ساز باشد. این برنامه عنوان صفحه ، توضیحات متا ، برچسب ها ، تعداد کلمات و… را بررسی می کند و نقاط قوت و ضعف شما را بیان خواهد کرد.

ابزارهای لینک سازی

این ابزار به شما کمک می کند تا لینک های بیشتری را به سایت خود بدست آورید. HARO یک سرویس بسیار عالی است که منابع خبری را به خبرنگان مخصوص متصل می نماید. روزنامه نگاران سوالاتی دارند که برای رسیدن به جواب هایشان ، نیازمند افراد متخصص هستند. HARO ایمیل را با این سوالات برای مشترکان ارسال می کند. هر کسی می تواند به این سوالات پاسخ دهد. در اینجا مهم نیست که شما تازه کار هستید یا قبلا سایت داشته اید ، این کار برای ایجاد لینک های معتبر عالی است.

ابزارهای تکنیکی سئو

ابزار های تکنیکی به شما کمک می کند تا جنبه های فنی سایت خود را بشناسید. ابزار Cloudflare یک CDN رایگان است. کار آن بالا بردن سرعت سایت و حفظ آن در برابر حملات سایبری است. CDN مخفف کلمه content delivery network می باشد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل

این ابزار ها به شما کمک می کند تا اطلاعات سایت خود را بررسی و تجزیه کنید. یکی از بهترین ابزار های تحلیل سئو ، oogle Analytics است. شما با استفاده از این ابزار می تواند داده های خود را آنالیز کنید و کار هایی که باعث بهتر شدن بازاریابی سایتتان می شود را انجام دهید.

ابزارهای سئو محلی

این ابزار ها به شما کمک می کند تا در SERP های محلی رتبه بهتری را داشته باشید. Google My Business به شما امکان این را می دهد که کسب و کار خود را در گوگل و مپ مدیریت کنید.

بهینه سازی پروفایل GMB یکی از مهم ترین کار هایی است که باعث بهتر شدن سئو محلی می شود. طبقه تحقیقی که صورت گرفته است ، دریافتند که GMB از برترین عوامل رتبه بندی سئو محلی به شمار می آید.

در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل به پیش نیاز های سئو بپردازیم ، امیدوار هستیم که برای شما کارساز و تاثیر گذار باشد. اگر سوالی دارید و یا بخشی را متوجه نشدید ، حتما در قسمت کامنت برای ما ارسال کنید. همکاران ما پاسخگو نظرات شما خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.